• Pandamamma79

    Hormonspiral

    Hej. Någon med erfarenhet som vill dela med sig?
    Ska kanske sätta in en. Behöver lite mer information.

  • Svar på tråden Hormonspiral
  • Anonym (MamaMia)
    Jag har satt in en Jaydess idag, det är min första spiral.
    Vill lugna alla nervösa kvinnor med att berätta att min insättning var en baggis, man hör många skriva om hur ont det gjorde och det gjorde iaf mig lite nervös. Alla får helt olika upplevelser eftersom vi har väl olika känsliga tappar och livmödrar helt enkelt. Det man hör om, det är ju som med allt, är ju som oftast skräckhistorierna. 
    Jag kan inte säga mer än om insättningen ännu såklart, men berättar om min här. Jag har fött ett barn, för 6 år sedan.

    Fick tid dagen efter sista mensdag. 1 tim innan besöket tog jag 2 Alvedon + 1 Ipren.
    Bm berättade hela tiden vad hon gjorde. Först titta, sen in med en liten tub i slidan som kunde låsas i ett öppet läge. Sen knipsade hon fast en liten tång i livmodertappen. Det gjorde inte direkt ont på mig, ett lätt stick. Sen mätte hon livmodern genom att sticka in en mätsticka genom tappen och hela vägen till taket av livmodern. Gjorde inte alls ont, men en obehagskänsla för att nån grejar runt inuti bara. Sen fick min BM inte in spiralen! Hon provade med mätstickan igen och sa att det var himla knepigt, de är lika stora nämligen. Efter 4 försök fick en kollega prova, som fick in den direkt. Min bm bad hela tiden om ursäkt, sa att det brukar alltid gå som en dans och att jag var såå stryktålig. Det var inga som helst problem tyckte jag, fastän det blev ett himla grejande innan det blev klart. Andades lite extra avslappnat, det enda som kändes lite lite jobbigt var att det kändes som ett blodsockerfall så länge tången satt i tappen.

    Kunde åka tunnelbana hem direkt, inte yr när det var klart.

    Jag skulle jämföra det med en vanlig cellprovtagning, lite obehagligt på samma sätt. Förutom tången som stack till lite, lite.
  • Eivie

    Är det något speciellt du undrar?

    Har mirena sedan ett par år. Hade typ djup mensvärk några dagar efter insättningen (att sätta in den gjorde inte ont utan var mest lite obehagligt). Påverkade inte vardagen men åt alvedon för att slippa ha ont. Blödde lite lätt ett par dagar och har sedan dess inte blött något, inte så det märks i alla fall. Inte märkt av några andra biverkningar heller vad jag vet. Jättenöjd! Har inga barn, aldrig varit gravid.

  • Pandamamma79

    Tack för era berättelser.

    Ja, eftersom jag nyligen börjat ens tänka på att få spiral så har jag ingen aning om vad som kan tänkas hända eller hur det känns. Fick ju info av bm och har läst om spiralen.

    Fast det är ju insättningen som "oroar" mest och om den kommer att kännas. Läskigt att jämt ha något sittandes där.

    Är egentligen inte så orolig. Har på senaste tiden gått ner i vikt och har för första gången regelbunden mens. Så att inte ha mens alls är jag lite sådär inställd till...men, men, i-lands problem.

  • Anonym (MamaMia)

    Med Jaydess behåller de flesta sin mens, men man har lite mindre.

    Jag vill inte heller rodda för mkt med min kropp, har inget emot att ha mens.

  • Anonym (Lustigt...)

    Spana in biverkningar...spiraler kan dämpa sexlust en del...

  • Anonym (Mirena)

    Jag har två barn och satte in en Mirena (heter den väl?) i mitten av september. Jag har länge lidit av väldigt rikliga menstruationer och haft en väldigt lågt järnvärde som gjort att jag mått skit. Mensen har helt klart minskat markant sen jag satte in den. Dock är blödningarna väldigt ojämna än, men så kan det vara i upp till ett halvår utan att det är något konstigt.  

    Tyvärr så upplevde jag insättningen som hemsk. Det gjorde riktigt ont i, ilade i äggstockarna. Hade ägglossning precis då och BM trodde att det var därför det kändes så mycket.

    Jag har mer ont i magen (mensvärk och ont i äggstockarna) sen jag satte in den, men det kanske ocksp blir bättre med tiden.
    Sexlusten har minskat som fan...

Svar på tråden Hormonspiral