• Anonym (anonym)

    Säga upp mig under sjukskriven!!!

    hej

    Jag är en man på 35 år och har tröttnat som fan på att köra buss, alltså jag blev verkligen sjuk,  psykiskt  sjuk och vill inte fortsätta köra buss. Vill ha en utbildning och kan inte få det än så länge jag jobbar och har ett fast jobb. min dröm yrke att jobba som elektriker , samma yrke som min pappa haft innan han gick bort från livet.

    Jag har försökt söka men Arbetsförmedligen prioriterar i första hand arbetslösa fast jag kunde få tjänst ledigt från jobbet.

    idag är jag sjukskriven två månad fram, kan jag säga upp mig utan att förlora min a-kassa ersättning??? menar de första karensdagar som man inte får när man säger upp sig själv..

    tacksam för alla svar

    Med vänlig hälsning,//

  • Svar på tråden Säga upp mig under sjukskriven!!!
  • Tow2Mater
    Anonym (anonym) skrev 2014-11-24 20:43:35 följande:

     Vill ha en utbildning och kan inte få det än så länge jag jobbar och har ett fast jobb. min dröm yrke att jobba som elektriker


    Hermods utbildningar t ex är kostnadsfria och studiemedelsberättigande hos CSN. Kolla upp din kommun. Kanske finns det t o m på distans, så du kan jobba under tiden du studerar.
  • Anonym (Nej)

    Nej, troligtvis inte eftersom egen uppsägning brukar ge 45 karensdagar för akassa.

    Om du vill studera, leta efter en ky utbildning eller liknande där du kan söka studielån.

  • Anonym (anonym)

    Jag kollade redan, jag har kollat nästan over allt, den enda som bjuder just denna utbildningen är Lernia via Arbetsförmedligen, jag har bestämt att säga upp mig men ett hinder som gör mig att vänta är att jag vet inte om min À-kassa kommer att spärra mig utan pengar första 45 dagar för att jag sagt upp mig själv

  • Anonym (Hmmmm)

    Jag hade nog inte sagt upp mig av anledningen att få en gratis utbildning genom Arbetsförmedlingen. För visst prioriterar de arbetslösa snarare än personer som vill skola om sig, men då måste du ju vara arbetslös en längre period innan de börjar arbeta med dig och lägga in resurser. Hade kanske varit skillnad om du vore ungdom, men nu är du inte det. Jag hade nog bara tänkt mig noga för, och om det viktigaste är att få byta arbete och inte att få en gratis utbildning så hade jag nog hellre valt att betala för utbildningen för att få den avklarad snabbt istället för att vänta och se om du ens skulle beviljas det av AF.

  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (anonym) skrev 2014-11-24 20:58:35 följande:

    Jag kollade redan, jag har kollat nästan over allt, den enda som bjuder just denna utbildningen är Lernia via Arbetsförmedligen, jag har bestämt att säga upp mig men ett hinder som gör mig att vänta är att jag vet inte om min À-kassa kommer att spärra mig utan pengar första 45 dagar för att jag sagt upp mig själv


    Däremot om man han särskild skäl som a-kassan godkänner kan man ibland slippa de 45 dagarna med karens. Kolla med a-kassan om psykisk ohälsa pga arbetet är giltigt.
  • lejoninnan

    Kolla med facket vad som gäller.
    Jag sa upp mig under en pågående sjukskrivning och skrev ett brev till A-kassan som förklarade att jag sagt upp mig pga att det var jobbet som gjort mig sjuk.
    Jag fick 5 dagars karens.
    Nu vet jag inte vad för sjukdom du har och om man räknar med att du kan komma tillbaks. För arbetsgivaren har ju ett rehabiliterings ansvar för dig.
    Men om du inte kan komma tillbaks till jobbet eller dom kan omplacera dig.
    så kolla möjligheten till att få ett avgångsverderlag.

  • Anonym (anonym)

    jag har två månad sjukskriven pga psykiska problem som gör mig alltid nedstämd, ångest och jag har jävligt svårt att möta passagerare som åker med mig, senaste tiden har jag varit idiot mot passagerare som har inget och göra med mina bekymmer, det påverkade min även hemma med min fru och barn

  • Anonym (Aki)

    Ska du slippa karensen så måste du ta tjuren vid hornen och ha ett samtal med din arbetsgivare, så att det står helt klart att det är jobbet som gör dig sjuk. För du måste få ett intyg på detta, annars får du karens hos A-kassan.

    Jag tycker dock att det vore dumt att säga upp en anställning i dagens läge. Det är bättre att ha ett jobb än att inte ha ett jobb. Har du anställning så har du dessutom rätt att söka tjänstledigt för studier.
    Här är en länklista med utbildningar inom elektronik, som berättigar till CSN.

    http://www.studentum.se/search/yh-utbildning-el-elektronik/a70-c874

Svar på tråden Säga upp mig under sjukskriven!!!