• Anonym (nyförlöst)

    Någon med bmi 40 som fött barn? blev du "tvingad" fragminsprutor?

    Hej.

    Idag kom mitt tredje barn till världen, det gick fort och intensivt.

    Tyvärr fastnade det hinnor från moderkakan så jag fick rullas iväg på operation och fick sövas ner..

    som ni säkert förstått på rubriken så är jag överviktig (118kg stod det på vågen idag) och ska nu ta fragminsprutor varje dag i sex veckor säger dom här. Pga min övervikt.. verkar vara en himla dyr historia..

    men saken är den att jag vägde 111 kg vid förlossningen med mitt andra barn och då var det aldrig något snack om sprutorna och jag har aldrig fått en propp..

    så hur blev det för er andra överviktiga? Fick ni ta sprutorna pga övervikt? Hoppas någon kan svara..

    funderar på att inte ta dessa sprutor..men det är väl kanske dumt det med..

  • Svar på tråden Någon med bmi 40 som fött barn? blev du "tvingad" fragminsprutor?
  • glutten

    Jag kan absolut ingenting om vikt men om du fått fragmin förskrivet är det för att läkaren bedömer att du behöver det!!! Skit samma om det har med vikten att göra eller inte?! Ta sprutorna, tänk om du får en blodpropp annars?

  • Anonym (Överviktig)

    Jag fick ta sprutor efter min förlossning samt operation pga trasig moderkaka som satt fast. När jag frågade varför så sa de att det berodde på min övervikt och jag skulle ta dem för att inte få blodproppar.

    Har efteråt frågat kompisar som vägt/väger 20-30 kg mer än mig och de har inte fått ta några sprutor. Jag gick upp 20 kg med dottern men gick ner det jätte snabbt igen. Hade mkt vätska. Normalt så väger jag ca 5-10 kg för mkt pendlar där emellan.

  • glutten
    Anonym (Överviktig) skrev 2014-11-24 00:02:01 följande:

    Jag fick ta sprutor efter min förlossning samt operation pga trasig moderkaka som satt fast. När jag frågade varför så sa de att det berodde på min övervikt och jag skulle ta dem för att inte få blodproppar.

    Har efteråt frågat kompisar som vägt/väger 20-30 kg mer än mig och de har inte fått ta några sprutor. Jag gick upp 20 kg med dottern men gick ner det jätte snabbt igen. Hade mkt vätska. Normalt så väger jag ca 5-10 kg för mkt pendlar där emellan.


    Kan det vara så att det du och TS har gemensamt är övervikt (tillfällig eller ej) och framför allt operation?
  • glutten

    OBS menar inte att vara dryg!!! Hoppas det inte framstod som det. Tänkte bara att det kan vara det där med op som ställer till det.

  • Anonym (Överviktig)

    Tar inte illa upp :)

    Jo jag har funderat på det själv i och med att jag känner flera överviktiga (nån skulle jag kalla fetma) som ej fått sprutorna. Då har jag antagit att det har haft med operationen att göra och det faktum att jag hängde på en lös tråd mellan liv och död. Det har varit min enda förklaring. Därför jag skrev här med :)

  • Anonym (Överviktig)

    Jag hade ju inte ens ett BMI över 40 som ta skrev. Räknade nyss ut det och vid det tillfället hade jag en BMI på 34.

  • Anonym (Överviktig)
    Anonym (Överviktig) skrev 2014-11-24 00:15:10 följande:

    Jag hade ju inte ens ett BMI över 40 som ta skrev. Räknade nyss ut det och vid det tillfället hade jag en BMI på 34.


    * ts

    Som ts skrev skulle det stå :)
  • Anonym (Linda)

    Jag gick upp 35 kg när jag var gravid. Vägde 66 kg (170 cm) så var normalviktig innan. Vägde dock in på mäktiga 101 kg på förlossningen. Det slutade med akutsnitt och jag läste i förlossningsjornalen att jag fick fragmin pga övervikt. Jag tog fragmin i två veckor tror jag det var.

    Grattis till bebisen!! :)

  • Anonym (sjuksköt.)

    Det är för att du har blivit opererad naturligtvis! Du måste verkligen ta sprutorna. i vissa regioner gäller BMI 35, så har du 40 så förstår du säkert själv varför. 

  • Anonym (-0-0-0-)

    Övervikt och kirurgiska ingrepp ökar risken för proppar. De två komponenterna gör att du fått fragmin. man har inte skrivit ut till dig för att jäklar eller för att de har lust att tvinga dig till något.

    Vård är frivilligt och du kan helt enkelt låta bli sprutorna på egen risk.

  • Presens

    Himla dyr? Det är väll för väl att vi har högkostnadsskydd då. Tänk vad det hade kunnat kosta annars!

  • Påven Johanna

    Du har fått ett tredje barn och väger 118 kg men du har inte råd med dina föreskrivna läkemedel? Det tycker jag låter galet, faktiskt. 

  • Monkii

    Jag fick fragmin efter KS när jag vägde 75. Det är väl upp till dig om du vill ta dem men det är ju för din egen skull.

  • Sorbus

    Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Menar du att du överväger att låta bli att ta sprutorna för du inte håller med om läkarens ordination, baserat på att du tror att det på något vis är orättvist pga vikten? Eller för att det är dyrt?

    Fragmin omfattas av högkostnadsskyddet så några skenande kostnader kan det ju inte bli.

    Fragmin är ett läkemedel mot blodpropp. Blodpropp kan man få av flera olika orsaker.

    www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Blodpropp-i-benet/


    Man kan få en blodpropp i venerna av många olika orsaker, till exempel efter


    operationer i buk och bäcken, speciellt efter tumöroperationer
    olycksfall, speciellt vid benbrott som kräver gips och minskar rörligheten
    höftleds- och knäledsoperationer
    sängliggande under flera dagar utan att vadmusklerna används regelbundet
    stillasittande, exempelvis vid långa resor
    p-piller, graviditet och förlossningar.

    Man har ökad risk att få en blodpropp i venerna om man



    har en infektion
    är äldre än 65 år
    är gravid
    är kraftigt överviktig
    är rökare
    har cancer, särskilt vid operationer eller om man behandlas med cytostatika
    har onormalt många blodkroppar
    använder p-piller eller andra läkemedel som innehåller östrogen.

    Så du har en kombination av riskfaktorerna graviditet, förlossning,operation i buk och kraftig övervikt. Utifrån det är det kanske inte så konstigt att man väljer att ordinera Fragmin i förebyggande syfte - för din egen säkerhets skull. Men ingen kan ju tvinga dig att ta någon medicin. Jag hade inte gamblat med så allvarliga risker, men du väljer själv förstås.
  • Mrs Moneybags

    Du fick sprutorna pga operationen och pga att det är en förhöjd risk att drabbas av blodproppar efter operation + övervikt.

    Jag fick själv fragminsprutor efter ett akut kejsarsnitt + högt blodtryck + att jag har en förhöjd risk för blodproppar (genetiskt). 

    Ta dem enligt receptet! Det är din hälsa och ditt liv det handlar om, du har ju nyss blivit mamma, vill du inte vara frisk så att du kan njuta av din baby?

    Om du inte har råd med fragminsprutor, vågar man fråga hur du har råd med blöjor etc till ditt lilla barn? Jag har inget minne av att det var så dyrt heller?

  • Anonym (nyförlöst)

    Jag har köpt sprutorna och jo jag har råd men det är dyrt. Givetvis vill jag inte ha någon blodpropp. Jag ville mest veta ifall andra fått det enbart pga vikten eftersom det enligt läkaren inte hade med operationen att göra, utan mitt bmi. Därför blev jag fundersam eftersom jag inte hörde något om detta vid min andra graviditet med nästan samma vikt.

    tack för svaren i alla fall.

Svar på tråden Någon med bmi 40 som fött barn? blev du "tvingad" fragminsprutor?