• Anonym (svärd­otter)
    Äldre 24 Nov 15:58
    24450 visningar
    148 svar
    148
    24450

    Problem med svärmor, vet inte om jag vill fira julen där längre!

    Hej! Jag måste bara skriva av mig lite!

    Jag är så trött på min svärmor. Jag har aldrig gillat henne, men oftast har jag kunnat andas djupt två gånger och hantera henne med ett leende. Och hon är en bra farmor i alla fall....
    Svärmor är av den gamla skolan så att säga.

    I helgen var jag, min man och barnen där. Vi skulle planera julen som alltid firas hos svärmor för barnens skull. Jag och min man är vegetarianer sedan i våras och räknade därför upp all vegetarisk mat som vi skulle ta med oss till julbordet(alla bidrar). Svärmor har knotat om vår nya diet och vägrat att laga mat till oss innan och nu gjorde hon även klart att hon minsann inte tänkte äta något vegetariskt på JUL(hon skulle nog dö av det...) då man måste äta de traditionella rätterna annars blir det inte jul typ. Svärmor hade tydligen trott att vi skulle ge upp vår diet ett tag bara för julens skull.... Både jag och mannen bara log och nickade som vanligt för att det är enklast. Senare på eftermiddagen hörde jag hur svärmor drog svägerskan åt sidan och så till dem att de inte heller skulle äta av vår vegetariska mat.
    Jag bara orkar inte med mer från henne och känner inte ens att jag vill fira jul där längre!!! Det blir väl för bövelen jul även utan kött?!

  • Svar på tråden Problem med svärmor, vet inte om jag vill fira julen där längre!
  • Påven Johann­a
    Äldre 24 Nov 16:03
    #1

    Men vad spelar det dig för roll om svärmor inte vill äta er vegetariska mat? Huvudsaken är väl att ni äter den?

  • sextio­talist
    Äldre 24 Nov 16:03
    #2

    Är hon fem år eller?
    Nu finns det redan idag, sedan åratal tillbaka, flera sk vegetariska rätter på julbordet, men din svärmor kanske inte äter rödbetssallad, brysselkål. brunkål och annat som finns på julbordet.
    Såklart, jag hade också nog hoppat ersättningsmaten, dvs vill jag ha skinka, så äter jag skinka.
    Men att säga till andra att inte äta, är ju löjligt att det inte är sant.

  • Äldre 24 Nov 16:04
    #3

    Så vad gör det er om ingen annan äter er veg mat då? Om ni inte äter det andra, äter ni ju er mat, och de andra äter sin mat. Tycker du överdriver väldigt. Men jag hoppas era barn tillåts äta vad de vill från hela bordet.

    Jul utan kött och presenter? Nej. Det blir inte jul.

  • Äldre 24 Nov 16:06
    #4

    Jag förstår att ni inte känner er speciellt välkomna eller respekterade. I ert läge så hade jag nog firat jul hemma/hos annan släkting. Julen ska vara glad och man ska fira så som man vill, därför vägrade jag fira jul med min farmor från det att jag var 12-13 år(inte pga att hon är lite som din svärmor när det gäller att jag varit vegan/vegetarian länge utan pga något annat). Och självklart blir det jul utan kött också. Kudos till dig som stått ut med en sådan rabiat svärmor, jag hade inte klarat det ;)


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (svärd­otter) Trådstartaren
    Äldre 24 Nov 16:08
    #5
    Påven Johanna skrev 2014-11-24 16:03:26 följande:
    Men vad spelar det dig för roll om svärmor inte vill äta er vegetariska mat? Huvudsaken är väl att ni äter den?
    För att alla brukar smaka varandras mat och för att vi inte direkt känner oss välkomna hos svärmor. Det känns som hon mobbar ut oss när hon försökte få över svägerskan på hennes sida!
  • Anonym (svärd­otter) Trådstartaren
    Äldre 24 Nov 16:10
    #6
    sextiotalist skrev 2014-11-24 16:03:50 följande:
    Är hon fem år eller?
    Nu finns det redan idag, sedan åratal tillbaka, flera sk vegetariska rätter på julbordet, men din svärmor kanske inte äter rödbetssallad, brysselkål. brunkål och annat som finns på julbordet.
    Såklart, jag hade också nog hoppat ersättningsmaten, dvs vill jag ha skinka, så äter jag skinka.
    Men att säga till andra att inte äta, är ju löjligt att det inte är sant.
    Hon beter sig som en femåring iaf... Svärmor äter väldigt få grönsaker överlag, men just rödbetor äter hon, dock är hennes rödbetssallad inte vegetarisk utan innehåller baconflott(skitäckligt!)...
  • Äldre 24 Nov 16:11
    #7
    Anonym (svärdotter) skrev 2014-11-24 16:08:13 följande:
    För att alla brukar smaka varandras mat o
    Ah, så du och din man ska äta av de andras kötträtter alltså! Jag missförstod tydligen.
  • Påven Johann­a
    Äldre 24 Nov 16:12
    #8
    Anonym (svärdotter) skrev 2014-11-24 16:08:13 följande:
    För att alla brukar smaka varandras mat och för att vi inte direkt känner oss välkomna hos svärmor. Det känns som hon mobbar ut oss när hon försökte få över svägerskan på hennes sida!
    Äh. Mobba ut er? Visst, lite barnsligt men det är ju din reaktion också å andra sidan. Ni har bara varit vegetarianer sedan i våras så kanske har din svärmor inte insett att ni menar allvar med er kostomläggning. Hon kanske tror att den går att likställa med en mer tillfällig "diet" eller så. Fånigt vore det väl om svägerskan gjorde som hon sa, men det återstår ju att se. 

    Men stanna hemma. Det är nog lika bra. Kanske kan maken säga upp bekantskapen med sin sida av släkten också, det brukar ju ändå inte sällan sluta så. 
  • Anonym (svärd­otter) Trådstartaren
    Äldre 24 Nov 16:12
    #9
    Tow2Mater skrev 2014-11-24 16:04:22 följande:
    Så vad gör det er om ingen annan äter er veg mat då? Om ni inte äter det andra, äter ni ju er mat, och de andra äter sin mat. Tycker du överdriver väldigt. Men jag hoppas era barn tillåts äta vad de vill från hela bordet.

    Jul utan kött och presenter? Nej. Det blir inte jul.
    Om de vägrar smaka på vår mat för att svärmor sagt så så gör det självklart något! Om de skulle smaka och sedan inte gilla det är det okej. Våra barn är inte vegetarianer bara för att vi är det!
  • Påven Johann­a
    Äldre 24 Nov 16:12
    #10
    Tow2Mater skrev 2014-11-24 16:11:57 följande:
    Ah, så du och din man ska äta av de andras kötträtter alltså! Jag missförstod tydligen.
Svar på tråden Problem med svärmor, vet inte om jag vill fira julen där längre!