• Anonym (Uppgiven)

    Min sambo har en fruktansvärd kvinnosyn

    Min sambo känns som han inte riktigt hör hemma i den här världen, frågan är om det finns någon värld som han passar in i.....

    Han är en 70-talist som som är uppvuxen med en helt fantastisk mamma och syster som han fortfarande har en nära relation till. Pappan är en udda, lite konstig herre som relationen är och har varit ganska kylig till. Mamman klarade sig själv och barnen medan pappan höll sig passiv i bakgrunden.

    Vi har varit tillsammans i 1.5 år, men känt varandra i 7-8 år. Enda sen vi blev ett par så har han varit väldigt försiktig med allt han gör, men nu håller jag på kräkas över allt. Han lagar bokstavligen aldrig mat. Har lovat åtskilliga gånger, men sen när man kommer hem mer än död än levande från jobbet så är han inte ens hemma utan har åkt och fikat med nån polare. Är han ledig så är han verkligen ledig. Åker vi bort så planerar jag allt, ser till att handla, fixa, packa..... ja, precis allt. När vi är borta så är det om möjligt värre än hemma, då ska jag lägga hans öl på kylning och ge honom medan han sitter framför tv:n. Jag sover mig mest igenom helgerna för jag är så slut, men det hindrar inte honom från att väcka mig med standardfrasen "skulle vi ha ätit nåt?". Har flera gånger tittat upp, svarat ja och sen vänt mig om och somnat om. Det enda resultatet är att han tvingas springa några extra varv och peta på mig i förhoppning om att jag ska kliva upp och fixa mat åt honom..... 7 h är rekordet innan jag flyger upp av ilska och kastar fram nåt innan jag återvänder till sängen. Givetvis är både städning, tvätt och handling mitt ansvar. Disken har jag pressat honom till att ta med hotet att finns det ingen ren disk så kan det inte bli nån mat. Han skyller allt på att han inte vet hur man gör..... och jag tror honom faktiskt. Att skära några skivor gurka tar 10 min för han vet inte åt vilket håll eller vilken storlek de ska skäras. Vid städning har han ingen aning om att man behöver mer än vatten.....

    Den absolut värsta biten är kvinnor och sex. Han har enda tills jag läxade upp honom rejält trott att det är bara att ta för sig och sätta på kvinnor som sover, är för full eller blivit drogade..... "försätter man sig i den situation så vill man kn**la". Nej, det är inget skämt!!!!! Förklarat att det är brottsligt och att straffet faktiskt är på fängelseskalan. Jag upptäckte det genom att jag själv blev utsatt..... en riktig värknatt där jag gick på full dos av värktabletter och sömntabletter. Trodde först att jag drömt, men när jag frågade honom så svarade han stolt som det var den naturligaste sak i världen. Problemet är att jag är ordentligt vingklippt sen ett tidigare förhållande där misshandel och våldtäkter var en del av vardagen och uppenbarligen så har jag inte återfått skinnet på näsan. Efter det samtalet så förklarade jag ingående för honom hur fruktansvärd upplevelse det är, att det är brottsligt och frågade om hur hans skulle reagera om det var hans mamma eller syster som råkade ut för samma sak. Han sa att han skulle tycka det vidrigt om de skulle bli våldtagna och att han nog skulle överväga att slå ihjäl förövaren. Inser hur dum jag var som köpte det och fortsatte förhållandet för det visade sig inte vara en engångsgrej..... Sista gången var helt absurd..... jag vaknade och kom på honom, han stack därifrån, kom tillbaka efter en stund, fann mig hysteriskt gråtandes och började TRÖSTA MIG!!!!! "vad har hänt gumman, såja....." Deklarerade dagen därpå att om det nånsin skulle hända igen så skulle han ha mitt liv på sitt samvete. Själv säger han efteråt att han inte kan förstå varför han gjorde det för han är väldigt nöjd med sexlivet.

    Jag skäms så fruktansvärt över att jag finns kvar vid hans sida, att jag inte har modet att lämna honom. Nån del av mig vill försöka förstå vad som gått så fruktansvärt fel med honom. Har funderat i så många olika banor..... psykopat, aspergers, förståndshandikappad..... Han har gått "vanlig" skola, tagit körkort, alltid haft jobb, sköter ekonomin, bryr sig om sin mor och syster med familj. Jag får inte ihop ekvationen. De "mörka sidor" som jag vet om hans bakgrund är att hans sexdebut slutade på polisstationen för att tjejen fick backflash från barndomens övergrepp och anmälde honom för våldtäkt, hon tog tillbaka anmälan dagen därpå och bad honom om ursäkt. Han har aldrig haft nåt seriöst förhållande före mig utan haft ett antal kk:s som han påstår att det var diverse fel på. Han har betalat för sex hos en prostituerad flera gånger. Kort sagt så verkar hans affärer med kvinnor inte ha gått så bra.

    Jag vet att jag borde lämna honom så det behöver inte påtalas, utan jag vill se om det är nån av er här på Familjeliv som kan hjälpa mig förstå varför han blev sån här? Har ställt ultimatum till honom att söka professionell hjälp för att inte någon annan tjej efter mig ska råka ut för samma sak, annars kommer jag inte hålla tyst om det här längre. Vi bor i en liten stad så det kommer nå hans mamma och syster rätt snart, även hans arbetsgivare och han har en sån typ av arbete där man måste ha ett oklanderligt register. 

    Snälla dela med er av era tankar så kan jag kanske förhindra att fler drabbas!

  • Svar på tråden Min sambo har en fruktansvärd kvinnosyn
  • Notetur Nomen

    Till ts. Varför spelar det nån roll hur han blev såhär? Det förändrar väl ingenting?

  • advicecolumnist

    Kanske är han sociopat eller narcissist. Kan inte så mycket om det men de lär vara väldigt duktiga på att bete sig som att de bryr sig. Eller så har han nån annan slags empatistörning. För nåt fel är det ju, eftersom han tycker att våldtäkt är helt ok. Dumpa den jäveln och anmäl om du orkar. Kram!

  • Anonym (anonym)

    Svår fråga, kanske växte han upp i en familj där han aldrig behövde hjälpa till hemma och där mamman gjorde allt hushållsarbete? Därav så vet han helt enkelt inte hur man göra samt att han har fått den uppfattningen att "kvinnan ska stå i köket" medans mannen ligger i soffan och tittar på TV. 

    Angående sexet kanske det kommer från att han fått en skev bild av sex pga porr? Eller att det var någonting som försigick hos hans familj när han växte upp och att detta är ett beteende som han tagit efter? Han kanske är sexmissbrukare?

    Kommer inte med några anklagelser utan bara med förslag på anledningar. 

    Förövrigt tycker jag att du borde lämna killen då du förtjänar bättre. Om det känns svårt att ta sig ur relationen, vilket det oftast är i dessa lite mer destruktiva relationer, föreslår jag att du berättar ALLT för någon du litar på. Skäms inte över att berätta för det är inte du som har gjort fel, du har bara haft oturen att hamna i en dålig relation. Få personen du öppnar dig för att "tvinga" dig att lämna honom. Annars är det så lätt att bortförklara hans beteende och stanna kvar trots att du innerst inne vet att du borde lämna. 

    Lycka till!

  • Superba Supernovan

    Men VARFÖR är du ihop med honom? Du funderar ju själv i banorna av om han är förståndshandikappad, har någon diagnos eller liknande. Är det för en kille du vill skaffa barn med? Ska han få uppfostra dina barn? Ska du ta hand om både ert barn och honom, eftersom han tydligen är helt oförmögen att ta hand om sig själv??? Nej, han kommer inte förändras om ni skaffar barn, han kommer inte i ett trollslag förvandlas till en normal kille med sunda värderingar. Dra medan du kan, din livsuppgift är inte att försöka få ordning på en uppenbart störd kille! Sedan spelar det ingen roll hur gullig han är, du kommer inte bli lycklig.

  • Påven Johanna

    Ja, människor kan uppföra sig så där så länge det finns andra människor som vill leva med dem. Själv skulle jag aldrig finna det intressant att ha en sådan undermålig partner och jag känner inget intresse av att analysera dem heller. 

  • Fundersam02

    Det är omöjligt att säga vad det är för fel på sin sambo utifrån din beskrivning. Eventuella diagnoser måste ju ställas av experter som träffar honom flera gånger i så fall.

    För din del spelar det väl ingen roll exakt vad det är för fel på honom egentligen? Du verkar redan ha konstaterat att det är nåt fel på honom och det kan väl räcka så? Du är värd nåt bättre så separera. Om du sen känner behov av att fundera över varför han blev som han blev så gör det när du har ett eget boende.

    Prioritera att avsluta relationen. Det verkar som om du vill skjuta upp separationen genom att först ta reda på vad det är för fel på honom? Mår du bättre av det egentligen?

    Bry dig inte om hur det ska gå för honom. Bry dig om dig själv istället. Om du inte klarar att lämna honom så kanske du ska gå till en terapeut som kan hjälpa dig att förstå varför du har svårt att lämna någon som behandlar dig illa.

  • Anonym (Mållös!!)
    Superba Supernovan skrev 2014-11-24 12:02:14 följande:

    Men VARFÖR är du ihop med honom? Du funderar ju själv i banorna av om han är förståndshandikappad, har någon diagnos eller liknande. Är det för en kille du vill skaffa barn med? Ska han få uppfostra dina barn? Ska du ta hand om både ert barn och honom, eftersom han tydligen är helt oförmögen att ta hand om sig själv??? Nej, han kommer inte förändras om ni skaffar barn, han kommer inte i ett trollslag förvandlas till en normal kille med sunda värderingar. Dra medan du kan, din livsuppgift är inte att försöka få ordning på en uppenbart störd kille! Sedan spelar det ingen roll hur gullig han är, du kommer inte bli lycklig.


    Fattar inte heller................är helt mållös över att man ens kan fortsätta vara tillsammans med en sån här kille en längre tid. Och fortsätta att snällt låta sig tvingas stiga upp o laga mat mitt i sömnen, o ta på sig allt hushållsarbete osv.

    TS varför ska du öht förstå varför han blev så här, VARFÖR spelar det nån roll? Nästa tjej lär väl märka själv hur han är rent automatiskt, är hon då så dum att hon är kvar får det väl stå för henne.

    Nä, jobba på att försöka se varför du själv finner dig i en sån här situation istället, det borde du för din egen skull. Lägg krutet på det.
  • AstridH

    Lämna. Lämna, lämna, lämna. Gud, bara spring därifrån!

    Jag vet inte ens vad jag ska säga. Din sambo har inte bara en fruktansvärd kvinnosyn, han är en fruktansvärd människa. Och han har våldtagit dig.

  • AstridH
    AstridH skrev 2014-11-25 07:50:24 följande:

    Lämna. Lämna, lämna, lämna. Gud, bara spring därifrån!

    Jag vet inte ens vad jag ska säga. Din sambo har inte bara en fruktansvärd kvinnosyn, han är en fruktansvärd människa. Och han har våldtagit dig.


    Förlåt, läste sista stycket nu. Inga lämna inlägg, bara förklaringar.

    Det kan finnas hur många anledningar som helst till varför en människa är såhär. Det går inte att sia om vad som gjort din sambo till den han är. Han kanske bara är en riktigt hemsk person.
  • Dorian Ertymexx

    Det finns ett gammalt traditionellt FL-uttryck som jag här gärna vill nyttja:


    DUMPA!!!!!!!!!!!!


    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Min sambo har en fruktansvärd kvinnosyn