• Anonym (Supertorrisen)

    HJÄLP! Hur klarar ni norrlänskor er hy under vintern? Jag är redan supertorr.

    Sedan jag flyttade upp till Norrland är min hy förstörd. Dessa superkalla och torra, och lååååånga vintrar har tagit knäcken på den. Ni som bott hela livet i Norrland, hur gör ni för att undvika att hyn i ansiktet blir torr, fnasig och förstörd?

    Mina händer har också fått sig en knäck, men där har jag hittat en handkräm på apoteket som jag hoppas kan hjälpa (svårt att veta innan det blivit riktigt kallt såklart).

    Jag är redan nu jättetorr i ansiktet och vi har knappt haft minusgrader än. Hur ska det då bli när det blir 20-30 minus? Jag har läst någonstans att om det är -20 eller kallare hjälper inga krämer alls. Då är det bara att täcka ansiktet med kläder, men det är ju minst -20 grader i ett par månader så det blir svårt.

    Jag vill inte bli väderbiten och rynkig i förtid bara för att jag flyttat norrut

    HJÄLP!!!!

  • Svar på tråden HJÄLP! Hur klarar ni norrlänskor er hy under vintern? Jag är redan supertorr.
  • Anonym (flyttat)

    Bor inte längre där, men född där. 
    Man kan inte ha krämer när det är väldigt kallt. Man får ta det på kvällen när man inte ska gå ut. Vintern där uppe är ett helvete, mest därför jag flyttat :)

  • Anonym (***)

    Smörj huden inifrån.
    En tsk linfröolja om dagen.

    Använd aldrig krämer som innehåller vatten innan du ska gå ut.

  • Anonym (härdad)

    Man blir ju härdad;)

    Nä men jag blir också supertorr men det är liksom inget jag reflekterar över. Smörjer händerna med hankräm från apoteket (har fått prova mig fram för att hitta nån som funkar), smörjer läppar varje kväll + varje gång jag går ut, smörjer resten av kroppen varje dag med decubal.

    Jag bor där vi ibland har närmare 40 grader kallt och jobbar dessutom inom hemtjänsten. Ett helsicke är det ibland när man tvättar och spritar händerna jämt och är ute mycket. Men som sagt, man blir härdad:)

  • Anonym (Supertorrisen)
    Anonym (flyttat) skrev 2014-11-25 09:03:50 följande:

    Bor inte längre där, men född där. 
    Man kan inte ha krämer när det är väldigt kallt. Man får ta det på kvällen när man inte ska gå ut. Vintern där uppe är ett helvete, mest därför jag flyttat :)


    Förstår dig. Jag längtar tillbaka söderut varje dag!!!
  • Anonym (flyttat)
    Anonym (härdad) skrev 2014-11-25 09:10:41 följande:

    Man blir ju härdad;)

    Nä men jag blir också supertorr men det är liksom inget jag reflekterar över. Smörjer händerna med hankräm från apoteket (har fått prova mig fram för att hitta nån som funkar), smörjer läppar varje kväll + varje gång jag går ut, smörjer resten av kroppen varje dag med decubal.

    Jag bor där vi ibland har närmare 40 grader kallt och jobbar dessutom inom hemtjänsten. Ett helsicke är det ibland när man tvättar och spritar händerna jämt och är ute mycket. Men som sagt, man blir härdad:)


    haha. 
    Äkta norrländska :)
  • Anonym (Supertorrisen)

    Så alternativet är att bli härdad (= väderbiten) eller att flytta?

    Jag vill så gärna flytta, men det är inte lätt att hitta jobb och bostad. Min man måste ju också hitta jobb.

  • Anonym (flyttat)
    Anonym (Supertorrisen) skrev 2014-11-25 09:13:02 följande:
    Förstår dig. Jag längtar tillbaka söderut varje dag!!!
    Ja, enda negativa här är fukten och blåsten :)
  • Anonym (Supertorrisen)
    Anonym (flyttat) skrev 2014-11-25 09:15:46 följande:
    Ja, enda negativa här är fukten och blåsten :)
    Det är blåst längs norrlandskusten också. Fukten är obehaglig, men bra för hyn.
  • Maria 164

    Weledas "weather protection cream" från baby-sortimentet fungerar att smörja på precis innan man går ut (men är kanske inte förenlig med smink), annars är det till att tvätta och smörja på kvällen och låta bli vatten på huden på morgonen.

  • Anonym (flyttat)
    Anonym (Supertorrisen) skrev 2014-11-25 09:18:12 följande:
    Det är blåst längs norrlandskusten också. Fukten är obehaglig, men bra för hyn.
    Ja, men Skåne är blåsigast. Tycker jag då. Men sant att hyn är bättre här.
Svar på tråden HJÄLP! Hur klarar ni norrlänskor er hy under vintern? Jag är redan supertorr.