• Anonym (Tveksam men så kär)

    Killar som rider, inget att ha?

    Jag har träffat världens snyggaste kille (kallar honom A resten av inlägget) och jag är bara så kär i honom. Han är dessutom välutbildad, har ett bra jobb och en allmänt stabil tillvaro. Det är bara ett dilemma, han rider på högre nivå (strax under landslagsnivå vad jag har förstått) och mina ridande väninnor tycker att jag borde strunta i honom på grund av det.


    Samtidigt tycker jag det är väldigt attraktivt med killar som brinner för något och han känns som en stabil kille som vet vad han vill samtidigt som han verkligen ingen är någon förutsägbar toffel. Dessutom har han tagit mig till stallet på några dejter och han lärt mig rida lite och jag har sedan tittat på när han rider. Sååå sexigt!  


    Tyvärr hävdar mina väninnor som är aktiva i hästsvängen att de killar som rider på högre nivå och inte är homosexuella oftast är mansgrisar som är notoriskt otrogna. Lite som kanske talar för att A tillhör denna gruppen är bla:


    ·        1. En kompis till mig hade förut sin häst i samma stall som A och det gick där RYKTEN att han legat med flera av tjejerna i stallet och att han haft flickvän samtidigt som han låg med i alla fall en av tjejerna.


    ·        2. På fyllan frågade jag honom hur många han legat med. Han ville först inte säga då han sade att han inte ville veta hur många jag legat med heller då sådant är i det förflutna, men efter lite tjat erkände han att han inte räknat men att det handlar om över 100 i alla fall.


    ·        3. Slumpvisa tjejer lägger till honom på Facebook hela tiden. Varje gång han varit iväg och tävlat har han 3-4 nya tjejer på Facebook. Han säger att det inte är något speciellt utan att de bara rider i samma stall eller pratat på någon tävling.


    Mina väninnor säger dessutom att hästen alltid kommer att ha högre prioritet än mig. Står valet mellan någon tävling och mig en helg så vinner alltid tävlingen. Blir hästen sjuk dagen innan en gemensam utlandsresa så stannar han hemma etc.


    Så vad ska jag göra egentligen? Ska jag lyssna på mitt hjärta eller på min hjärna/mina ridande väninnor? Tänk om han verkligen är världens schystaste/snyggaste/sexigaste kille men jag vågar inte lita på honom? Men tänk också om han egentligen bara vill ha mig som något stabilt, sedan lekar han av sig med en massa hästtjejer när vi inte umgås tillsammans?  

  • Svar på tråden Killar som rider, inget att ha?
  • Anonym (Kille)

    Låter som om du har extremt omogna och förutfattande väninnor. Skit i dem och lyssna på vad ditt hjärta säger.

  • Anonym (Mendå)

    1. Rykten är rykten. Fråga honom. Men även om han var otrogen i det förhållandet betyder inte att han kommer vara det mot dig. Alla förhållanden är unika och människor mognar.

    2.Att ha legat med 100 personer är inte så ovanligt idag, och säger ingenting om ifall han är monogam eller ej. Det är många om man är 15, men inte så många om man är, säg 30 och har varit sexuellt aktiv sedan 15. Hundra på 15 år är 6 om året... inte särskilt många alltså. Även om 5 av dessa år skulle täckas av förhållanden blir det ändå inte ens 1 person i månaden han haft sex med.

    3. Och? Det är facebook. Många "tävlar" om att ha flest vänner och lägger till alla de sagt "hej" till.

    4. Att han stannar hemma om hästen blir sjuk är väl självklart! Det gör även folk som har hund eller katt, om det inte finns någon familj som kan ta hand om dem. Att ha ett djur är att ha ansvar, precis som när man har barn.

    Likaså att tävlingar går först om han anmält sig till dem! Men tävlingar kommer inte heller som en blixt från klar himmel, det är ju bokat i förväg. Det är väl ingen skillnad mot ifall han spelat fotboll, hockey eller i ett musikband, eller om han haft ett jobb där man jobbar helger.

    Tycker du ska följa ditt hjärta och helt enkelt se vad som händer. Kanske dina vänner bara är avudsjuka, eller så är de genuint oroliga, men i vilket fall som helst kan du ju bara avgöra om du vill satsa eller ej. Men många av de punkter du räknade upp skulle inte oroa mig iallafall.

  • Tecum

    Låter som att dina väninnor är avundsjuka och vill sabba för dig... Men samtidigt måste du vara medveten om att det inte är bara du som tycker att en stilig kille på häst är sexigt. Du kommer att få konkurrens men förhoppningsvis har han lekt av sig och är mogen för ett stabilt förhållande.

  • Anonym (Fia)

    Tyvärr så ligger det en del i det kompisarna säger. Men skulle gissa att det nog är lite liknande oavsett vilket liknande sammanhang, du kan helt enkelt räkna med att han alltid kommer vara omgiven av oftast väldigt unga tjejer med lite idoldyrkan. Det är nog inte så ovanligt att ganska många killar i den situationen utnyttjar den lite. Hästsvängen är lite extra "udda" i det då de dessutom anställer dessa tjejer som också villigt jobbar jättehårt och långa dagar för väldigt lite pengar för de brinner så mycket för att få vara nära och ta hand om hästarna (och i vissa fall då ryttarna också). Nu vet jag inte hur han håller häst om det är på egen gård/anläggning etc. men hästskötarna har oftast inkluderat boende på stället. Nu vet jag inte hur gammal du och han är, men i och med det här med "häst-tjejerna" är det vanligt med ganska stora ålderskillnader. Det kan kanske också vara jobbigt. 

    Är han inte på en sådan finansiell och framgångsrik nivå att han har hästskötare anställda så har du istället ett annat problem - hästar är en sysselsättning som tar väldigt väldigt mycket tid och det finns nästan aldrig chans att "ta paus". Valet finns inte att strunta i det någon dag/kväll hur som helst för att du vill ha uppmärksamhet och spendera tid tillsammans. Det är levande djur som är krävande skötselmässigt och oftast svårare att få någon som kan "passa" än för t ex hund eller katt. För att hålla sig på en hyfsat hög nivå behövs generellt också att man håller flera hästar i träning för "återväxten". 
    Pga tidsåtgången parar helt enkelt ryttare oftast upp sig med andra ryttare. Räkna med att antingen bli hästintresserad eller ha ganska lite tid tillsammans. 

    Nu försöker jag inte säga att du ska nödvändigtvis ge upp, men fundera några varv till för även om det skulle vara så att han är en kanonkille som aldrig har något "fuffens" för sig så kommer det kräva av dig att du dels inte har lätt för att bli svartsjuk (varken på hästar eller hästtjejer) och dels är självständig och inte behöver så mycket tid och uppmärksamhet från din partner. Alternativt blir lika hästtokig själv och spenderar lika mycket tid i stallet du med. 

    Ja, du kommer definitivt att komma i andra hand. Inte bara från det generella känslomässiga band med alla "husdjur", men en tävlingshäst för hög nivå är dessutom djävligt dyr så om något går fel så är det generellt ganska stor katastrof. Dessutom om det vore så att man har så mycket pengar att sådant inte spelar någon roll utan kunde köpa den bästa hästen i världen att ersätta med så behöver häst och ryttare träna ihop sig en hel del. 

  • Anonym (Tveksam men så kär)

    Tack för svaren! Kul också med ett svar från någon som verkar vara insatt.

    Han har två egna hästar som står i ett stall där han betalar till stallägaren för att de tar hand om hästarna typ så de städar boxen varje dag, tar ut hästen till hagen, ger den mat och sådant. Vissa dagar när han inte kan/vill rida så ringer han så tar de ut hästarna till någon slags karusell-maskin som ger de motion, han har dessutom två tjejer som är några år yngre än mig som rider hästarna ibland typ så han är i stallet kanske fyra-fem dagar i veckan eller nått?

    Han tävlar hinderhoppning och jag tror de är cirka 1,3 till 1,5 meter höga eller så, har inte superkoll men vet att han har tävlat i det i alla fall. Han har inga ambitioner att bli något proffs utan ser det som en livsstilshobby men jag har förstått att han är ganska duktig då han har hur mycket priser som helst hemma! Var även med på en tävling och tittade och då fick han pris.

    Jag är född 1990 och han är några år äldre och född på 80-talet.

  • Anonym (Fia)

    Ok då är det inte riktigt på den nivån som det lät i TS. Det gör det i alla fall lite mindre komplicerat.

    (priser får man på alla nivåer av tävlan så man kan ha massor av priser utan att det säger så mycket)

    Dock kommer det hänga mycket på det som jag nämnde tidigare att du inte har svartsjuka tendenser (varken gällande hästarna - absolut viktigast naturligtvis! samt hästtjejerna) samt kan "underhålla dig själv". Du kommer inte ha något att "spela med" när det gäller att försöka "tvinga" honom att spendera mindre tid på hästarna och tävling/träning när det gäller en så pass investerad hobby både tids och pengamässigt. Och känslomässigt då det handlar om levande djur som inte kan ersättas med "samma" efter man är tillbaka efter en längre paus. Beroende på hans finanser är det också en rätt dyrbar hobby och det kommer inte tjäna något till att argumentera om kostnaderna där heller. Försök i att argumentera för en sådan ändring kommer i bästa fall resultera i att han blir sur/besviken/bitter eller något liknande och i värsta fall att du blir den som blir bortprioriterad eller han just vänder sig till de där tjejerna som så lägligt finns inom räckhåll och förstår hans sida av ert argument. 

    Men det finns verkligen inga garantier för att han skulle vara en mansgris och skit etc. bara för han håller på med hästar. Det verkar inte heller vara på den nivån när det börjar bli extremt. 

    Men i och med ryktena tycker jag om du ska fortsätta ska börja engagera dig, häng med till stallet ibland och intressera dig för att lära dig mer om det han håller på med och åk med på tävlingar och heja på etc. Då kommer du också snart att märka hur "stämningen" är och hur han är runt tjejerna. Du kommer snart att se om hans fokus är på hästen och tävlingen/träningen eller på att charma tjejer, alternativt om han döljer en massa saker (t ex om det som du sa alltid dyker upp en massa tjejer på facebook efter tävling men det inte händer just bara de gånger du är med eller om du aldrig får följa med till stallet samtidigt som tjejerna som hjälper till är där etc. 

    Mycket av det här är ju viktigt oavsett sport ens partner håller på med, ridsporten är lite speciell då man i många andra sporter oftast är ganska könsuppdelat gällande tävligen medan ridsport inte har någon sådan uppdelning och dessutom är extremt kvinnodominerad sett till "alla" som är involverade runt tävlingen - alltså inte bara ryttarna och de få killarna lätt blir lite tupp i hönshus. (för framförallt unga killar som börjar och kanske inte är så självsäkra kan det vara jättesvårt och jobbigt att komma in och börja får man också komma ihåg, väldigt många killar som skulle vilja men inte vågar/orkar med all skit de får för det innan de blir bra och från övriga omgivning - det får man inte glömma heller).

    I slutändan är det du som får känna efter om det är en person du klickar ihop med och känner du kan lita på samt om du orkar med det hela runt omkring. En sak är dock säker, det du skrev i slutet om

    "Mina väninnor säger dessutom att hästen alltid kommer att ha högre prioritet än mig. Står valet mellan någon tävling och mig en helg så vinner alltid tävlingen. Blir hästen sjuk dagen innan en gemensam utlandsresa så stannar han hemma etc."

    Är ett absolut definitivt att det kommer vara så, känner du över huvud taget att du inte är helt ok med det så ge dig inte ens i det, det är helt enkelt självklart och inte förhandlingsbart (eller tja kanske får hästen en lätt, lätt förkylning dagen innan ni ska iväg på en lång dyr långresa på en månad och det redan är arrangerat med hästskötsel under den tiden och allt betalt då kanske han åker ändå).Du kommer eventuellt ha högre prioritet än hästen när du ligger på BB och föder ert gemensamma barn. Planerar han in en tävling på BF så är han lite av en skit, men om säg förlossningen startar i förtid precis samtidigt som en riktigt viktig tävling är det inte självklart att den ställs in, i alla fall inte om inte komplikationer redan inträffat. Den delen är nog gemensam för de flesta som tävlar i något på högre nivå dock. Här tillkommer dock att det inte bara gäller tävlingar utan även hästens välmående och hälsa. 

  • Prinsessmamman
    Anonym (Mendå) skrev 2014-11-24 19:00:16 följande:

    1. Rykten är rykten. Fråga honom. Men även om han var otrogen i det förhållandet betyder inte att han kommer vara det mot dig. Alla förhållanden är unika och människor mognar.

    2.Att ha legat med 100 personer är inte så ovanligt idag, och säger ingenting om ifall han är monogam eller ej. Det är många om man är 15, men inte så många om man är, säg 30 och har varit sexuellt aktiv sedan 15. Hundra på 15 år är 6 om året... inte särskilt många alltså. Även om 5 av dessa år skulle täckas av förhållanden blir det ändå inte ens 1 person i månaden han haft sex med.

    3. Och? Det är facebook. Många "tävlar" om att ha flest vänner och lägger till alla de sagt "hej" till.

    4. Att han stannar hemma om hästen blir sjuk är väl självklart! Det gör även folk som har hund eller katt, om det inte finns någon familj som kan ta hand om dem. Att ha ett djur är att ha ansvar, precis som när man har barn.

    Likaså att tävlingar går först om han anmält sig till dem! Men tävlingar kommer inte heller som en blixt från klar himmel, det är ju bokat i förväg. Det är väl ingen skillnad mot ifall han spelat fotboll, hockey eller i ett musikband, eller om han haft ett jobb där man jobbar helger.

    Tycker du ska följa ditt hjärta och helt enkelt se vad som händer. Kanske dina vänner bara är avudsjuka, eller så är de genuint oroliga, men i vilket fall som helst kan du ju bara avgöra om du vill satsa eller ej. Men många av de punkter du räknade upp skulle inte oroa mig iallafall.


    Instämmer till fullo!!
Svar på tråden Killar som rider, inget att ha?