• falalang

    mjukt brosk i luftvägarna och näsan ( 3 månader )

    Finns det någon som har erfarenhet från bebis som har mjukt brosk ? Han har konstiga ljud för sig sen han föddes som vi inte fick svar på förrän 4- veckors kontrollen, då dom sa att han har mjukt brosk i luftrören.

    Han har även varit snuvig eller täppt ända från födseln. Vi har varit hos läkaren angående det också nu och dom säger att han har samma i näsan :( och att om han blir sjuk så kan det bli jobbigare för honom än andra barn och vi kanske behöver åka in och inhalera. Vi har fått ge koksaltlösning konstant sen födseln . Detblir ibland jättejobbigt särskilt på nätterna med ätandet , han rosslar och blir ledsen (ibland hysterisk ).

    Dom pratade om att det finns ett alternativ att operera in rör i näsan men att det vill man undvika och det är smärtsamt , det ska växa bort sen , sa dom...men vad ska vi göra så länge ? Jag tycker så synd om honom , jag vill att han ska må bra ! Är det någon som har erfarenhet från detta och har tips och råd?

  • Svar på tråden mjukt brosk i luftvägarna och näsan ( 3 månader )
  • moster helen

    Hej!
    Våran dotter hade exakt samma problem, var snorig/täppt från start och lät väldigt illa när hon andades och vi fick samma förklaring av läkarna! Var en jobbig period men blev bättre är hon blev äldre och allt växte till sig, kommer inte ihåg exakt hur gammal hon var men 3-4 mån kanske. Hon fick ofta sova i babysittern för att komma upp lite och vi droppade och sög i näsan flera gånger per natt. De blir bättre!

  • falalang

    Tack för svar ! :) han är 3 månader nu och jag håller alla tummar och tår för att det går över snart och att han slipper bli förkyld ! Hans säng har varit "upplutad" sen födseln nästan men hjälper inte alltid. Ska testa babysittern när det inte funkar med annat . Skönt att höra att det gick bra för er !

  • moster helen

    Kan bara tillägga att problemet att de lät illa när hon andades och droppandet/sugandet varje natt blev bättre men tyvärr är våran dotter fortfarande förkyld i stort sett jämt..hon är 20 mån nu.

  • falalang

    Det var tråkigt att höra ! :( Jag hoppas att hon blir bättre snart. Det är så tråkigt, man känner sig så maktlös och det påverkar den egna sömnen också , jag är orolig och det är jobbigt att höra rosslandet och andra ljud så jag har svårt att somna på kvällarna. Tycker så synd om honom. Men jag hoppas att det går över för dom båda.

  • Lex14

    Min son är 8 v och låter precis likadant dock utan att bli ledsen. Låter så fruktansvärt på nätterna ibland, särskilt efter matning. Man ligger och spänner sig och tror att han nästan inte får luft. Dock känns det som att det blivit bättre den sista veckan och i samband med detta har han också börjat sova hela nätterna utan att vakna.

  • moster helen

    jag sov faktiskt sämre när de där ljudet försvann, då var man så van o höra de hela nätterna så de blev konstigt när de var tyst;)

  • falalang
    Lex14 skrev 2014-12-02 10:49:20 följande:

    Min son är 8 v och låter precis likadant dock utan att bli ledsen. Låter så fruktansvärt på nätterna ibland, särskilt efter matning. Man ligger och spänner sig och tror att han nästan inte får luft. Dock känns det som att det blivit bättre den sista veckan och i samband med detta har han också börjat sova hela nätterna utan att vakna.


    Usch , det är inte kul nej ! :/ har han också mjukt brosk eller är han förkyld ?

    Moster helen : det kan jag förstå på ett visst sätt , för du vande väl dig vid en "låtande andning" för att det sen ska bli helt tyst , antar att du fick kolla till henne många gånger då också :)
  • Skutt

    Min son är 2,5 månader och har också mjukt brosk. Låter ständigt när han gråter får han mycket slem i hals och näsa...

  • falalang
    Skutt skrev 2014-12-03 14:33:19 följande:

    Min son är 2,5 månader och har också mjukt brosk. Låter ständigt när han gråter får han mycket slem i hals och näsa...


    :( vad sa läkaren till er ? Samma sak som till oss ?

    Jag har pratat med en till läkare för att se om det finns nåt mer jag kan göra och om när ungefär det kan bli bättre. Han sa att jag gör allt jag kan nu och att det kan bli bättre vid 3-4-5-6 månaders ålder. Det är ju självklart olika för alla men jag hoppas att det här är över snart så han kan andas normalt.
  • Skutt

    Vi har bara varit på Bvc... Har själv sökt till barnkliniken har tid om två v. Vi har inga problem med vikten jag helammar och han har gått upp bra i vikt hela tiden. Vi satt och sov nästan hela första månaden... Nu kan han ligga och sover bra på natten tack o lov:) på dagarna är det värre gråter han får han slem direkt... Han vägrar ligga själv. Så har han i famnen större delen av dagen... Babysitern och bilstolen funkar korta stunder .

Svar på tråden mjukt brosk i luftvägarna och näsan ( 3 månader )