• Anonym (41år mormor­)
    Äldre 23 Nov 19:38
    705 visningar
    10 svar
    10
    705

    varför vänta med att skaffa barn?

    Varför väntar ni kvinnor så länge innan ni skaffar barn? Jag tycker det är konstigt att se 40+ bebisar. Det har hänt att människor misstagit sig och trott att mitt barnbarn är min dotter! Det är ett konstigt samhälle vi lever i... Dessutom är det mer risker med förlossningen när man är äldre. Varför riskera att barnet t.ex drabbas av funktions nedsättning? Dessutom kommer ni vara jätte gamla när barnbarnen kommer och ärligt talat har man mindre ork än när man är 20. Resor och andra aktiviteter kan man göra tillsammans med sina barn!

  • Svar på tråden varför vänta med att skaffa barn?
  • Anonym (41år mormor­) Trådstartaren
    Äldre 23 Nov 19:40
    #1

    40+ mammor med bebisar ska det stå. Skriver med mobilen

  • Äldre 23 Nov 19:42
    #2

    För min del handlade det om att jag inte hittat rätt pappa till mina barn förrän jag var "gammal".

  • Äldre 23 Nov 19:43
    #3

    För att man inte vill skaffa barn med vilket bös som helst kanske? Alla vill inte ta första bästa bara för att få barn.

    Eller för att man inte vill ha/hinner med barn tidigare, för att ekonomi/boende/jobb ska bli bättre eller för att man helt enkelt inte känner någon barnlängtan förrän man är i den åldern.

    Eller så har man tvingats kämpa i många år för att äntligen få ett barn när man är 40+.

    Seriöst, är det så svårt att förstå att det finns hur många anledningar som helst till det, och att det inte alltid är ett val ens? 

  • Anonym (Suck.­..)
    Äldre 23 Nov 19:52
    #4

    Man kan inte välja att bli gravid! Man kan endast försöka och vet du för 15% går det inte så bra. De allra flesta vill dessutom ha nån att försöka med och inte göra ensamståendeinsemination/IVF. Och där hittar inte alla den personen som ung fast man kanske vill. Jag var 35 när jag mötte min man,började försöka vid 37 och det har inte gått alls trots drygt 8 års försök med allehanda grejer. Men ska vi ge upp vår barnlängtan för att du anser oss opassande?! Aldrig! Vem ska ta hand om vårt/våra barn-du eller vi? Just det,det är vi och anser vi att vi vill/orkar/kan och kommer bli ypperliga föräldrar hur kan det störa dig?

    En sak är säker,möter jag den inskränkta attityden du har hos nån när vi väl får vårt extremt efterlängtade barn kommer jag säga några väl valda ord tillbaks!

  • Äldre 23 Nov 19:55
    #5
    +1

    För att många tycker det är viktigast att fixa utbildning(tex  lära  sig att inte särskriva;.)) ett bra jobb , ok boende , få festa av sig osv, finns många anledningar . 


    Goodness me
  • Anonym (Sara)
    Äldre 23 Nov 20:08
    #6
    För att man helt enkelt vill det ska räcka som svar.
    Alla har inte möjlighet att bli på smällen bums, vissa vill resa, utbilda sig, jobba, ha karriär, leka av sig, festa, träffa den rätta, gifta sig, köpa hus osv innan. Vissa tar det faktiskt många år för att bli gravid. Och jag var visserligen 18 år när jag fick mitt första barn men allvarligt, skärp dig. Riktigt omoget inlägg.. 
  • Anonym (prior­itet?)
    Äldre 23 Nov 20:17
    #7

    Jag tror (inte helt hundra) på att de som väntar tills de är över 40 har andra prioriteringar, eller att de kanske haft det dåligt ställt ekonomiskt tidigare, eller att de inte träffat rätt kille.. Men det kan ju också vara så att känslan till att skaffa barn först dykt upp vid 40 års åldern. 

    Själv så är jag 32 och vill så himla gärna ha ett barn till, men dock så studerar jag och min make är arbetslös. Så att skaffa ett syskon till vår dotter blir nog mer möjligt när vi närmar oss 40. Detta för att det underlättar ekonomiskt sätt om jag avslutat min utbildning och sedan jobbat x-antal år innan vi blir gravida. 

    Med det sagt. så finns det många anledningar till varför man skaffar barn vid 40.. många vill inte få barn när de är vid 16-30 åldern utan göra annat och fokusera sig på sig själv eller annat

  • Anonym (????)
    Äldre 23 Nov 20:23
    #8

    Jag tror att många väntar, dels för att samhället ser ut som det gör. Studenten-resa något år-studera 3-5 år- jobba några år-hitta den rätta-gifta sig/få barn. Samhället ser ut så många vill göra hela den redan och därav är det inte konstigt att man kanske är 40 år för allt klaffar kanske inte på det sätt man hade tänkt sig eller vill. :) behöver inte vara något fel med någon ålder man behöver hitta ett sätt som passar en själv.

  • Anonym (Suck.­..)
    Äldre 23 Nov 20:30
    #9

    Av alla jag känner som fått barn efter 40 är det ingen som väntat frivilligt! Alla har antingen gift sig sent eller haft svårt få barn så även om de börjat ett bra tag före 40 har det tatt tid. Och det där tjatet om barnbarn!! Var har man nånsin garantin att  ö.h.t få barnbarn eller hinna uppleva dem även om man får sina egna barn som ung? Mormor dog vid 36 med 6 barn redan-fanns ju ingen chans till barnbarn ändå. Svärfar fick sista barnet vid nästan 46 och levde till 87-han hann ändå med den yngstes barn!

  • sextio­talist
    Äldre 23 Nov 20:37
    #10

    Jag tillhör ett gäng där det är snarare regel än undantag att man skaffar barn tidigast vid 30. Runt omkring mig finns det flera som har fått barn kring 40 och därefter. Fick idag reda på att en bekant ska få sitt fjärde, hon fyller snart.44. Helt oplanerat, men välkommet, hennes yngsta har inte fyllt två. Många av oss träffade inte mannen i vårt liv förrän sent och flera av oss har inte haft barn på,agendan

Svar på tråden varför vänta med att skaffa barn?