• GustavMedV

    8 veckors som alltid är ledsen vid läggdags. Övertrött?

    Hej alla. Har surfat in här till och från när vi haft undringar om vår lilla kille. Alltid glädjande/tröstande att stilla sin undran över alla grejer man undrat över i början.

    Min fru var inget vidare intresserad av att starta konto här men jag känner att det är skönt att prata med andra föräldrar om allt smått och stort när alla våra vänner med barn är långt borta.

    Vår kille är nu 8 veckor och verkar att dömma av allt jag läst här, vara en förhållandevis lätt kille att ha att göra med.

    Han har sovit med oss i sängen sedan dag 1 och har i princip haft samma sovmönster sedan första veckan: Somnar mellan 19-20.30 och sover antingen 2 eller 3,5-4 timmar innan han vaknar för mat vid 00-00.30 och vaknar därefter med tätare mellanrum.

    Hans problem är dock att han senaste 2 veckorna haft vådligt svårt att komma till ro både på dagar och kvällar trots att man tydligt ser hans trötthet. Framför allt blir han ofta extra gnällig och verkar övertrött från 16-19 ungefär och är inte så behaglig varken för sig själv eller oss. Vi försöker undvika övertröttheten men den kommer på två sekunder. Då funkar inget. Och det är tyvärr bara min fru som han vill bli vaggad av. Han är så ledsen och behöver ofta tröstas/nattas i nästan 1,5 timmar. Denna delen av dagen är så jobbig för min fru då hon är som tröttast då och jag kan i princip göra ingenting. Jag försöker verkligen ta över och försöka vagga men han blir bara mer ledsen hos mig.

    Hur gör alla som känner igen sig? Brukar sådant här vända? Vill gärna att min fru ska kunna slappna av mer på kvällarna.

  • Svar på tråden 8 veckors som alltid är ledsen vid läggdags. Övertrött?
  • lövet2

    Smekmånaden är över. Nyfödda är ofta så trötta att de somnar när, var och hur som helst. Framåt 2 månader brukar de behöva fyllas med mat för att somna. Kväll för en 2 månadersbaby innebär för det mesta 4-6 timmars ätande (med korta pauser), och att det sammanfaller med den tid då föräldrarna är som tröttast, är förstås inget som bekymrar babyn.
    I den åldern brukar jag se till att ladda med filmer och TV-serier. Sedan sitter jag bekvämt i TV-soffan med babyn och har pappan som avbytare när jag behöver äta, dricka eller bara sträcka på benen.

    Även det här är ett "stadium" och babyn kommer naturligtvis att gå vidare till nya spännande faser som skapar nya problem för er föräldrar!

  • linnéa001

    Jag har hört att det kan bero på att det är så mycket intryck att bearbeta. Alltså, en massa saker har hänt under dagen som bearbetas och då är det svårt att komma till ro. Tycker ni ska försöka följa rådet ovan. Fungerar det med napp? Min dotter är 10 veckor och uppförde sig ungefär som din son, men så hittade jag till slut en napp som hon godkände och allt har blivit så mycket lättare. Istället för att snutta på mig snuttar hon på den och kan ligga själv ganska långa stunder. Det enda man får göra är att putta tillbaka nappen när hon tappar den. Jag ger ibland min dotter ersättning eller utpumpad mjölk en gång på kvällen. Då blir hon lugnare. Runt 8 veckor sker dessutom ett utvecklingssprång som kan göra barnet oroligare.

    Är din son åtta veckor borde han väl vara född i september, eller? Gå med i tråden för oss med barn födda i september så kan du få massa tips och råd.

  • Limaliie

    Vår dotter var likadan runt 8 veckor, tror hon var övertrött och även drabbad av utvecklingssprånget.

  • MallaL

    Vid ca 1-5 månader vill jag minnas att jag på kvällarna satt i soffan precis som i det första svaret. "Det stora kvällsgnället" kallade vi det, amma, paus, amma, paus i flera timmar.

  • Chinchilli

    Om ni inte testat det kan ju du som pappa bada bebisen på kvällen, det brukar uppskattas av de små. Min blev sömnig av det också. Under tiden får mamman en andningspaus :) Lycká till!

  • linnéa001

    Vet inte om detta fungerar, men jag läste i någon tråd om en pappa som satte på sig en av mammans använda tröjor. Då kunde han hålla barnet. Barnet kände lukten av mamman och var nöjd.

Svar på tråden 8 veckors som alltid är ledsen vid läggdags. Övertrött?