• Proffe

    Mer traditioner bort som eftergifter för rasistnojan

    Maskeradkedjan Buttericks kritiseras för att de säljer maskeraddräkter där man kan klä ut sig till arab, indian, kines och skotte. Kritikerna anser att maskeraddräkerna är rasistiska.
    http://www.flashback.se/artikel/3881/buttericks-maskeraddrakter-anklagas-vara-rasistiska
    Efter skarp kritik från Afrosvenskarnas riksförbund plockar den nederländska ambassaden bort minstrel-figuren Zwarte Piet, Svarte Petter, från en parad genom Stockholm kommande helg.
    http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/slut-med-svarte-petter-i-parad

    Den gamla traditionen att klä ut sig som varandra ska alltså bort?

    Afrosvenskarnas riksförbund lever på att klaga, dom har det som försörjning. Bryr sig normala svarta som arbetar och har ett annat liv?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Mer traditioner bort som eftergifter för rasistnojan
  • AstridH

    Om människor som är svarta, araber, asiater, skottar, indianer och så vidare, finner det obekvämt att människor klär ut sig till dem (eller nidbilder av dem), är det då inte ett smart val att låta dessa människor ha tolkningsföreträde i dessa frågor - som faktiskt berör just dem och deras identitet?

    Gamla traditioner försvinner ofta till förmån för nya, förhoppningsvis bättre, traditioner. Det är ingenting konstigt eller nytt. När det dessutom gäller traditioner som människor tar illa upp eller mår dåligt av så måste det väl ändå ses som en BRA utveckling att dessa försvinner.

    Jag kan inte komma med någon statistik om vad "normala, arbetande svarta" anser om problemet, men om jag tittar på min umgängeskrets så - jo, de afrosvenskar jag känner bryr sig om problemet.

    Hur tänker du?

  • Centurione

    Helt galet, och Afrosvenskarna fattar inte att de är "pushing their luck". Hittar inget bra uttryck på svenska, men det betyder ungefär att krukan går så långt efter vatten att den spricker... att de går så långt att folk inte står ut längre, utan det slår tillbaka på dem själva med en våldsam ilska till slut. För svensken är så - han låter sig pushas omkring länge, hellre än att bråka, men sedan reagerar han med en helig vrede...

    Man kan ju inte emigrera till ett annat land för att få en mycket bättre tillvaron än man hade i hemlandet - och sedan bara bråka och ställa till besvär för dom som föder en...

  • SecretMe
    Centurione skrev 2014-11-25 04:23:54 följande:

    Helt galet, och Afrosvenskarna fattar inte att de är "pushing their luck". Hittar inget bra uttryck på svenska, men det betyder ungefär att krukan går så långt efter vatten att den spricker... att de går så långt att folk inte står ut längre, utan det slår tillbaka på dem själva med en våldsam ilska till slut. För svensken är så - han låter sig pushas omkring länge, hellre än att bråka, men sedan reagerar han med en helig vrede...

    Man kan ju inte emigrera till ett annat land för att få en mycket bättre tillvaron än man hade i hemlandet - och sedan bara bråka och ställa till besvär för dom som föder en...


    Kunde inte sagt det bättre!
  • AstridH
    Centurione skrev 2014-11-25 04:23:54 följande:

    Helt galet, och Afrosvenskarna fattar inte att de är "pushing their luck". Hittar inget bra uttryck på svenska, men det betyder ungefär att krukan går så långt efter vatten att den spricker... att de går så långt att folk inte står ut längre, utan det slår tillbaka på dem själva med en våldsam ilska till slut. För svensken är så - han låter sig pushas omkring länge, hellre än att bråka, men sedan reagerar han med en helig vrede...

    Man kan ju inte emigrera till ett annat land för att få en mycket bättre tillvaron än man hade i hemlandet - och sedan bara bråka och ställa till besvär för dom som föder en...


    Du vet att man som afrosvensk kan vara född i Sverige, va? Man kan till och med, hör och häpna, ha föräldrar som är födda i Sverige. Säkerligen mor- och/eller farföräldrar också.

    Vad tänker du om att människor som faktiskt tillhör en viss grupp bör få ha tolkningsföreträde när det kommer till hur man nyttjar deras kulturella och/eller etniska markörer?
  • Svt
    AstridH skrev 2014-11-25 05:23:21 följande:
    Du vet att man som afrosvensk kan vara född i Sverige, va? Man kan till och med, hör och häpna, ha föräldrar som är födda i Sverige. Säkerligen mor- och/eller farföräldrar också.

    Vad tänker du om att människor som faktiskt tillhör en viss grupp bör få ha tolkningsföreträde när det kommer till hur man nyttjar deras kulturella och/eller etniska markörer?
    Jag är svensk, med svenskfödda föräldrar. Vit med halvblondt hår. Kan jag bli afrosvensk, eller är klubben bara till för vissa?
  • AstridH
    Svt skrev 2014-11-25 06:17:23 följande:
    Jag är svensk, med svenskfödda föräldrar. Vit med halvblondt hår. Kan jag bli afrosvensk, eller är klubben bara till för vissa?
    Etnicitet är en klurig grej, jag vet. Både ens kulturella och historiska bakgrund, samt hur en själv och andra ser på ens etniska tillhörighet är en del i det hela. Jag råder dig att läsa boken Etnicitet från bokserien BeGreppbart, skriven av Hanna Wikström.

    Men! Jag tror att du också behöver ställa dig några frågor; Har du ett afrikansk ursprung? Definierar du dig som afrosvensk? Skulle andra människor definiera dig som afrosvensk?
  • Centurione
    AstridH skrev 2014-11-25 05:23:21 följande:
    Du vet att man som afrosvensk kan vara född i Sverige, va? Man kan till och med, hör och häpna, ha föräldrar som är födda i Sverige. Säkerligen mor- och/eller farföräldrar också.

    Vad tänker du om att människor som faktiskt tillhör en viss grupp bör få ha tolkningsföreträde när det kommer till hur man nyttjar deras kulturella och/eller etniska markörer?
    Det tycker jag att de kan få ha, i ett land där de hör hemma från början - som samerna i Sverige. Eller aboriginerna i Australien. Eller indianerna i Amerika.

    Kommer man däremot inflyttande till ett land där man inte har någon hemortsrätt gentemot landets riktiga befolkning, som bott där i tusentals år, så kan man inte begära att dessa ska förändra sina kulturella uttryck, nej. Tycker man att de är för störande, så är det bara att flytta tillbaka till Afrika eller var man nu kom ifrån (eller var ens föräldrar kom ifrån, om det är så).
  • The Fugly

    Är det verkligen en gammal tradition att klä ut sig till folk från andra delar av världen? Jag minns inte detta som något traditionellt i min uppväxt. Inte heller min pappa, farbror eller min mans föräldrar. När utövas denna tradition? Klär du ofta ut dig till arab, kines eller något annat? Får vi se bilder?

    Handlar inte detta igen om att en del hänger kvar i sandlådan och vill ha just den specifika leksaken som något annat barn tog?

  • Centurione
    The Fugly skrev 2014-11-25 13:21:35 följande:

    Är det verkligen en gammal tradition att klä ut sig till folk från andra delar av världen? Jag minns inte detta som något traditionellt i min uppväxt. Inte heller min pappa, farbror eller min mans föräldrar. När utövas denna tradition? Klär du ofta ut dig till arab, kines eller något annat? Får vi se bilder?

    Handlar inte detta igen om att en del hänger kvar i sandlådan och vill ha just den specifika leksaken som något annat barn tog?


    Har du aldrig varit på en maskerad..? Folk klär ut sig till kineser i stora rispappershattar, tunn hårpiska på ryggen och långa, svarta mustascher, geishor, cowboys, indianer, franska husor, romerska centurioner och senatorer, män från Tyrolen i tyrolerhatt med "rakborste" i, jägargrön jacka och lederhosen, Kleopatra, arabiska shejker, ortodoxa judar, leviathanska pirater med guldring i ena örat..
  • Centurione
    The Fugly skrev 2014-11-25 13:21:35 följande:

    Handlar inte detta igen om att en del hänger kvar i sandlådan och vill ha just den specifika leksaken som något annat barn tog?


    Nej, det är en principsak. Vi måste börja markera hårdare att i Sverige bestämmer svenskarna, och känner man sig kränkt av det så får man dra...
Svar på tråden Mer traditioner bort som eftergifter för rasistnojan