• Äldre 24 Nov 08:21
    796 visningar
    4 svar
    4
    796

    viktökning-avslutad amning?

    Gick ni andra upp i vikt igen efter avslutad amning?

    Jag höll koll på kalorier och vikt både innan/under och nu efter jag slutat amma.


    Äter mycket protein i for av kyckling,kvarg och keso. Grönsaker och oftast 1-2 äpplen om dagen.Inget godis eller kakor på 7 månader.


    Håller nere på kolhydrater. skriver in allt jag äter i shapeup.


    Äter samma som under amning men mer protein och ännu mindre kolhydrater nu. enligt en dietist kan jag äta för ca 2000kalorier om dagen, dock ligger jag oftast ´runt 1500. I snitt i veckan enligt shapeup ligger jag på 1200-15000 i veckan.


    springer på löpband 2-3ggr i veckan, ibland mer/mindre.


    nu har jag ökat 1.5kg i vikt trots samma kost och oftast kaloriunderskott på 500 om dagen. kompenserar heller aldrig mina förbrukade kalorier genom träning ska tilläggas.


    det enda jag vet med mig är att ja dricker knappt vatten utan mängder med kaffe (vilket jag nu senaste 3 dagarna börjat sluta med. har ätit mer morötter, igårkväll 100gr vitkål blandannat. binder detta mer vätska i kroppen?


     


    eller beror allt på amningen?

  • Svar på tråden viktökning-avslutad amning?
  • Äldre 24 Nov 14:48
    #1

    Mycket möjligt att det bara är amningen. Men också ämnesomsättningen. Efter man fått barn så ändras den.

    Jag har tränat som en galning sen 6 veckor efter förlossningen (han är snart 11 mån) med allt från arobics, styrketräning och långa promenader, plus ätit sallad och skippat slisket. Av mina 25 kilo jag gick upp under graviditeten gick jag ner 13 tre veckor efter förlossningen. Har sen stått totalt stilla på 67 kilo fram tills för två månader sedan när jag slutade amma! Då började jag GÅ UPP i vikt istället. Att skaffa barn gör något med ämnesomsättningen.

    Just nu är jag så oerhört deppad att jag vet inte vad jag ska göra av mig själv. Jag kan inte få in mer träning på schemat om jag nånsin vill träffa min son, och äter jag mindre så fryser jag bara och klarar inte av mitt jobb för att jag blir för slö i huvudet.

  • Äldre 24 Nov 15:51
    #2

    nä fy låter inte kul om detta nu stämmer. alltså att ämnesomsättningen ändras efteråt.

    men hur äter du och vad?

    jag älskar ju kvarg och keso så blir mycket sånt. oftast alltid kyckling. inga såser till utan bara grönsaker/sallad. väger allt. bröd skivan på morgonen väger 10gr så inte mycket kolhydrater därifrån. men.. Äter smörgåsrån på kvällarna, det är min last och de onyttiga. men har som sagt mycket kalorier kvar varje dag så borde inte gå upp i vikt..

  • Äldre 24 Nov 16:16
    #3
    Det gäller nog inte alla. Men tydligen är det visst ganska vanligt att man får problem med sköldkörteln. Jag är under utredning just för tillfället, så vi får väl se vad dom säger.

    Jag tror verkligen inte att ett rån eller två gör någon skillnad. Om du åt på det viset innan du blev gravid, så borde du kunna äta på det viset nu också om du vill behålla din existerande vikt. En normal människa ska inte behöva gå upp i vikt när man äter normalt.

    Om du fortsätter gå upp i vikt, och du kämpar och kämpar och ingenting händer, gå då till vårdcentralen och ta ett blodprov åtminstone. Hypothyreos heter det, och är tyvärr sällan synbart på blodprovet. Men ibland är det det, och isf så har du ditt svar där och då får du behandling. 
  • Äldre 24 Nov 22:30
    #4

    Okej. Ja får väl se hur det blir om en vecka. Om vikten har ändrats mer. Åt inte samma som innan jag blev gravid, eller sprang. Så har gått ner 6 kg extra sen min startvikt ibörjan av graviditeten plus de 5kg jag gick upp som gravid. Så totalt 11kg -. Och äter nu då mer proteinrikt mat och grönsaker och ligger på 1500kalorier om dagen. Så borde kunna hålla vikten. Men vi får se.

Svar på tråden viktökning-avslutad amning?