• Anonym (Fia)
    Äldre 24 Nov 21:03
    1072 visningar
    1 svar
    1
    1072

    Blödningar efter orgasm/samlag (1-2 mån. efter abort)

    Detta kanske blir lite intima grejer, men inget är väl för intimt här får jag hoppas! Jag vet inte vart annars jag ska vända mig just nu.. Hoppas innerligt för svar!


    Jag gjorde min andra abort i 11:e veckan den 22:a oktober i år (snälla döm inte, min pojkvän och jag har en ganska speciell livssituation), och har bestämt mig för att ta p-spruta för att undvika att det här händer igen - det är min enda utväg, tyvärr. Med tanke på att min pojkvän är amerikan och att jag ska spendera 2.5 månad där med början den 11:e december, så tänkte jag ta min första p-spruta på torsdag (27:e november), så att skyddet absolut täcker hela tiden jag kommer vara där.


    Det jag är orolig över är blödningar... Efter min första abort, när vi hade samlag 2 månader senare, så hade jag korta småblödningar efteråt (varade i ett par minuter efter samlag alltså - inget som gjorde ont, så jag blev jätteförvånad!) i en månads tid. Jag antog att livmodertappen var känslig efter en abort... Men nu.. Jag slutade blöda ganska exakt 2 veckor efter aborten, mensen kom tillbaka 2 veckor efter det och den slutade för 3 dagar sedan. Igår fick jag en orgasm (utan penetrering alltså) och direkt efter så börjar jag att blöda. Och det håller tydligen i sig än idag. Vad kan detta bero på? När jag läst om p-sprutan så står det att man inte bör ta den om man har "oförklarliga blödningar"... Jag har försökt leta via google om någon har upplevt något liknande, men jag hittar inget alls..


    Jag undrar om det här är normalt efter en abort? Vågar jag ta min p-spruta? Med Sveriges typiska väntetider hos läkare så kommer jag aldrig få en tid för undersökning innan torsdag då jag ska ta sprutan. Sen vet jag inte vad de skulle få reda på i tid innan torsdag ändå, även om de hann klämma in mig för en undersökning..


    Jag är verkligen jätteorolig. Jag vill ju inte vara fast i USA i 2.5 månad efter att ha tagit p-sprutan utan att kunna uppsöka läkare om något konstigt händer... Alla råd är väldigt välkomna!

  • Svar på tråden Blödningar efter orgasm/samlag (1-2 mån. efter abort)
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 26 Nov 20:03
    #1

    Har nästan exakt samma komplikation som dig  jag har inte tagit någon spruta eller haft sex men det känns som att mensen krånglar ett par månader efter abort!?

Svar på tråden Blödningar efter orgasm/samlag (1-2 mån. efter abort)