• Anonym (?)

    Hur fasiken har folk råd att skaffa barn egentligen?

    Hej!

    Har suttit på skoj och kollat på försäkringskassan hur mycket man ungefär skulle få när man är föräldrarledig. Jag fick nästan en chock.

    Försäkringskassan hade en uträkning på 20 000 i månaden före skatt och det är väl den mest vanliga lönen folk har.

    bidraget i månaden varierar ju efter hur mycket ledighet man väljer, förstod inte riktigt det där för om man är hemma över ett år som dom flesta är så får man ju bara 6-7000 än om man är hemma i ett halvår bara så skulle man få det dubbla?

    Det jag vill komma till, hur kan folk ha råd om man endast får ca 7000 i månaden plus barnbidrag? Visst man har två inkomster tillsammans men om killen har eget företag och det kanske inte går dåligt men inte heller bra? Eller om någon av oss skulle bli arbetslös?

    Jag fattar faktiskt inte hur folk kan ha råd? Bara hyran är ju dyr för folk?

    Jag är inte gravid och jag har alltid velat ha familj och barn men på senaste tiden sen jag skaffade pojkvän har jag blivit skrämd av tanken. Hur ska vi klara det rent ekonomiskt?? Jag har inte ens koll på vad min sambo kan ta ut i månaden. Vi har skilda ekonomier nämligen.

    Usch mår inte bra av dessa tankar och av den här enorma pressen.

  • Svar på tråden Hur fasiken har folk råd att skaffa barn egentligen?
  • PrinsessanLeia

    Du kan max plockaut 7dagar/v och tar du u färre dagar får du mindre pengar. Dvs tar du ut 3,5 dag får du hälften så mycket pengar men kan vara ledig dubbelt så länge. Att bara vara f-ledig i ett halvår är knepigt eftersom du ibte kan ha barnet på dagis förrens det är ett år. De flesta har inte 20 000 före skatt utan medellönen är snarare drygt 20 ' efter skatt.

    Ett tips är ju att spara ett tag innan man tänker sig barn så kan båda förkrarna cara f-lediga och jag tror separaa ekonomier är skutsvårt när man får barn. Har man en familj måste alla inkomster vara familjens.

  • Kerubmamman

    Jag gissar att uträkningen är på enbart dina dagar (dvs hälften), det räcker till drygt ett halvår om man tar ut 7 dagar per vecka. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • replica

    Jag är föräldraledig och min sambo är långtidssjukskriven.. Jag tar ut 5 dagar i veckan just nu vilket ger mig ca 9500kr/mån från FK + att jag får ut 10% av min lön i 6 månader från min arbetsgivare (1806kr/mån).. Sambon får ut 75% som sjukpenning nu då han har varit sjukskriven så pass länge plus att han har en försäkring som ger honom lite extra varje månad..

    Totalt har vi ca 21500kr/månaden (exklusive barnbidraget), vilket är jäkligt tufft - men det går! Bara vår hyra ligger på i snitt 9000kr/mån (ink. vatten, värme och garage)..

    Har man bara en budget som man följer och har koll på sina utgifter så går det alldeles utmärkt, faktisktGlad


    "Practise makes perfect"
  • Anonym (Vänta O spara)

    Vi sparade länge så vi har råd att vara hemma länge, båda två. Jag tror inte det är bra att kasta in barnet på dagis heltid för tidigt. Vi anser också att det är en pappas rättighet och skyldighet att vara föräldraledig han med.

    Men det kostar! Vi sparade, skaffade bra jobb, köpte hus, gifte oss och sparade lite till ;) SEN ansåg vi att vi hade det tillräckligt tryggt ekonomiskt för att kunna ge vårt barn den bästa starten.

    Det är ju inte bara föräldraledighet och saker som kostar pengar. Många måste vara sjukskrivna stora delar av graviditeten och då förlorar man många tusen.Man måste ju dessutom ha en buffert så man klara sig om båda föräldrarna förlorar jobbet, nån skadar sig allvarligt eller om huset rasar. A-kassan kan dröja några månader, försäkringskassan kan strula och försäkringsbolag ersätter inte allt.

  • Anonym (?)

    Tack för allas svar! Vi ska absolut börja spara!

    Kom på att man får väl pengar av sitr jobb också? Eller är det försäkringskassan som räknar på ens tidigare lön vad man kan få i bidrag?

    Jag hörde nån bekant sa att man får 80% av lönen när man är mammaledig. Får man det av jobbet eller är det den summan som kommer från fk som jag nämnde ovan?

  • replica
    Anonym (?) skrev 2014-11-25 19:31:27 följande:

    Tack för allas svar! Vi ska absolut börja spara!

    Kom på att man får väl pengar av sitr jobb också? Eller är det försäkringskassan som räknar på ens tidigare lön vad man kan få i bidrag?

    Jag hörde nån bekant sa att man får 80% av lönen när man är mammaledig. Får man det av jobbet eller är det den summan som kommer från fk som jag nämnde ovan?


    80% av lönen är det du får via FK. Sedan kan man hos vissa arbetsgivare t.ex. få 10% av lönen under en viss tid - vilket jag får. Kolla med din arbetsgivare/läs kollektivavtalet vad som gäller! Glad
    "Practise makes perfect"
  • Anonym (Vänta O spara)
    Anonym (?) skrev 2014-11-25 19:31:27 följande:

    Tack för allas svar! Vi ska absolut börja spara!

    Kom på att man får väl pengar av sitr jobb också? Eller är det försäkringskassan som räknar på ens tidigare lön vad man kan få i bidrag?

    Jag hörde nån bekant sa att man får 80% av lönen när man är mammaledig. Får man det av jobbet eller är det den summan som kommer från fk som jag nämnde ovan?


    Jo du får 80% av lönen om du tar ut 7dagar i veckan. Men då kan ni inte vara hemma speciellt länge. De flesta tar enbart ut några få dagar första året så dom kan vara hemma tills barnet är moget för förskolan. Det kan dessutom behövas sparade föräldradagar när barnet blir äldre och skola/förskola har studiedagar och liknande. ( glöm inte att några dagar dessutom är på lägsta ersättningen och några dagar är låsta till pappan)
  • Anonym (?)

    Okej tack!

    Någon som vet hur det funkar med kollektivavtalet inom hotell? Läste nyss på hemsidan men stod inte mycket.

  • Anonym (Anna)

    Du är klok TS som tittar lite på sånt här INNAN du blir gravid. Inte som skrämselpropaganda utan mer för att göra en rimlighetsbedömning av läget liksom. Behöver vi spara innan? Hur länge kan vi vara hemma? Vem ska vara hemma? Kan någon av oss jobba extra helger/kvällar för att dryga ut kassan under ledigheten? Vad har vi för ersättningar i våra kollektivavtal? Hur gör vi med bostad? Har vi dyra hobbies?

    En del bara "skaffa" (om vi får använda det uttrycket) utan att tänka alls på ekonomin. Det tycker jag är oansvarigt. Och även om man planerar i detalj så kan vad som helst hända, man kan bli arbetslös eller sjuk. Men det är en helt annan sak, det är oförutsett.

    Man blir inte fet på att vara föräldraledig, men jag tycker inte det var svårt att hålla en budget när man var hemma. Man gjorde inte av med så mycket pengar rent ärligt. Då var det dyrare innan när man skulle handla bebisgrejerna, men där sätter man också sin egen standard.

  • jenny99

    Vi sparade ochså och lyckades undvika ta ut föräldrardagar hela första året.Andra året var jag tvungen men då jobbade jag 20 timmar varannan helg och lite på vardagar när mannen var ledig.Dagarna har vi använt de flesta lov till 8 års ålder.Så spara så mycket ni kan,och när det är dax så sänk era utgifter så blir det lättare.Jag hade inte ens fast jobb men lyckades spara ändå,trots att jag var tvungen att vara sjukskriven hela min graviditet.

  • gbgumman

    Nu hade vi rätt mycket pengar sparat. Vi la undan allt vi kunde året innan vi fick barn så då hade vi 100 000kr sparat. Men vi använde dem aldrig. Tog ut dagar så jag fick ca 7000kr (10 år sedan nu). Men det gick bra att leva på det. Vi hade först varit fattiga studenter och sedan jobbat i 1,5 år och då sparat järnet. Hade aldrig haft mer pengar än vad vi fick ut då. Det var som vanligt för oss.

  • gbgumman
    Anonym (Vänta O spara) skrev 2014-11-25 17:29:52 följande:

    Vi sparade länge så vi har råd att vara hemma länge, båda två. Jag tror inte det är bra att kasta in barnet på dagis heltid för tidigt. Vi anser också att det är en pappas rättighet och skyldighet att vara föräldraledig han med.

    Men det kostar! Vi sparade, skaffade bra jobb, köpte hus, gifte oss och sparade lite till ;) SEN ansåg vi att vi hade det tillräckligt tryggt ekonomiskt för att kunna ge vårt barn den bästa starten.

    Det är ju inte bara föräldraledighet och saker som kostar pengar. Många måste vara sjukskrivna stora delar av graviditeten och då förlorar man många tusen.Man måste ju dessutom ha en buffert så man klara sig om båda föräldrarna förlorar jobbet, nån skadar sig allvarligt eller om huset rasar. A-kassan kan dröja några månader, försäkringskassan kan strula och försäkringsbolag ersätter inte allt.


    På vilket sett fick ert barn en tryggare start en vår som var unga när hen kom.

    Vi hade

    1 bra jobb och bra utbildning

    2 hus

    3 pengar på banken

    Jag var 25 är liten kom.
  • Anonym (Vänta O spara)
    gbgumman skrev 2014-11-27 07:45:45 följande:

    På vilket sett fick ert barn en tryggare start en vår som var unga när hen kom.

    Vi hade

    1 bra jobb och bra utbildning

    2 hus

    3 pengar på banken

    Jag var 25 är liten kom.


    Så unga var ni inte. Dessutom hade ni ju allting ordnat! Hade ni utbildning, stabilt förhållande, 2jobb, kunde dela på föräldraledigheten, va hemma länge och har en ekonomisk trygghet så uppfyllde ni mina minimikrav ;) Dock så är det sällan personer under 25 har uppnått alla dessa saker.
  • gbgumman
    Anonym (Vänta O spara) skrev 2014-11-27 08:13:01 följande:
    Så unga var ni inte. Dessutom hade ni ju allting ordnat! Hade ni utbildning, stabilt förhållande, 2jobb, kunde dela på föräldraledigheten, va hemma länge och har en ekonomisk trygghet så uppfyllde ni mina minimikrav ;) Dock så är det sällan personer under 25 har uppnått alla dessa saker.
    Utbildning ja (jag hade två högskoleutbildningar) mannen en

    Stabilt förhållande ja (har idag varit gifta i 11,5 åt) ihop i 15år

    Va henne länge beror på vad man menat 18 mån blev det väl sedan behövdes kände jag att jag ville till jobbet. Min mamma hade friår så barnet gick inte på dagis alla dar i veckan. Hade haft råd att va hemma längre men ville inte.

    Del föräldraledigheten nej inte rakt av men det hade vi inte gjort om vi var äldre heller. Dock har min man tagit ALLA vaknätter och nästan all vabb

    Ekonomiskt trygghet ja. Vi hade trygga inkomster och pengar på banken.

    Allt detta trodde inte många om oss och vi fick skeptiska ögat från mammor och pappor i föräldragruppen inför förlossningen. Alla över 35.

    Man får inte glömma att det finns fördelar med att va under 30 när man får barn. Jag var klar med barnafödandet vid 30år.
Svar på tråden Hur fasiken har folk råd att skaffa barn egentligen?