• studentska

    Dölja i CV eller inte att man blivit uppsagd?

    Om man blivit uppsagd från ett jobb och inte har alltför lång lucka som skulle kunna bortförklaras med att man varit mellan arbeten skulle ni valt att ta med det jobbet eller inte?

  • Svar på tråden Dölja i CV eller inte att man blivit uppsagd?
  • Anonym (Tid)

    Det är bättre att vara ärlig, enligt min erfarenhet. Jag har gått miste om jobb pga att jag inte ville säga att jag blivit uppsagd (pga arbetsbrist). Det var under uppsägningstiden och jag var rätt desperat att få jobb. Avslaget kom med orden "det verkar mer som om du vill från ditt nuvarande jobb, än att komma hit".

  • sportpappa

    Jag tycker att det beror på anledningen till att du blivit uppsagd. Om det är arbetsbrist så är det ingen fara. Om det däremot är på grund av att du stal från arbetet eller något ännu värre så bör du nog hålla det borta från CV:et.

  • AnnaSthlm

    Du skriver väl inte ut anledningen till jobbyte i ditt cv?

    Får du frågor på intervjun säger du som det är. Blev du uppsagd pga neddragningar är det helt odramatiskt. Fick du sparken måste du ha självdistans och berätta sanningen. Det är givetvis skillnad mellan att komma överens om att lämna "pga att tjänsten hade ändrats på ett sätt som inte längre fungerade" till att ha blivit avskedad pga stöld.

  • Zadre

    Beror väl på lite.
    Jag blev uppsagd från ett jobb en gång. Fick aldrig veta varför mej fick iallafall ett betyg och bra referenser. Problemet är bara att längst ner på referenspappret så skrev hon att jag valde att sluta själv... Har tidigare gått miste om ett jobb pga att jag slutade ett tidigare utan att ha ett annat jobb på gång. Så nu kan jag inte använda den referensen... Vet inte hur jag ska göra angående att jag blev uppsagd heller. "Jag fick sluta men de tyckte jag var bra!" "Jaha, så varför fick du sluta?" "Joråsåatteeee..."

  • Alexandra1990

    Skriv inte ut det, men säg som det är om frågan dyker upp.

    Tänk på att inte prata negativt om din förra arbetsplats/arbetsgivare oavsett anledningen du blev uppsagd. Den nya arbetsgivaren kan få intrycket att du är sån och kommer prata likadant om dem.

    Jag blev uppsagd en gång precis när min provanställ. tog slut av ett skit företag. När jag sedan fick frågan på intervju så lyfte jag fram det positiva från det jobbet och fick det att låta som att jag ville mer än vad det företaget kunde erbjuda mig.

  • sportpappa
    Zadre skrev 2014-11-27 15:31:49 följande:

    Beror väl på lite.
    Jag blev uppsagd från ett jobb en gång. Fick aldrig veta varför mej fick iallafall ett betyg och bra referenser. Problemet är bara att längst ner på referenspappret så skrev hon att jag valde att sluta själv... 


    Det låter jättekonstigt. Det är väldigt svårt att säga upp en fastanställd. Det måste ha varit en provanställning.
Svar på tråden Dölja i CV eller inte att man blivit uppsagd?