• tom2

    ofräsch sambo

    Hej,

    Jag tycker att min sambo inte sköter sin hygien. Hon duschar en max två gånger i veckan, däremellan så tvättar hon sig inte. Det som stör mig mest är att det ibland luktar bajs från henne, speciellt när man kryper intill henne under täcket på kvällen. Det känns väldigt otrevligt.

    Jag har inte sagt något på alla år vi levt tillsammans. Men igår kväll när hon luktade bajs igen så sa jag det. Jag sa att jag tycker att det är otrevligt och att jag skulle vilja att hon tvättar sig oftare, framförallt i skrevet.

    Hon blev jätte sur och arg och sa att jag får finna mig i det och att hon inte tycker att det är ett problem. Jag försökte argumentera emot men jag blir bara ignorerad och möts med tystnad. Nu vill hon inte sova i samma rum som mig.

    Nu undrar jag vad ni tycker? Gick jag för långt? Hon verkar väldigt sårad. Är det inte okej att ta upp ett sådant ämne? Är det fel av mig att tala om att jag tycker att det är ett problem.

  • Svar på tråden ofräsch sambo
  • Anonym (Bra gjort)

    Nej men fy! Jag tycker att du gjorde helt rätt i att säga vad du tycker!

    Det där med hygien är inte lätt att prata om med en person så jag förstår om du inte har tagit upp det tidigare. Tycker att du gjorde helt rätt i att säga till din sambo för både din och hennes skull!

    Har själv varit i en liknande situation men vågade inte säga nått så beundrar dig för att du gjorde det!

  • Anonym (Lycklig särbo)

    Det beror inte på vad man säger utan hur man säger det. Sen bör man inte ta upp ett så känsligt ämne precis innan ni ska ha sex, utan när situationen är neutral.

  • Påven Johanna
    Anonym (Lycklig särbo) skrev 2014-11-24 07:16:29 följande:

    Det beror inte på vad man säger utan hur man säger det. Sen bör man inte ta upp ett så känsligt ämne precis innan ni ska ha sex, utan när situationen är neutral.


    Sex? Stackarn lyfte väl bara på täcket i avsikt att lägga sig och sova. 
  • tom2

    Vad är det som är trams? Jag tycker att det är otrevligt att hon ibland luktar bajs. För mig är det ett problem.

    Visst är det ett känsligt ämne. Det är ganska svårt att säga till någon man älskar att hon luktar bajs på ett bra sätt, jag sa det inte när vi skulle ha sex iaf.

    Det är hennes reaktion som gör mig så frustrerad och ledsen. Det verkar som hon tror att jag har hittat på det här bara för att såra henne. Hon vill inte prata med mig, men jag ser på henne att hon är arg, sårad och förödmjukad.

    Jag tycker att det är ganska tragiskt att en vuxen människa inte kan sköta sin hygien. Jag är inte kräsen, lite svettlukt kan man väl stå ut med men bajs är inte ok enligt mig.

    Det enda jag vill är att hon tvättar sig lite oftare. Men jag vet att det inte kommer att hända för hon är så fruktansvärt tjurig och envis och kan inte ta kritik.

  • Påven Johanna
    tom2 skrev 2014-11-24 09:39:24 följande:

    Vad är det som är trams? Jag tycker att det är otrevligt att hon ibland luktar bajs. För mig är det ett problem.

    Visst är det ett känsligt ämne. Det är ganska svårt att säga till någon man älskar att hon luktar bajs på ett bra sätt, jag sa det inte när vi skulle ha sex iaf.

    Det är hennes reaktion som gör mig så frustrerad och ledsen. Det verkar som hon tror att jag har hittat på det här bara för att såra henne. Hon vill inte prata med mig, men jag ser på henne att hon är arg, sårad och förödmjukad.

    Jag tycker att det är ganska tragiskt att en vuxen människa inte kan sköta sin hygien. Jag är inte kräsen, lite svettlukt kan man väl stå ut med men bajs är inte ok enligt mig.

    Det enda jag vill är att hon tvättar sig lite oftare. Men jag vet att det inte kommer att hända för hon är så fruktansvärt tjurig och envis och kan inte ta kritik.


    Om du vet att det inte kommer att hända så förstår jag faktiskt inte varför du fortsätter att vara tillsammans med henne? För mig är hygien definitiv en sak jag aldrig kunnat tänka mig att kompromissa om. Jag attraheras inte av människor som är lortiga och den som inte kan tvätta sig i arslet på ett sätt som gör området luktfritt hade jag aldrig delat säng med. Aldrig. 
  • tom2

    Det finns många anledningar till att jag inte vill lämna henne, bla. att jag älskar henne och att hon har så många andra fina sidor. Dessutom har vi barn tillsammans.

    Jag skrev mest för att höra hur andra ser på saken och om någon har haft samma erfarenheter. Jag kan inte förstå hur hon kan ta så illa upp. Det känns som jag enligt henne gått över en gräns man bara inte går över.

  • Påven Johanna
    tom2 skrev 2014-11-24 11:47:35 följande:

    Det finns många anledningar till att jag inte vill lämna henne, bla. att jag älskar henne och att hon har så många andra fina sidor. Dessutom har vi barn tillsammans.

    Jag skrev mest för att höra hur andra ser på saken och om någon har haft samma erfarenheter. Jag kan inte förstå hur hon kan ta så illa upp. Det känns som jag enligt henne gått över en gräns man bara inte går över.


    Min åsikt är att hon har passerat en gräns för vad som är acceptabelt genom att missköta sin hygien. Har hon inget arbete? Att vistas bland kollegor med en samtidig lukt av avföring hängande omkring torde inte vara särskilt uppskattat. 

    Hur ska hon kunna lära barnen en god hygien när hon själv inte kan klara av att hålla en godtagbar nivå på sin egen?
  • Anonym (S)

    Om hon verkligen luktar avföring så har hon kanske ett kroppsligt problem som hon skäms för o inte vågar söka vård för.

  • tom2

    Det är inte så att hon luktar hela tiden, hon duschar ju två gånger i veckan. Hon byter trosor varje dag och brukar tvätta sig under armarna.

    Men det är det att hon aldrig tvättar sig i undelivet och rumpan mellan gångerna hon duschar. Så det är först när man är lite mer intim med henne man känner lukten.

    Jag tror inte att det märks så mycket i vardagen på hennes jobb. Hon jobbar dessutom som förskollärare så det luktar väl lite här och där på hennes jobb.

  • Anonym (Jag)

    Jag dushar inte varje dag, speciellt inte nu när det börjar bli kallt. Min hud och mitt hår torkar ut och "går sönder" så jag måste varabextra försiktig, men imellan så tvättar jag mig under armarna och nertill. Efter jag skött magen så har jag alltid våtservetter att torka med (jobbar vården och såg en tant som gjorde det eftersom hon inte hade möjlighet att dusha så ofta) och då känns det frächare.

    Min sambo har ett luktsinne som inte är av denna värld, så när ham blir lite extra pilsk så frågar han om jag har dushat, och har jag då inte det så springer jag till dushen :)

    Men ett tips om det verkligen är avföring som ligger kvar och inte så att hon ligger och småfiser, är tvättlappar.

    Och skulel det vara hennes mage som krånglar, kankee laktosmage som gör att hon fiser konstant, men du inte märker av det förens ni är i sängen ihop. Testa laktosfritt, för det hjälpte mig jättemycket, kan säga stt jag inte alltid märkte av det förens doften kom

    Eller kolla kosten helt och hållet, kan vara mycket annat som ger besvär.

    Jag hsr tyvärr ings tips på hur du ska ta upp det igen, men lite andra småtips kanske, hoppas att det löser sig för er :)

  • Anonym (..)
    Anonym (S) skrev 2014-11-24 11:53:43 följande:

    Om hon verkligen luktar avföring så har hon kanske ett kroppsligt problem som hon skäms för o inte vågar söka vård för.


    Håller med om att hon måste ha ett kroppsligt problem som hon skäms för. Annars hade hon inte reagerat så starkt och dessutom tagit avstånd till att duscha oftare. Om min sambo hade sagt att jag luktade bajs, hade jag sagt: "Men varför har du inte sagt någonting tidigare för?! Menar du att jag gått runt och luktat skit hela tiden?!", och sedan skrattat åt hela grejen.

    Är du säker på att det luktar avföring och inte något annat? Jag tänker att om man duschar sällan och svettas i trånga jeans hela dagarna, så luktar inte det heller särskilt trevligt...
  • tom2

    Tack för era kommentarer,

    Det är avföring som luktar, en blandning av svett och avföring. Jag är ganska säker på att det inte är något kroppsligt. Det är inte så att hon fiser onormalt mycket. Om man inte tvättar sig där nere på några dagar så börjar det ju lukta.

    Det är väl okej att duscha två gånger i veckan, men jag tycker att hon kan tvätta sig där nere emellanåt. Men jag kanske överdriver och har helt orimliga förväntningar?

  • Anonym (S)
    tom2 skrev 2014-11-24 13:07:49 följande:

    Tack för era kommentarer,

    Det är avföring som luktar, en blandning av svett och avföring. Jag är ganska säker på att det inte är något kroppsligt. Det är inte så att hon fiser onormalt mycket. Om man inte tvättar sig där nere på några dagar så börjar det ju lukta.

    Det är väl okej att duscha två gånger i veckan, men jag tycker att hon kan tvätta sig där nere emellanåt. Men jag kanske överdriver och har helt orimliga förväntningar?


    Fast just avföring är nog inte det första det luktar i normala fall.
  • Anonym (..)
    tom2 skrev 2014-11-24 13:07:49 följande:

    Tack för era kommentarer,

    Det är avföring som luktar, en blandning av svett och avföring. Jag är ganska säker på att det inte är något kroppsligt. Det är inte så att hon fiser onormalt mycket. Om man inte tvättar sig där nere på några dagar så börjar det ju lukta.

    Det är väl okej att duscha två gånger i veckan, men jag tycker att hon kan tvätta sig där nere emellanåt. Men jag kanske överdriver och har helt orimliga förväntningar?


    Det brukar normalt lukta kön/rövsvett när man inte tvättat sig på ett tag. Om det luktar avföring så kan hon inte ha torkat sig ordentligt, eller så kan hon inte hålla tätt. Det är nog mer vettigt för henne att duscha varannan dag, och tvätta sig "därnere" med vatten en gång varje kväll.
  • Anonym (been there)

    Lider med dig ts, hade samma problem med min fd pojkvän. Vårt förhållande tog slut av andra orsaker men kommer aldrig någonsin mer att acceptera en lortgris!!

  • tom2

    DET LUKTAR AVFÖRING! INTE HELA TIDEN, MEN IBLAND.

    Det verkar som att det är svårt att tro på mig. Förmodligen så torkar hon sig inte ordentligt, sedan börjar det lukta efter några dagar.

    Vi har haft en del problem med vårt förhållande och gått på några möten hos famijerådgivningen. Men jag tycker att vi gjort framsteg och ser ljusare på många saker. Eftersom vi haft större problem tidigare är det väl en av anledningarna till att jag inte tagit upp detta med hygienen tidigare.

    Eftersom hon inte pratat med mig sedan i lördags så sa jag att vi kanske måste prata om det här på mötet med famijerådgivningen imorgon. Då sa hon att då får jag åka dit ensam.

    Det känns för djävligt att inte jag ska få prata om vad jag vill på mötet med famijerådgivningen.

  • Anonym (kräftan)

    Fattar inte hur man lyckas lukta bajs!? Då lär man ju knappt torka sig alls eller?! Aldrig varit med om det faktiskt, tycker synd om dig TS!

    Självklart ska man kunna säga en sån sak, jag skulle inte vilja krypa ner bredvid någon som luktar bajs, det lär ju ha påverkat kvällsgoset liksom...
    Du gjorde rätt i som sa något, men du kanske inte sa det på ett så bra sätt?

    Men hade någon ens antytt att jag luktade illa, skulle jag känna mig på äcklig och bli besatt av att hålla mig ren...

  • Anonym (..)
    tom2 skrev 2014-11-24 23:31:06 följande:

    DET LUKTAR AVFÖRING! INTE HELA TIDEN, MEN IBLAND.

    Det verkar som att det är svårt att tro på mig. Förmodligen så torkar hon sig inte ordentligt, sedan börjar det lukta efter några dagar.

    Vi har haft en del problem med vårt förhållande och gått på några möten hos famijerådgivningen. Men jag tycker att vi gjort framsteg och ser ljusare på många saker. Eftersom vi haft större problem tidigare är det väl en av anledningarna till att jag inte tagit upp detta med hygienen tidigare.

    Eftersom hon inte pratat med mig sedan i lördags så sa jag att vi kanske måste prata om det här på mötet med famijerådgivningen imorgon. Då sa hon att då får jag åka dit ensam.

    Det känns för djävligt att inte jag ska få prata om vad jag vill på mötet med famijerådgivningen.


    Det måste vara både förnedrande och pinsamt för henne om du skulle ta upp det problemet med bajslukten hos familjerådgivaren. Det är oerhört privat. Du skulle ju kunna ta upp det på ett finare sätt: "Vi hade en konflikt häromdagen då jag sade att hon luktade lite illa. *Namn* tog det jättehårt. Hon vill varken prata eller lyssna på mig nu.". Fokusera inte på att hon luktar avföring hos familjerådgivaren, utan mer på kommunikationen.

    Jag var med om en liknande sak. Hade problem med min mens, den pågick utan stopp i flera månader. Socialtjänsten betalade mina omkostnader när jag var minderårig för att jag bodde hos en annan familj under en kortare period. Då tyckte de vuxna att det var lämpligt att ta upp det på ett möte. Vi diskuterade alltså min mens-problematik under ett samtal med myndigheter. Det var oerhört kränkande.
Svar på tråden ofräsch sambo