• Äldre 23 Nov 23:05
    341 visningar
    3 svar
    3
    341

    Fp med andra barnet.

    Jag blev under min föräldrarledighet med min dotter uppsagd. Jag har sen hon fyllt ett skyddat min SGI. Om jag blir gravid igen. (Efter att hon fyllt 1 och 9 månader) Kan jag då ändå få samma föräldrarpeng som med första barnet? Hur gör jag isf? Måste jag skydda SGI till den dagen nästa barn föds? Eller hur länge?

  • Svar på tråden Fp med andra barnet.
  • Äldre 24 Nov 09:12
    #1

    Hej!


     


    Du kan välja att skydda din SGI under hela tiden som du inte har något arbete.


    Din SGI är skyddad om 


    ·         du inte arbetar alls och tar ut minst fem hela föräldrapenningdagar per vecka ·         du är anmäld hos Arbetsförmedlingen och aktivt söker arbete
    ·         du studerar eller är doktorand med studiestöd, rekryteringsbidrag eller utbildningsbidrag.

    Om du väljer att inte skydda din SGI under tiden du avstår arbete helt sänks den till 0 kronor. Om du skulle bli sjuk under tiden din SGI är 0 kronor har du inte rätt till sjukpenning.


    Även om din SGI sänks till 0 kronor har du rätt till samma föräldrapenning tills barnet fyller 2 år eller om du blir gravid på nytt inom 1 år och 9 månader.




    Hälsningar


    Bo, handläggare

  • Äldre 24 Nov 21:40
    #2

    Kände inte att jag fick ett riktigt svar på min fråga. Om jag blir gravid igen EFTER att min dotter fyllt 1år och 9månader. Får jag då samma föräldrapenning som nu om jag skyddar min SGI hela tiden tills Nästa barn är fött? Trots att jag blivit av med mitt jobb.

  • Äldre 25 Nov 11:21
    #3

    Hej!


     


    Generellt sett så kan du få föräldrapenning enligt din tidigare SGI om du skyddar den fram till och med att det nya barnet föds.


     


     


    Hälsningar


    Malin, handläggare

Svar på tråden Fp med andra barnet.