• Anonym (fundersam)

    Kan jag neka honom faderskap?

    Gravid med en man som väljer att inte vara en del av min graviditet, men som däremot är intresserad av dekad vårdnad när barnet är fött vilket jag bestämt sätter mig emot då jag inte vill att han ska vara en del av barnets liv.

    Kan jag neka honom faderskap? Kan jag säga att jag inte vet vem pappan är? Och har jag rätt att neka honom delad vårdnad?

  • Svar på tråden Kan jag neka honom faderskap?
  • cockoa

    Var glad att han vill vara pappa varför skaffade du barn med honom om du inte vill ha med honom att göra? Ego är du!

  • Dixie
    Anonym (fundersam) skrev 2014-11-25 10:06:47 följande:

    Gravid med en man som väljer att inte vara en del av min graviditet, men som däremot är intresserad av dekad vårdnad när barnet är fött vilket jag bestämt sätter mig emot då jag inte vill att han ska vara en del av barnets liv.


    på vilket sätt menar du att han ska bör vara delaktig i din graviditet?! 
  • Anonym (fundersam)

    Råd från predikkärringar undanbedes.... Han är inte lämplig som far.

    Jag och "pappan" har aldrig haft en relation, kommer aldrig ha det heller. Varför jag valt att behålla barnet är inte relevant, det var inte det jag ville ha råd om. Utan om jag helt enkelt kan neka honm vårdnad/faderskap..

  • Dixie
    Anonym (fundersam) skrev 2014-11-25 10:21:29 följande:

    Jag och "pappan" har aldrig haft en relation, kommer aldrig ha det heller. Varför jag valt att behålla barnet är inte relevant, det var inte det jag ville ha råd om. Utan om jag helt enkelt kan neka honm vårdnad/faderskap..


    nej - det kan du inte - varje barn har rätt till sina föräldrar och om inte en förälder är ytterst opassande som förälder bör barnet ha kontakt med båda sina föräldrar!

    jag förstår fortfarande inte varför du påpekar att den blivande pappan inte varit delaktig i din graviditet - vad skulle han göra för att vara delaktig menar du? är det nu ett straff från din sida att neka honom faderskapet för att han inte var delaktig? 
  • Ellie

    Han vet ju att han är pappan, så om du vägrar berätta vem det är kan han ta det vidare för faderskapstest mm. Det kommer då verka som om du vill försvåra umgänge och har samarbetssvårigheter, vilket inte kommer gynna dig i ev senare vårdnadstvist. Det kommer vara omöjligt för dig att neka honom faderskap, så länge han själv inte håller helt tyst om att han är pappan, och ingen annan än ni två vet om detta. Vårdnaden kommer han kunna stämma dig på, men om det finns uppenbara samarbetssvårigheter eller annat i hans livsstil, bakgrund mm som gör att det är mer lämpligt att du har ensam vårdnad så är det möjligt att det blir på det viset. Skriv inte på från början att du vill dela vårdnaden, så måste han ta det vidare för att få som han vill, och du får tills vidare alla föräldradagar. Oavsett vem som får vårdnaden har ditt barn rätt till umgänge med sin pappa, och det är något du inte bör motarbeta eller försvåra, såvida pappan inte är uppenbart skadlig för barnet.

  • Ellie

    Han vet ju att han är pappan, så om du vägrar berätta vem det är kan han ta det vidare för faderskapstest mm. Det kommer då verka som om du vill försvåra umgänge och har samarbetssvårigheter, vilket inte kommer gynna dig i ev senare vårdnadstvist. Det kommer vara omöjligt för dig att neka honom faderskap, så länge han själv inte håller helt tyst om att han är pappan, och ingen annan än ni två vet om detta. Vårdnaden kommer han kunna stämma dig på, men om det finns uppenbara samarbetssvårigheter eller annat i hans livsstil, bakgrund mm som gör att det är mer lämpligt att du har ensam vårdnad så är det möjligt att det blir på det viset. Skriv inte på från början att du vill dela vårdnaden, så måste han ta det vidare för att få som han vill, och du får tills vidare alla föräldradagar. Oavsett vem som får vårdnaden har ditt barn rätt till umgänge med sin pappa, och det är något du inte bör motarbeta eller försvåra, såvida pappan inte är uppenbart skadlig för barnet.

  • The past is now
    Ellie skrev 2014-11-25 10:27:47 följande:

    Han vet ju att han är pappan, så om du vägrar berätta vem det är kan han ta det vidare för faderskapstest mm. Det kommer då verka som om du vill försvåra umgänge och har samarbetssvårigheter, vilket inte kommer gynna dig i ev senare vårdnadstvist. Det kommer vara omöjligt för dig att neka honom faderskap, så länge han själv inte håller helt tyst om att han är pappan, och ingen annan än ni två vet om detta. Vårdnaden kommer han kunna stämma dig på, men om det finns uppenbara samarbetssvårigheter eller annat i hans livsstil, bakgrund mm som gör att det är mer lämpligt att du har ensam vårdnad så är det möjligt att det blir på det viset. Skriv inte på från början att du vill dela vårdnaden, så måste han ta det vidare för att få som han vill, och du får tills vidare alla föräldradagar. Oavsett vem som får vårdnaden har ditt barn rätt till umgänge med sin pappa, och det är något du inte bör motarbeta eller försvåra, såvida pappan inte är uppenbart skadlig för barnet.


    Det kan han inte veta..men dock kräva faderskapstest så fort barnet är fött och de sitter hos familjerätten och uppger fader på pappret.

    TS det gick bra att knulla med honom, du har ett ansvar och det är att ge ditt barn en far på papper. Oavsett vad du tycker om honom just nu.
  • Anonym (Så här)

    Du kan inte neka faderskapet. Eller ja, det kan du. Men du kommer inte ha rätt till vårdnadsbidrag om du gör det. Inte ens från försäkringskassan... Och det räcker med att han kontaktar socialen och säger att han är pappan, så kontrollerar de detta och stämmer det så skrivs han ju för faderskapet.

    Vad gäller vårdnaden kan du påverka mer, där kan du vägr att skrivs på och då har du ensam vårdnad. Men han kan stämma dig på vårdnaden, det är dock litet tidsödande. Men jag skulle nog inte skrivit på gemensam vårdnad i ditt läge, utan istället satsat på att vara generös och flexibel med umgängesrätten.

    För om han väl stämmer dig på vårdnaden, så kommer det ligga dig rejält i fatet om du har krånglat med faderskapet, motsatt dig umgänge o.s.v. Det handlar om barnets rätt till sin pappa, inte din bedömning om ifall han blir en bra pappa eller inte. Ska rätten bestämma om ensam vårdnad så kollar de på samarbetsförmåga, och om du varit rejält motvalls i hela processen så blir det antagligen ensam vårdnad. Men det kan då lika gärna bli pappan som får ensam vårdnad!

Svar på tråden Kan jag neka honom faderskap?