• NuEJagFast

    Vill stänga in sig med kompisar

    Hej,

    Min 4-åring har börjat stänga dörren när han har en kompis hemma eller är hemma hos en kompis. Det är uppenbart att de vill leka själva. Jag undrar hur andra föräldrar resonerar och gör med sådant (jag vet att det inte är något ovanligt beteende). 

    Blir ni nyfikna? Går ni och tittar till dem ofta? Vad gör de som de inte vill att vuxna ska se/höra? 

    Jag vill gärna så långt som möjligt låta dem vara och tycker det är positivt att de vill ha eget utrymme.

  • Svar på tråden Vill stänga in sig med kompisar
  • Mileos

    Jag har dock en 7 åring som gärna stänger dörren om sig.


    Vi är 4 st här hemma, jag, dotter 6 år, son 5 år och dottern 7 år. Vi bor i en tvåa så det finns bara ett rum att stänga. Jag brukar ge dom egentid med sig själva eller kompisar så de får vara i det rummet. 


    Är de själva länge på rummet så brukar jag bara kika in och fråga om det går bra då och då.. blir det knäpptyst blir jag väldigt fundersam :p


    Framtiden är min!
  • sina

    Jag låter dem vara, oftast. För det mesta hörs det vad de gör, och då får de vara ifred. Är det tyst länge (eller om det skulle bli bråk/tjafs) knackar jag på och frågar hur de har det.

  • NuEJagFast

    Mmm, det är nog något som de själva upplever som lite busigt som händer. Jag tror det är en rump-period som han går igenom. Han har blivit mycket mer intresserad av allt som har med bajs att göra. Jag kikar in och frågar om allt är bra när det blir lite väl tyst och har inte sett något som gör mig orolig på något sätt. 

    Jag kommer också ihåg att det var en del rackartyg när man stängde dörren om sig, men mina minnen är från en lite högre ålder...

Svar på tråden Vill stänga in sig med kompisar