• Anonym (Mamma)

    Min dotter skapar kalabalik i skolan

    Jag vet ärligt talat inte om jag ska skratta eller gråta! Hon går iaf i mina fotspår helt klart.

    Jag fick för några dagar sen ett mail från min dotters lärare där hon bad om ett möte och sa att min dotters "övertygelser" skapar problem i skolan.

    Hon bad mig att tona ner det hemma och inte diskutera sånt så mycket, jag helt clueless vid det här laget.

    Nu till grejen, min dotter predikar tydligen för allt och alla vad som är i tex korven, hur djuren har det innan slakt osv. Tydligen väldigt detaljerade beskrivninar och det har resulterat i att flera av barnen nu vägrar äta kött.

    Ja vi är vegetarianer, men jag har ALDRIG sagt såna saker inför barnen. Jag svarar så kort och okomplicerat som möjligt tills de själva väljer att ta reda på mer. De vet att vi inte äter kött för att vi inte vill stödja den industrin, mer än så har jag aldrig sagt.

    Nu har jag en tid för samtal med skolan och jag vet inte vad jag ska tro, jag är helt oskyldig och förstår inte vart det kommer ifrån.

    Ironiskt nog var jag likadan i skolan, men kan inte alls minnas vart jag lärde mig det.

  • Svar på tråden Min dotter skapar kalabalik i skolan
  • Majsan70

    Jag se inte problemet faktiskt?
    Låt henne predika. När jag läste TS så trodde jag allra minst att hon slogs, rev inredningen och hotade personalen.

    Jag är inte vegetarian, men kommer nån av ungarna hem o vill bli det så hade jag la fått anstränga mig lite tänker jag? Mest troligen går det över med tiden. 

  • Anonym (Mamma)

    Det har tydligen pågått sen i höstas och blir bara värre. Föräldrar klagar :/

  • Anonym (hej)

    Håller med föregående talare, ser inte alls problemet. Möjligtvis att hon kanske inte måste ha massa äckliga detaljer med när hon berättar men annars känner jag bara you go girl! Hon är vegetarian och har tagit ställning till något som hon vill dela med sig av till andra.Jag skulle bara se det som något positivt Cool

  • The TARDIS

    Kanske är bra att lära henne att inte påtvinga andra sina åsikter och "predikningar." Det finns lämpliga och olämpliga tillfällen.

  • Anonym (Mamma)
    Bunny on speed skrev 2014-11-23 22:16:24 följande:

    Sker detta i matsalen?


    Japp
  • Anonym (köttis)

    Jag håller med om att detta kan ses som väldigt fjantigt att be ett barn att sluta "predika" om ens åsikt, och jag ser ingen anledning att sluta med det om föräldrarna vill att hon ska sluta prata om det för att hon "shamear" kött industrin. 

    Men extrema detaljer bör hon absolut sluta med. Finns nog flera barn som tycker det är obehagligt och läskigt, som kan tom. bli rädda av att höra. Kudos till henne som för fram sin åsikt, men om Peter kommer hem gråtandes till föräldrarna för att han har blivit skrämd är det bara hemskt.

    Nu antar jag att din dotter går i lågstadiet - i högstadiet lär knappast några av eleverna bli rädda av extrema deltaljer. 

  • Anonym (mamma mu)
    Anonym (köttis) skrev 2014-11-23 22:23:02 följande:

    Jag håller med om att detta kan ses som väldigt fjantigt att be ett barn att sluta "predika" om ens åsikt, och jag ser ingen anledning att sluta med det om föräldrarna vill att hon ska sluta prata om det för att hon "shamear" kött industrin. 

    Men extrema detaljer bör hon absolut sluta med. Finns nog flera barn som tycker det är obehagligt och läskigt, som kan tom. bli rädda av att höra. Kudos till henne som för fram sin åsikt, men om Peter kommer hem gråtandes till föräldrarna för att han har blivit skrämd är det bara hemskt.

    Nu antar jag att din dotter går i lågstadiet - i högstadiet lär knappast några av eleverna bli rädda av extrema deltaljer. 


    Köttindustrin ÄR hemsk. Helt naturligt om peter blir rädd och ledsen över att få reda på sanningen. Det är väl en bättre lösning att börja servera vegetariskt till de rädda och ledsna barnen än att mörka sanningen och försöka cencurera ts dotter.
  • Anonym (köttis)
    Anonym (mamma mu) skrev 2014-11-23 22:30:15 följande:
    Köttindustrin ÄR hemsk. Helt naturligt om peter blir rädd och ledsen över att få reda på sanningen. Det är väl en bättre lösning att börja servera vegetariskt till de rädda och ledsna barnen än att mörka sanningen och försöka cencurera ts dotter.
    Ja visst är den det, det har jag inte sagt något om. 

    Men Peter kanske har extrem rädsla för blod, eller får panik när någon pratar om ingrepp eller djurmisshandel. Själv kan jag inte prata om vissa ämnen pga. trauma.
    Att industrin är hemsk är inget att sticka under stol med, men vissa vill helt enkelt inte prata eller höra om det pga olika anledningar, och det betyder inte att personen är ignorant eller barnslig. 
  • Palestrina
    Anonym (Mamma) skrev 2014-11-23 22:09:51 följande:

    Det har tydligen pågått sen i höstas och blir bara värre. Föräldrar klagar :/


    Hahaha! Om föräldrar klagar orsakar det väl inte problem i skolan, utan i hemmen? Ifall mina barn av etiska skäl ville bli vegetarianer skulle jag gladeligen gå dem till mötes, förutsatt förstås att de verkligen åt den vegetariska maten... Alla borde väl äta mindre kött?
Svar på tråden Min dotter skapar kalabalik i skolan