• Mammatillw

    Hjälp

    Snabb fråga. Jag är föräldraledig med våran 2månaders och vi har sen innan en 3,5åring. Jag är nu sjuk, både förkyld och mjölkstockning har idag haft 40graders feber. Sonen går 15 timmar på dagis och är ledig måndagar och fredagar. Imorgob vill jag att sambon stannar hemma och hjälper mig med barnen samt att jag fått en akut tid på våran amningsmottagning imorgon em. Är jag helt ute och cyklar spm tycker sambon får ta en fl dag och vara hemma? Hur hade ni gjort? Kan tillägga att sambon var hemma av samma anledning i fredags.

  • Svar på tråden Hjälp
  • Mammatillw

    Känner det jag med, har mest legat hela dagen. Det jag "surar" över är stt jag vet att sambons arbetsgivare blir sur och grinig över att han måste vara hemma! Då får sambon dåligt samvete :/ tack för svar!

  • pigglet

    Min man hade alla gånger fått stanna hemma. Han har varit hemma de få gånger jag haft hög feber, och alltid när jag haft magsjuka. Det går ju liksom inte klara barnen om man inte kan stå upp...

    Du sjukanmäler dig, får en karensdag. Pappan kan då ta fp och stanna hemma med er. Och det ska inte arbetsgivaren sura över, klart man måste prioritera sin sjuka familj.

  • Mammatillw

    Tack för svar! Känner så jag med, det tar ju längre tid för mig om jag inte får återhämta mig (Amma i lugn och ro). Sambon får bli hemma de dagar de krävs helt enkelt! Kan tillägga att sambon inte "fick" ta ut sina 10 pappa dagar i samband med yngstas födelse, utan gå tillbaka och jobba enär hon var 3dagar gammal och spara dagarna till 2 veckor efter! Usch vad sur jag var:p

Svar på tråden Hjälp