• Anonym (oroli­g)
    Äldre 24 Nov 09:41
    1386 visningar
    7 svar
    7
    1386

    nekad ekonomisk hjälp från soc, får dem?

    jag har blivit nekad hjälp från soc, jag är sjukskriven fram till nyår och fick avslag på min sjukpenning, har levt hela oktober utan inkomst och verkligen gått på knäna... mina barn har fått lida något så fruktansvärt av detta.... blev nu alltså nekad hjälp för denna månad och jag har 0 kr i inkomst, bortsett från bostadsbidrag,underhåll och barnbidrag som inte ens täcker upp min hyra. ligger efter sedan förra månaden redan och har inte ens kunnat köpa varmare kläder åt mina barn... är ensamstående på heltid, lider dessutom av en stresssjukdom som gör att jag under belastning drabbas av svåra kramper i hela kroppen och detta med pengar stressar mig, soc har inte tagit någon hänsyn alls till vår situation... handlar om hjälp för 1 månad.... får dem verkligen neka mig detta? vi har inte ens pengar att lägga på mat :( hade verkligen inte räknat med detta :(

  • Svar på tråden nekad ekonomisk hjälp från soc, får dem?
  • jenny9­9
    Äldre 24 Nov 09:49
    #1

    Varför blev du nekad?

  • Äldre 24 Nov 09:50
    #2

    På vilka grunder får du avslag på sjukpenning och försörjningsstöd?

    Soc kan neka om du t ex har en massa tillgångar för att bara ge ett exempel

  • Äldre 24 Nov 09:57
    #3

    Om du inte uppfyller kraven så får de neka.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Akut nöd)
    Äldre 24 Nov 12:59
    #4

    Har du sökt för MAT?
    Om du får avslag på hela biståndsansökan en månad kan du hävda akut nöd och få MATcheckar.
    Gör detta snarast.
    Ta med kontoutdrag och leg.
    Förklara läget och säg att du är i akut behov av mat.

  • Anonym (Socbi­dragst­agare)
    Äldre 24 Nov 13:22
    #5

    Du har troligen levt över normen de senaste 3 månaderna och då skulle du ha sparat för sämre tider. 

    Soc följer sina regler och om du t ex har fått ut ca 18.000:-/mån + alla bidrag så har du inte rätt till ekonomiskt bistånd. 

  • Äldre 26 Nov 07:39
    #6

    Ansökte du skriftligt och fick ett skriftligt svar? Överklaga!

    Vilka grunder avslog dem dig?

    Varför avslog FK? Är du med i facket? Kan de hjälpa dig lite?

  • Anonym (?)
    Äldre 26 Nov 07:48
    #7

    Varför blev du nekad sjukpenning? Behövde du inte bara komplettera sjukintyget eller liknande?

Svar på tråden nekad ekonomisk hjälp från soc, får dem?