• Anonym (Vad göra)

    900 000 på banken och bor i hyresrätt

    900 000 på banken och bor i hyresrätt, är man dum om man inte slår till på första bästa hus som kommer ut som verkar bra?

  • Svar på tråden 900 000 på banken och bor i hyresrätt
  • Anonym (Diana)

    Beror väl på vilken boendeform man vill ha och om pengarna kan ge en det.

  • Anonym (.....)

    Du är väl dum om du slår till utan att ha tänkt efter? Enbart 900 000kr gör ju att du iallafall behöver ta lån för att få nåt vettigt, om du inte bor i Norrland eller söker en friggebod;)

    Och lån är aldrig något som man ska ta enkelt på.

    Bo kvar tills du hittar ditt drömhus:) Dina pengar kommer behövas till lagfart, kontantinsats, avgifter, pantbrev och buffert.

    När vi köpte vår gård så hade vi mycket pengar sparade. Men jag lovar dig tusenlapparna flyger iväg i en enorm hastighet! Speciellt första året.

  • Anonym (Fröken F)

    Tja beror på vart du bor. 900 000 var vad vi hade i buffert efter att vi hade köpt hus.

  • Anonym (Drömhuset)

    900.000 kr är ju inte så mkt som de låter, när jag köpte hus i Norrland hade jag 1,8 miljoner i sparande, köpte mitt drömhus för 1.2 miljoner, hade då 600.000kr i buffert på banken. Säg att du vill bygga nytt kök och nytt badrum - då ryker 200.000 direkt....

    Så fortsatt spara och köp ditt drömhus då du hittar de :) lycka till.

  • Anonym (Se)

    Kan inte låta bli att le lite ????

    Tro mig, man behöver inte bo i Norrland för att få ett fint hus för 900.000 kr. Om TS kan tänka sig en bostadsrätt så vågar jag tom påstå att 900.000 kr räcker väldigt långt i de flesta städer!

    Ur ett rent ekonomiskt perspektiv så är det bättre att äga än hyra, särskilt med dagens ränta. Dock måste man se till att ta höjd för framtida kostnader och ökade räntor.

  • Dixie

    det beror väl på hur och var du vill bo! det finns ju de som vill bo i hyrerätt och slippa allt ansvar för boendet!

  • Dixie
    Anonym (.....) skrev 2014-11-25 06:48:52 följande:

    Du är väl dum om du slår till utan att ha tänkt efter? Enbart 900 000kr gör ju att du iallafall behöver ta lån för att få nåt vettigt, om du inte bor i Norrland eller söker en friggebod;)

    Och lån är aldrig något som man ska ta enkelt på.


    Klart lån inte är något man ska ta enkelt på - men lån till bostad är ju inget konstigt och något de allra flesta har!
    med tanke på dagens räntor får man ju oftast en lägre boendekostnad med lån än man har i en hyresrätt! TS pengar räcker ju långt till en delbetalning på boende! 
  • Anonym (Vad göra)

    Jag håller med om att 900 000:- inte behöver vara så mycket. Det beror ju på vad man jämför med lite. Det löser ju inte på långa vägar ena huslånet. Här där vi bor ligger en snittvilla på omkring 2,7 miljoner. Alltså återstår en hel del och vi behöver ta lån. Samtidigt så kan vi ju med egna pengar direkt betala för lagfart, pantbrev och eventuell brådskande renovering/andra åtgärder och ha några kronor över i buffert när vi flyttar in.

    Det jag egentligen undrar över är timingen. Låt säga att det kommer ut ett fint hus som vi gillar. Är det i alla lägen rätt att slå till då, för att vi kan? Så fort den ekonomiska möjligheten tillåter?

  • Dixie
    Anonym (Vad göra) skrev 2014-11-26 10:50:23 följande:

    Det jag egentligen undrar över är timingen. Låt säga att det kommer ut ett fint hus som vi gillar. Är det i alla lägen rätt att slå till då, för att vi kan? Så fort den ekonomiska möjligheten tillåter?


    Det är svårt att veta - men om ni planerar att bo en längre tid i huset är ju oftast det en bra affär på lång sikt, även om bostadspriser kan gå upp och ner!
  • Anonym (T)

    Nej varför skulle man vara dum för det?
    Det finns väl många som har en stor summa pengar som bor i hyresrätt.

Svar på tråden 900 000 på banken och bor i hyresrätt