• CellenEllen

    Aldrig ute efter 10,00

    Är det normalt. Dagiset ligger i sthlm och har fin stor gård. De går in vid 10.00 på morgonen och är sen inne hela dagen. JAg hämta 1530 och då håller ungerna på att slå ihjäl varandra. Då har de varit inne sen 1000. Det är för mörkt ute /dåigt väder är ursäket.. (det är ju liksom inte snöstorm än även om det förvisso är mörkt. ) uppen barligen ska de vara inne hela vintern. ingen verksamhet bedrivs efter lunch eftersom raster går då etc. Dvs barnen får alltså typ roa sig själva från 1130 till 1530 .. är detta normalt?  ( visst i bland får de pärla el rita på em) men otroligt dåligt med organierad verksamhet

  • Svar på tråden Aldrig ute efter 10,00
  • Dr to be

    Det låter helt absurt. Nu bor vi i ju för sig inte i sthlm. På dotterns förskola är de ute olika tider under dagen. När jag hämtade dottern runt kl.16 för någon vecka sedan var tre av barnen ute med en fröken. Det var mörkt, lite regn i luften och de fick leka med en ficklampa. De hade verkligen jätteroligt. De barn som var inne hade ritstund med en annan fröken. Fröken satt verkligen med dem och ritade, de behövde inte roa sig själva.

  • Natulcien

    Nej, det där låter ju hemskt! Jag hade definitivt bytt förskola under de förutsättningarna.
    På vår förskola är de ute minst 2 timmar (10-11 och 15-16) och det är de dagar som det är dåligt väder. Är det bättre väder så är de oftast ute längre stund på fm, och dessutom även mellan 13.30-14.30.
    Och vadå "mörkt"? Man kan ju göra jättekycket kul i mörkret också. På vår förskola var de ute till kl.16:30 häromdagen och lekte kurragömma med ficklampor!

    Om det inte finns någon verksamhet alls efter lunch p.g.a. raster så är antingen verksamheten dåligt oragniserad eller kraftigt underbemannad..? Har du kontaktat förskolechefen?

  • Themis

    Har jag aldrig hört talas om på någon förskola som vänner haft barn på, det låter bara konstigt.


    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • CellenEllen

    TAck för era inputs. Detta är dessvärre ett av de minsta problemen :) Samlar bara på mig. Står i kö, men får inget föresn tidigaste i mars. DAgiset har bra rykte och kommun tror inte riktigt på mig då jag ringer och gnäller om att de inte torkar barnen, inte har ngn verksamhet alls utan barnen får i stort sett roa sig själva. ( ibland har de "projekt på ca 15 min på fm) Och det finns så de kan rita på em .. Annars slåss de mest och barnen ska lösa sina egna konflikter. Det största prob är frånvaron och det är ju det jag ringt om mest då jag ringt kommun. ( detta är privat)  I bland är 3 av 3 ordinarie borta på avd. Oftast 1 el 2 av 3 st. Svårt att bedriva verksamhet då. Inga rutiner finns. Ibland undrar jag ändå om detta är normalt för dom har oerhört bra rykte.. Är det så överallt mao. 

  • Jennie med ie

    De barn som hämtas 15.30 hos oss kan absolut ha varit ute bara en timme under dagen, den timmen kan också ha varit mellan 9 och 10. Vid den tiden, 15.30, är vi på väg ut igen (på sommaren med mindre påklädning har vi redan hunnit ut då) och är sedan ute till minst femtiden och ofta till stängning. 

    Att de på förmiddagen inte är ute efter kl 10 är i sig inget anmärkningsvärt tycker jag, det kan vara helt i sin ordning, däremot är den en sammantaget negativ bild du ger av förskolan. Brist på rutiner, dåliga argument för valen som görs o s v.

Svar på tråden Aldrig ute efter 10,00