• Äldre 25 Nov 10:21
    233 visningar
    11 svar
    11
    233

    Hjälp!

    Hej!

    Jag har en son på nästan 4 månader som nu helt plötsligt vägrar ta nappen, har alltid tagit den innan. Och sen när vi matar han med flaskan så tar han in den i munnen och suger lite grann sen spottar han ut den och blir helt hysterisk. Så får man hålla på så 5-6 ggr innan han tar den och äter. Han har alltid fått flaska, har aldrig ammat. Och nu eftersom han inte vill ta nappen så är det jätte svårt att få han att somna. Någon som har något tips på hur man ska göra eller om någon har varit med om något liknande.

  • Svar på tråden Hjälp!
  • Äldre 25 Nov 10:26
    #1

    Tycker att man hört det där förut, men har aldrig hört talas om någon som svultit ihjäl av det. Börja oroa dig när han ser undernärd ut.

  • Äldre 25 Nov 10:27
    #2

    Det är inte så ovanligt i den åldern med helammade barn heller. De har så mycket annat spännande att göra att det där med att äta och sova inte är särskilt intressant eller högprioriterat . Om han verkar glad och som vanligt för övrigt så skulle jag tippa på det. Inga tänder på gång eller så? 

  • Äldre 25 Nov 10:28
    #3

    Ja nej det förstår jag också. Men det är inte särskilt kul när han håller på så. Synd om han när han är så trött och ej kan somna.

  • Äldre 25 Nov 10:29
    #4

    ...och min egen son var för övrigt inte så förtjust i nappen, så han fick dricka ur en liten pip. Det rann lite hit och dit, men nu är han 14 år och 182 cm lång. Det ordnar sig

  • Äldre 25 Nov 10:30
    #5

    Okej, nej inga tänder än vad jag vet.

  • Äldre 25 Nov 10:30
    #6

    Okej, nej inga tänder än vad jag vet.

  • Äldre 25 Nov 13:20
    #7

    Ingen som har något tips ? Det tar ca 1-2 timmar att få honom att somna utan napp. Och det är varje gång han ska sova.

  • Äldre 26 Nov 07:17
    #8

    ??

  • Limali­ie
    Äldre 26 Nov 09:32
    #9

    Hur försöker ni får han att somna då? Vagga? Bärsele/sjal?

  • Äldre 26 Nov 09:50
    #10

    Det låter som en vanlig 4 månaders det där. Har inte tid att äta och sova...
    Vår son ammades till sömns sina första månader. Men just någon gång mellan 4-5 månader så kunde han plötsligt inte somna av amningen längre. Och napp använde vi aldrig. Men vi gjorde som så att vi låg tätt intill honom i sängen och buffade lätt i rumpan tills han somnade. Funkade fint.

  • Limali­ie
    Äldre 26 Nov 10:00
    #11

    Ja jag misstänker också vår dotter som snart är 4 mån inte hellr har tid att sova. Hon vaknar varje eller varannan timma på nätterna sen ett par veckor tillbaka. Tjohooo.

Svar på tråden Hjälp!