• Anonym (rebecka)

    jag har shoppoholic

    Hej.
    Jag har sen 2 år tillbaka börjat beställa saker på nätet.
    Tar på faktura, bet efter 14 dagar men när fakturerna kommer betalar jag mini beloppet. ( ibland högre belopp beroende på hur mkt jag beställt i månaden)
    Jag sitter nu med en skuld på ca 15 tusen jag betalar av hos klarna varje månad.
    Denna månaden har jag köpt hem saker för ca 3500.
    Jag mår verkligen skit av detta och jag kan inte sluta.
    jag vet inte vad jag ska göra för att sluta.
    Beställer dyra kläder till mig och barnen och har sån press på mig att de snart är jul så då beställer jag en massa julklappar.
    Jag kan inte sluta!
    Jag har inget jobb, lever på mini belopp på mammapeng, har inga pengar över i månaden. jag gömmer alla paket och fakturer som kommer hem från min man.
    Jag inser att jag har problem och jag VILL ha hjälp med detta innan de går ännu längre, som till kronofogden där jag absolut inte vill hamna.

  • Svar på tråden jag har shoppoholic
  • Anonym (Tala om sanningen)

    Spärra dig själv hos websiter från att kunna handla.

    Tala om sanningen för din man.

    Klipp eventuella kort du har kopplade till krediter.

  • Anonym (rebecka)

    jag har inga kredit kort alls. jag köper  bara hem ALLT på nätet på faktura. både via mobilen och datan. ja vet inte hur jag ska göra för att spärra. kan någon hjälpa mig?
    behöver spärra, babyshop.se lekmer.se ginatricot.se nelly.com hm.com polarnopyret.se KappAhl.se zoovillage och Lindex.se
    ALLA dessa sidorna, handlar jag på VARJE månad.
    jag känner att jag orkar snart inte med mig själv längre. varför kan jag inte sluta klicka hem allt? alla erbjudande som kommer på min mejl varje dag att där är de rea och där får du 25 %. jag går in direkto shoppar o tänker '' DE BEHÖVER JAG UNNA MIG '' absolut inte!!!!

  • Anonym (shopoholic light)

    Spärra ditt bankkort för internetköp och berätta för din man att du håller på att sätta dig i klistret.

    Lägg undan dina fickpengar kontant i kuvert varje månad, mer än det får du inte handla för.

    Handla bara med kontanter i handen i vanliga affärer tills du löst din skuld.

    När du får ångest, motionera istället eller låna böcker på bibblan, allt måste inte kosta pengar.

    Jag är lite som du fast jag har pengar så det märks inte lika mycket, men jag märker hur fixerad jag i perioder blir vid att rota runt på nätet efter prylar. Det är inte hälsosamt för oss, och det är inte prylar som ger lycka egentligen, eller hur?

  • Anonym (shopoholic light)

    Men sluta ta emot reklammejlen då för sjutton, avprenumerera!

  • Olym

    Några tips:
    - Skicka tillbaka kläder som fortfarande har prislapp på sig, och paket som är obrutna om öppet köp fortfarande gäller.
    - Sälj av det du beställt hem som du kan få mest pengar tillbaka för. Nya kläder som du inte använt mer än en gång går säkert att få halva kostnaden tillbaka på.
    - Berätta för din man så att han vet om ditt beroende. Det finns funktioner i datorn som blockerar olämpliga hemsidor för barn och program i webbläsaren som blockerar reklaminslag, använd dem!
    - Lämna över dina pengar, bankkort och kreditkort till din man, så att du inte kan spendera de pengar du får in varje månad på shopping.
    - Gå till en professionell som kan hjälpa dig att ta tag i missbruket.

  • knubbigochkåt

    Vad sägs om att bara ta sig i kragen o sluta spendera dina pengar på skit? 
    Säg upp internettet så kommer du inte åt näthandeln?

  • Anonym (Fattig mamma)

    Ring/mejla till Klarna så att du inte kan handla på kredit längre. Då måste du betala allt direkt och det har du kanske inte möjlighet till.

Svar på tråden jag har shoppoholic