• isolande

    hur mycket sover era 1,5-2 åringar?

    Undrar hur era barn sover dagtid och natt. Vår son på 20 mån har börjat strula med nattläggning och det tar 30-45 min av bökande och ropande innan han somnar. Oftast sover han mellan 20.45-7.30. Innan har han somnat på 5 min om vi lagt runt 19.45.

    Dagtid somnar han alltid utan problem. Sover ca 1.5 timme på dagis.

    Funderar på om han helt enkelt inte är trött vid läggning. Han har när han var runt året självmant sovit typ 15 min dagtid och sedan funkat hyfsat resten av dagen. Han har helt enkelt vaknat på vilan och vägrat somna om. Han är i princip aldrig "tröttkinkig" vare sig dagtid eller kvällstid, så jag överväger att korta ner dagvilan. Är han för liten? Storasyster slutade sova dagtid när hon var straxt efter 2 år, självmant...

  • Svar på tråden hur mycket sover era 1,5-2 åringar?
  • Donum

    Vår minsta, 2 år i december, sover inte på dagen annat än i undantagsfall (typ, råkar somna i bilen). Innan hon slutade sova på dagen så sov hon ca 30 min. 1,5 timme var det längesen hon sov. Jag tycker att det låter som att han sover för mycket dagtid.

  • sugercane

    När dottern var två sov hon 12-14 och sen 19-07.

  • mammalovis

    Vår dotter är snart 18 månader. Hon sover ca 20-6.30 på vardagarna plus ca en timma på förskolan. På helgerna kan hon sova till 7-8 ibland och uppåt 2-2,5 timmar ibland om hon inte vaknar av att hon behöver bajsa som händer ibland.

    Som jämförelse har vi storasyster på snart 4 som sover samma tid nattetid och väcks efter ca en timma när hon somnat var 4-5 dag. Efter vintertiden har hon varit tröttare och somnat varannan dag efter förskolan och ibland sovit för natten. Båda barnen går 7.30-14.30/15.30 5 dagar i veckan.

    Med er son hade jag provat att korta ner till en timma som första steg och sett hur det hade påverkat. Alla barn är ju individuella samt att det beror på hur länge de går på förskolan och hur stor barngruppen är och vilket tempo som är. Många barn har ju 45 eller 30 minuter också.

    Det märks på äldsta att tempot är betydligt tuffare på 3-5årsavdelningen, liksom ljudnivån.

  • isolande

    Tack för svaren! Värt att nämna är att han går på en väldigt lugn småbarnsavdelning och vi är även en lugn familj utan en massa aktiviteter/ besök kvällar och helger :)

  • Flickan och kråkan

    I den ålder sov våra äldsta cirka 20-06 och sedan 30-60 (max) minuter på dagen. Fast de var tvungna att sova tidigt på dagen (vid 10) för att somna ok på kvälen.

    Yngsta är 17 månader. Han somnar vid 20 och vaknar vid 06. Sover oftast 1-1,5 timme på dagen. Vanligtvis runt 10-tiden.  Igår låg vilan senare. Han somnade vid 12 och då tog nattningen runt timmen och han somnade senare än vanligt.

  • Isbit

    Alla mina barn har slutat sova på dagen vid 1,5år

    Sover natt kl19- 07

  • isolande

    En timmes vila dagtid har gett oss lugnare nattningar. Känns superbra, och han blir inte jättegnällig och övertrött trots minskning av dagsömn.

  • norrlandsflicka

    Har en son som är 19 månader. Han får max sova en timme dagtid. Annars somnar han för sent. Han brukar sova 19-7 oftast. Dottern slutade sova dagtid vid 15 månader efter att hon somnade 22 varje kväll trots bara 30 min sova på dagen. Är ju väldigt olika hur sömnbehovet ser ut i den åldern.

  • Sagolina

    Sonen är nu 17månader och sover 19/20-7/7.30 och sen 1-1,5h på dagen.
    Nattsömnen har varit ganska bökig senaste veckorna och han somnar ofta sent till dagssömnen (13.30-14.30, rekordet var att han somnade 15.05 i förrgår), så nu har jag ställt klockan på 6.35 för att komma igång tidigare på morgnarna och få dagssömnen genast efter lunch. Tänker också korta ner dagssömnen till max 1h. Hoppas vi får ordning på sömnen nu:)
    Sonen blir storebror inom 2månader, så skulle vara skönt med lite bättre rutiner då.


  • Dasein

    Vår son är 20 månader och sover 9-11 timmar/natt, men oftast ca 10 timmar (20:30-6:30). Han sover högst en timme på dagis. Han bökar också i sängen länge innan han somnar (45 minuter i kväll), men det gör han oavsett om han sovit mycket eller lite... (i natt sov han bara 9 timmar, och en halv timme på dagis.) Vi har funderat på om han kunde vara övertrött, men att lägga tidigare har heller inte hjälpt.

  • Margaux

    Min 1,5åring sover mellan 20/20.15-08.00 och minst 1,5h på dagen. Oftast 2. Hon somnar på ca 10 min när vi sitter vid sidan av....

  • Nukkumatti

    Det är så olika, så ingen ide att jämföra allt för mycket, känner en 6 åring som sover 1 timme varje dag samt flera som slutat sova vid 1,5 år.... Testa dig fram och tänk på att sömnbehovet kan variera under perioder. Och så brukar det ta tid att komma in i nya rutiner också, så ge inte upp för tidigt! :)

Svar på tråden hur mycket sover era 1,5-2 åringar?