• Anonym (Insomnia)

    Ang. raster för personal på förskolor

    Någon som jobbar på förskola här och kan berätta hur ni gör när ni går på raster?

    Jag bara undrar lite hur det funkar en vanlig dag; när ni byter av varandra, om alla barn måste sova där eller inte - och hur ni löser det? Skriv gärna barngruppens storlek samt ålder, hur många ni är i personalen och i vilken omfattning ni arbetar.

  • Svar på tråden Ang. raster för personal på förskolor
  • Flygfotogen

    Vi turas om, är tre stycken totalt på 2.75. De barn som sover sover och just nu är det alla 15 i vår småbarnsgrupp vilket underlättar. Tidiga tiden rastar på förmiddagen när senaste tiden på avdelningen har kommit och oftast dukar och bäddar denne sen och tar emot barn som varit ute. De andra två turas om efter lunch med sina raster.

  • pigglet

    Vi är 3. Den som börjar tidigast tar inte ut någon rast (reglementsvidrigt, jag vet, men vi får inte ihop det....)

    Efter lunch är det 2 som ska ha rast alltså. De barn som ska läggas läggs först, sedan är det 2 läsvilor för de vakna. Jag jobbar med de äldre barnen, så just nu är det knappt någon som sover och ca 12-16 barn som ska läsas för. Den som öppnat läser, mellantiden går på rast, den som stänger läser. Sedan byter de av, så stängningen går på rast. Och när rasterna är klara går öppningen hem, typ.

    Tiden efter lunch är den intensivaste på storbarnsavdelningarna. Hela barngruppen inne och bara 2 personal i lokalen...

    Vi har 30 minuter rast förresten.
    Vi har 19 barn 3-5 år. 3 heltidstjänster (fast vi är 4-5 personal, som går om varandra)

  • Anonym (Insomnia)
    Flygfotogen skrev 2014-11-25 18:43:00 följande:

    Vi turas om, är tre stycken totalt på 2.75. De barn som sover sover och just nu är det alla 15 i vår småbarnsgrupp vilket underlättar. Tidiga tiden rastar på förmiddagen när senaste tiden på avdelningen har kommit och oftast dukar och bäddar denne sen och tar emot barn som varit ute. De andra två turas om efter lunch med sina raster.


    Tack för ditt svar. Hur reagerar du/ni om en förälder informerar er om att barnet inte bör sova hos er. Anpassar ni er till barnets nya rutiner eller försöker ni motverka detta, för att det är lättare för er? Är det förskollärarens ansvar att se till så föräldrars önskemål efterföljs eller har barnskötare också det ansvaret?

    Jag kan förstå att det är smidigare om alla barn sover, men jag försöker ta reda på varför personalen på mitt barns förskola ljuger för mig. (Observera att de är väl medvetna om att det strider mot barnets bästa att sova middag på förskolan)
  • DiplomatiskaJag

    Vi är 3 pedagoger på 21 barn i åldrarna 3-5 år.

    Vi turas om att gå på rast. Den som började arbeta tidigast går på rast redan när barnen äter lunch. Rasten är 30 min så det är under 1,5 timme som vi bara är 2 pedagoger med barnen.

    Vi har buffe som barnen tar själva av. Medans barnen äter så dukar en pedagog upp stationer i vår atelje. Ateljen ligger på samma avdelning så den pedagog som går och dukar upp är kvar på avdelningen och hör och ser om hen behöver gå tillbaka till matsalen. När barnen ätit klart dukar de av och väljer en station i ateljen. En pedagog är då i ateljen och tar emot barnen som dukat av och en pedagog är kvar i matsalen. Ungefår vid den tidpunkten när ca hälften dukat av kommer den som haft första rasten tillbaka och nästa pedagog kan gå på rast.

  • Flygfotogen
    Anonym (Insomnia) skrev 2014-11-25 20:39:49 följande:
    Tack för ditt svar. Hur reagerar du/ni om en förälder informerar er om att barnet inte bör sova hos er. Anpassar ni er till barnets nya rutiner eller försöker ni motverka detta, för att det är lättare för er? Är det förskollärarens ansvar att se till så föräldrars önskemål efterföljs eller har barnskötare också det ansvaret?

    Jag kan förstå att det är smidigare om alla barn sover, men jag försöker ta reda på varför personalen på mitt barns förskola ljuger för mig. (Observera att de är väl medvetna om att det strider mot barnets bästa att sova middag på förskolan)
    Såklart ska det barnet vara vaket om det klarar av att vara vaket utan att ett smärre världskrig uppstår dvs. Ser vi att barnet inte klarar av att vara vaket så pratar vi med föräldrarna om saken och ser om det kan gå att kompromissa på något vis. Ibland kan det funka lysande att sova t ex tisdag och torsdag.

    Det kan bli så att det barnet som är vaket, om det är bara det barnet, får vara med på lässtund eller så på en annan avdelning eftersom bord ska röjas, disk ska fixas och rasterna ska turas om. Det beror lite på hur många barn det är som sover etc. 
  • pigglet
    DiplomatiskaJag skrev 2014-11-25 21:11:05 följande:

    Vi är 3 pedagoger på 21 barn i åldrarna 3-5 år.

    Vi turas om att gå på rast. Den som började arbeta tidigast går på rast redan när barnen äter lunch. Rasten är 30 min så det är under 1,5 timme som vi bara är 2 pedagoger med barnen. 
     


    Egentligen tvärt om, eller hur? Det är endast under ca 3 timmar som man faktiskt är 3 pedagoger, typ mellan 9-12 hos oss, kanske mellan 9-11 +  13-14 hos er? Resten av tiden är man 2.
  • Anonym (Förskollärare)

    Vi är tre heltider på 20 barn 1-5 år. Den som är tidig går på en kvarts paus kl. 9 när den sena personalen kommer. Kl. 9:15 går mittenpasset på en kvarts paus. Vi har tre vilor efter lunch. Några sover, några ligger och vilar och lyssnar på saga och några läser. Efter lunchen ca kl. 12 tar tidiga passet sovvilan, sena passet liggvilan och mittenpasset läser fram till 12:30 då mittenpasset tar rast 30 minuter. Kl. 13 tar sena passet rast 30 minuter. Kl. 13:30 går tidig hem. Har arbetstid till 14 fast lägger rasttiden sist och går hem istället. Kl. 15:30 tar sena passet en kvarts paus innan mitten slutar.

  • Söt Som Socker
    Anonym (Oj) skrev 2014-11-26 20:56:40 följande:

    Vad mycket raster ni verkar ha?!

    Grattis!


    Vi har 45 min sammanlagt. En kart på förmiddagen och 30 min (lunchrast) på eftermiddagen. De dagar som man går kort har man bara 30 minuters rasten. 

    Jag vet inte vad standard är men har inte de flesta yrken i alla fall 45 min sammanlagt?
  • Anonym (Oj)
    Söt Som Socker skrev 2014-11-26 21:06:18 följande:

    Vi har 45 min sammanlagt. En kart på förmiddagen och 30 min (lunchrast) på eftermiddagen. De dagar som man går kort har man bara 30 minuters rasten. 

    Jag vet inte vad standard är men har inte de flesta yrken i alla fall 45 min sammanlagt?


    Själv har jag endast lunchrast på 30 min.
  • pigglet

    Här i Skellefteå har vi bara 30 minuter på förskolorna, de allra flesta. Har man tur kan man ju smita på toa emellanåt också... men ingen förmiddagsrast eller så. Förstår inte hur ni hinner...

  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Oj) skrev 2014-11-26 20:56:40 följande:

    Vad mycket raster ni verkar ha?!

    Grattis!


    Alla har rätt till dessa 15-minuterspauser. Det gäller att se till att ta ut dem. Vet att många inte gör det. Hos oss har vi fått in rutinen bra. Vi är fyra avdelningar så en från varje avdelning träffas på en kopp kaffe och det är väldigt behövligt och trevligt. När tidig och mitten fått sin paus är kl. 9:30 och då har vi samlingen innan alla planerade aktiviteter börjar. Man får vara lite noga med punktligheten så går det.
  • Anonym (kk)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2014-11-26 20:48:08 följande:

    Vi är tre heltider på 20 barn 1-5 år. Den som är tidig går på en kvarts paus kl. 9 när den sena personalen kommer. Kl. 9:15 går mittenpasset på en kvarts paus. Vi har tre vilor efter lunch. Några sover, några ligger och vilar och lyssnar på saga och några läser. Efter lunchen ca kl. 12 tar tidiga passet sovvilan, sena passet liggvilan och mittenpasset läser fram till 12:30 då mittenpasset tar rast 30 minuter. Kl. 13 tar sena passet rast 30 minuter. Kl. 13:30 går tidig hem. Har arbetstid till 14 fast lägger rasttiden sist och går hem istället. Kl. 15:30 tar sena passet en kvarts paus innan mitten slutar.


    Så en i personalgruppen börjar sitt arbetspass kl9.00 och tar sedan rast redan kl9.15? Det var det stördaste jag hört. Skulle själv inte vilja jobba så i alla fall.
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (kk) skrev 2014-11-26 21:33:29 följande:
    Så en i personalgruppen börjar sitt arbetspass kl9.00 och tar sedan rast redan kl9.15? Det var det stördaste jag hört. Skulle själv inte vilja jobba så i alla fall.
    Nej så skrev jag inte. Tidig tar paus kl. 9 och mitten 9:15. Sen tar rast kl. 15:30.
  • Söt Som Socker
    pigglet skrev 2014-11-26 21:20:39 följande:

    Här i Skellefteå har vi bara 30 minuter på förskolorna, de allra flesta. Har man tur kan man ju smita på toa emellanåt också... men ingen förmiddagsrast eller så. Förstår inte hur ni hinner...


    Vi har bara förmiddagsraster ibland. Om vi t.ex. ska göra något hela förmiddagen typ gå till skogen eller till lekparken så hoppar i rasten. 
  • DiplomatiskaJag
    pigglet skrev 2014-11-26 20:29:32 följande:

    Egentligen tvärt om, eller hur? Det är endast under ca 3 timmar som man faktiskt är 3 pedagoger, typ mellan 9-12 hos oss, kanske mellan 9-11 +  13-14 hos er? Resten av tiden är man 2.


    Ja det är ju ofta någon pedagog börjar 9 och nån slutar 3 .Men före 9 och efter 3 är det inte full barngrupp. Så hos oss är vi 3 pedagoger kl 9-11:10 samt 12:45-15. Men ibland försvinner någon på möte kl 14 eller går ifrån och gör administrativa saker.
  • Anonym (Förskollärare)
    Söt Som Socker skrev 2014-11-26 21:46:12 följande:
    Vi har bara förmiddagsraster ibland. Om vi t.ex. ska göra något hela förmiddagen typ gå till skogen eller till lekparken så hoppar i rasten. 
    Ja vi hoppar också rasten ibland vid utflykter och veckomöten och annat. Men det är så sällan vi kan göra utflykter tyvärr.
Svar på tråden Ang. raster för personal på förskolor