• lillefröe

    För mycket d-vitamin, ska jag oroa mig?

    jag är i v.7 och har MS. 


    Jag äter d-vitamintillskott då jag haft brist tidigare i år men senaste provet i september var normalvärde. Har ändå fortsatt med en mycket stor dos divisun. Jag har blivit ordinerad att ta fem tabletter dagligen. Varje tablett innehåller 800 IU. Alltså 4000 IU per dag. 


    Nu läste jag på FASS att "Divisun skall endast ges under graviditet vid brist på vitamin D. Divisun rekommenderas inte till gravida kvinnor utan brist på vitamin D eftersom det dagliga intaget inte skall överskrida 600 IE vitamin D. I djurstudier har höga doser av vitaminD givit reproduktionstoxiska effekter (se Prekliniska uppgifter). Det finns inga indikationer på teratogena effekter hos människa vid terapeutiska doser av vitaminD." 


     


    Jag slutade direkt när jag läste detta men jag är ju som sagt i v.7. Hur stor skada kan det här ha haft på min bäbis? Är otroligt orolig och ingen i sjukvården tar mig på allvar. 

  • Svar på tråden För mycket d-vitamin, ska jag oroa mig?
  • Aleksandra Barnmorska

    Hej!

    Både jag och mina barn har varit sjuka i omgångar så därför har svar dröjt.

    Detta kan jag htta på janusinfo. Erfarenheterna av användning av kolekalciferol under graviditet är begränsade men det finns inga hållpunkter för att substansen har någon teratogen effekt.

    Då detta är en läkarfråga råder jag dig att kontakta läkaren som skrivit ut dem.

    Lycka till

Svar på tråden För mycket d-vitamin, ska jag oroa mig?