• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör HIV få hållas hemligt?
  • Svt

    Känns lite tråkigt att människor tänker så här. Undra om de hade känt likadant med Ebola?

  • Tow2Mater

    Tycker jag inte, men rent teoretikst kan man ju kräva att få se ett nyligen taget hivtestresultat innan man har sex med nån. (Det ger väl ungefär samma praktiska resultat som att säga man kan vänta med sex och tillgången till preventivmedel kan minskas och abort forbjudas.)

    Vänsterregering idag, vad annat idiotiskt kan man vänta?

  • Palestrina

    Rent praktiskt borde man kräva kondom varje gång man har sex med någon vars sexuella historia och hälsotillstånd man inte känner, för sin egen säkerhet. Så jag tycker nog att man kan slopa informationskravet och istället låta människor ta eget ansvar för att praktisera säker sex. Då utgår jag förstås från att alla är intresserade av att undvika oönskade graviditeter och könssjukdomar i allmänhet, inte bara HIV.

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    1. HIV är idag inte "dödligt" (i västvärlden).
    2. Det finns idag ingen allmän informationsplikt.
    3. Risken för smitta är extremt låg vid fungerande behandling.
    4. Nej, jag tycker inte att möjlighet att "belägga" personer med vissa smittsamma sjukdomar med informationsplikt. Det finns tillfällen där det kan vara av vikt. Dock kan den behöva tydliggöras vad informationsplikten faktiskt handlar om. Dessutom så borde regleringen finnas i smittskyddslagen istället för att idag använda misshandel/framkallande av fara.

    Förra året kom en intressant dom i hovrätten där en HIV-positiv man inte dömdes just för att risken för överföring inte ansågs förekomma.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Mascaraklumpar
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-25 18:54:16 följande:

    1. HIV är idag inte "dödligt" (i västvärlden).

    2. Det finns idag ingen allmän informationsplikt.

    3. Risken för smitta är extremt låg vid fungerande behandling.

    4. Nej, jag tycker inte att möjlighet att "belägga" personer med vissa smittsamma sjukdomar med informationsplikt. Det finns tillfällen där det kan vara av vikt. Dock kan den behöva tydliggöras vad informationsplikten faktiskt handlar om. Dessutom så borde regleringen finnas i smittskyddslagen istället för att idag använda misshandel/framkallande av fara.

    Förra året kom en intressant dom i hovrätten där en HIV-positiv man inte dömdes just för att risken för överföring inte ansågs förekomma.


  • Mentat

    Fullkomligt ko-ko! Hur (fp) kan nedlåta sig till att tycka att det är en bra idé är helt obegripligt.

  • Tamm
    Tow2Mater skrev 2014-11-25 16:50:15 följande:

    Tycker jag inte, men rent teoretikst kan man ju kräva att få se ett nyligen taget hivtestresultat innan man har sex med nån. (Det ger väl ungefär samma praktiska resultat som att säga man kan vänta med sex och tillgången till preventivmedel kan minskas och abort forbjudas.)

    Vänsterregering idag, vad annat idiotiskt kan man vänta?


    Bestämmandet har redan flyttats till läkarna
  • Tamm
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-25 18:54:16 följande:

    1. HIV är idag inte "dödligt" (i västvärlden).
    2. Det finns idag ingen allmän informationsplikt.
    3. Risken för smitta är extremt låg vid fungerande behandling.
    4. Nej, jag tycker inte att möjlighet att "belägga" personer med vissa smittsamma sjukdomar med informationsplikt. Det finns tillfällen där det kan vara av vikt. Dock kan den behöva tydliggöras vad informationsplikten faktiskt handlar om. Dessutom så borde regleringen finnas i smittskyddslagen istället för att idag använda misshandel/framkallande av fara.

    Förra året kom en intressant dom i hovrätten där en HIV-positiv man inte dömdes just för att risken för överföring inte ansågs förekomma.


    1 och 3. Om de sköter medicineringen som är väldigt dyr för samhället.
    2. Det bestäms av läkarna
    4. Vilka tillfällen?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Tamm skrev 2014-11-28 03:21:31 följande:
    1 och 3. Om de sköter medicineringen som är väldigt dyr för samhället.
    2. Det bestäms av läkarna
    4. Vilka tillfällen?
    1,3 Precis.

    2. Vilket var det jag avsåg. Men det är en vanlig missuppfattning att man måste berätta.

    4. När behandling inte sköts exempelvis. Eller när det av någon annan anledning finns en större risk för överföring.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • enimini

    Nej, herregud! Helt fel och ett helt sjukt förslag.

    Det bästa är att "sexa defensivt", dvs se alla eventuella sexpartners som smittade. Och faktiskt kräva hiv-neg intyg innan man ligger. Båda kan ju testas samtidigt. Man -behöver- faktiskt inte knulla främmande människor man bara känt i ett fåtal timmar på krogen.

    Även om hiv inte anses som dödligt i väst så är det fruktansvärt att bli smittad och måste äta hemska bromsmediciner som faktiskt kan göra en sjuk och svag. Vem vill det? Är det inte bättre att förekomma än att bota?

    Sen vet man faktiskt inte hur själva viruset huserar i den individuella kroppen eller hur pass bra medicinerna funkar. Absolut inte värt risken att ta reda på det.

    Jag skulle aldrig vilja ligga med någon som bär på smittan om jag visste det, inte ens med kondom. Däremot kan ju de som redan är smittade leta partners tex online hos andra smittade, vilket jag tycker är bra. Smittade vill ju också ha relationer och sex, men det får aldrig komma till att dom får söka sexpartners hos ovetande. Men som sagt, man har trots allt ett eget ansvar också och kan säga nej.

  • washo
    Tamm skrev 2014-11-25 05:05:25 följande:

    Snart kan det vara lagligt att ha sex utan att berätta om hiv-infektion. Åtminstone om regeringen får som den vill.

    www.etc.se/inrikes/hivpositiva-kan-slippa-informationsplikt-vid-sex

    Det man glömmer är att bara HIV är dödligt och medicineringen är väldigt dyr.


    Nej stämpla i pannan "hivsmittad"! Men stämpla också då "vet ej om jag är hivsmittad"!

    För ingen sexuellt aktivt kan veta om man är smittad eller ej!
  • Tamm
    washo skrev 2014-11-28 23:35:36 följande:
    Nej stämpla i pannan "hivsmittad"! Men stämpla också då "vet ej om jag är hivsmittad"!

    För ingen sexuellt aktivt kan veta om man är smittad eller ej!
    De skötsamma kan testa sig om de slarvat
  • washo
    Tamm skrev 2014-11-28 23:37:18 följande:

    De skötsamma kan testa sig om de slarvat


    Tar 3 månader innan man kan mäta hiv i blodet! Ifall du inte visste det!

    Man kan smitta många på 3 månader! Googla
  • Tamm
    washo skrev 2014-11-28 23:44:59 följande:
    Tar 3 månader innan man kan mäta hiv i blodet! Ifall du inte visste det!

    Man kan smitta många på 3 månader! Googla
    Faktiskt ett år innan man kan vara säker
  • enimini

    Efter 12 veckor har 97% nog med antikroppar att visa positivt så det är endast 3% som det tar längre tid för.

    Sen kan man även göra ett sk rapid test (RNA test) som kollar antigens, vilket är dyrare. Det kollar efter själva viruset.

    Och det ger ett säkert utslag efter endast 1-3 veckor.

  • Speakers Corner
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-25 18:54:16 följande:

    1. HIV är idag inte "dödligt" (i västvärlden).
    2. Det finns idag ingen allmän informationsplikt.
    3. Risken för smitta är extremt låg vid fungerande behandling.
    4. Nej, jag tycker inte att möjlighet att "belägga" personer med vissa smittsamma sjukdomar med informationsplikt. Det finns tillfällen där det kan vara av vikt. Dock kan den behöva tydliggöras vad informationsplikten faktiskt handlar om. Dessutom så borde regleringen finnas i smittskyddslagen istället för att idag använda misshandel/framkallande av fara.

    Förra året kom en intressant dom i hovrätten där en HIV-positiv man inte dömdes just för att risken för överföring inte ansågs förekomma.


    This.
    Klokt tänkt. 
Svar på tråden Bör HIV få hållas hemligt?