• Anonym (25)

    Vilka "godbitar" i "patriarkatet" brukar du utnyttja?

    Kan gälla att som kvinna bli bjuden på mat, låta män öppna dörren åt en osv.

    Jag är konsekvent och försöker motstå sådan ting, även om det är svårt.

  • Svar på tråden Vilka "godbitar" i "patriarkatet" brukar du utnyttja?
  • Kereza

    Hm...

    Jag låter min partner bära hem påsarna när vi handlar. Han känner sig omanlig annars hävdar han.

  • Anonym (25)
    Kereza skrev 2014-11-25 20:58:16 följande:

    Hm...

    Jag låter min partner bära hem påsarna när vi handlar. Han känner sig omanlig annars hävdar han.


    Men du anser egentligen att också kan bära dem?
  • lilith88

    Det finns inga godbitar i patriarkatet. Visst har jag blivit bjuden på saker - ibland utan att ha bett om det - men det medföljer ju alltid underliggande förväntningar. There is no such thing as a free lunch.

    Det skulle möjligen vara att jag slapp göra värnplikt, behövde inte ens mönstra, till skillnad från jämnåriga killar. Men de flesta av dessa som inte ville göra värnplikt, slapp också. Det var ju annorlunda för några decennier sen, då män som vägrade kunde få fängelse, om än "bara" några månader.

  • Kereza
    Anonym (25) skrev 2014-11-25 21:12:55 följande:
    Men du anser egentligen att också kan bära dem?
    Självklart kan jag bära dem - jag är troligen mer "stereotyp-manlig" än han är - det är mycket därför jag låter honom bära dem.
  • Anonym (25)
    lilith88 skrev 2014-11-25 21:17:53 följande:

    Det finns inga godbitar i patriarkatet. Visst har jag blivit bjuden på saker - ibland utan att ha bett om det - men det medföljer ju alltid underliggande förväntningar. There is no such thing as a free lunch.

    Det skulle möjligen vara att jag slapp göra värnplikt, behövde inte ens mönstra, till skillnad från jämnåriga killar. Men de flesta av dessa som inte ville göra värnplikt, slapp också. Det var ju annorlunda för några decennier sen, då män som vägrade kunde få fängelse, om än "bara" några månader.


    Förväntningar och förväntningar. Du kan ju alltid bara vara dig själv och se vad som händer. Vill du inte något har man ju alltid rätt att säga nej.

    Skall jag tolka dig som att du är för kvinnlig värnplikt?
  • Anonym (25)
    Kereza skrev 2014-11-25 22:41:49 följande:

    Självklart kan jag bära dem - jag är troligen mer "stereotyp-manlig" än han är - det är mycket därför jag låter honom bära dem.


    Varför låter du honom bära dem? Förstår inte riktigt.
  • Anonym (Pop)

    Haha skulle en öppnad dörr räknas som en godbit? Då har man få glädjeämnen i livet :)

    Jag kommer faktiskt inte på några tillfällen. Har du några fler exempel?

  • Anonym (25)
    Anonym (Pop) skrev 2014-11-26 02:36:36 följande:

    Haha skulle en öppnad dörr räknas som en godbit? Då har man få glädjeämnen i livet :)

    Jag kommer faktiskt inte på några tillfällen. Har du några fler exempel?


    Det är ju en liten grej iallafall. Glädjeämnen och glädjeämnen...

    Jag vet inte, bli bjuden på drinkar på krogen. Förföra män och sedan lämna dem. Finns väl en del grejer. Som kanske känns harmlösa i ju för sig.
  • Anonym (Pop)
    Anonym (25) skrev 2014-11-26 02:47:27 följande:
    Det är ju en liten grej iallafall. Glädjeämnen och glädjeämnen...

    Jag vet inte, bli bjuden på drinkar på krogen. Förföra män och sedan lämna dem. Finns väl en del grejer. Som kanske känns harmlösa i ju för sig.
    Okej, jag blir inte glad av att någon öppnar en dörr åt mig. Det är liksom inget besvär. :)

    Men nej utifrån förslagen i tråden så "utnyttjar" jag aldrig patriarkatet.

    Ibland ber jag någon om hjälp med att få upp tunga väskor på hyllan i tåg, men då frågar jag närmsta person, oavsett om det är en man eller kvinna.
  • Anonym (25)
    Anonym (Pop) skrev 2014-11-26 02:53:42 följande:

    Okej, jag blir inte glad av att någon öppnar en dörr åt mig. Det är liksom inget besvär. :)

    Men nej utifrån förslagen i tråden så "utnyttjar" jag aldrig patriarkatet.

    Ibland ber jag någon om hjälp med att få upp tunga väskor på hyllan i tåg, men då frågar jag närmsta person, oavsett om det är en man eller kvinna.


    Du låter väldigt vettig.
  • Kereza
    Anonym (25) skrev 2014-11-26 02:29:48 följande:
    Varför låter du honom bära dem? Förstår inte riktigt.
    För att han vill det, för att HAN ogillar känslan av att bli uppassad, då han känner sig hjälplös och omanlig då.

    Han blir glad när jag låter honom göra "manliga" saker - och eftersom det knappast är någon förlust för mig (utöver möjligen att någon arm-muskel krymper lite) så ser jag inga problem med det. Och det kan ju kanske ses som att jag "unyttjar en godbit" - jag vet inte. 
  • OupaOupa

    Faktiskt inget, jag tackar den som håller upp en dörr men inget förväntar mig att någon ska göra. Håller faktiskt upp betydligt fler dörrar eftersom jag är uppfostrad så. I övrigt har patriaktatet inget att erbjuda som jag inte får av och ger till den övriga omgivningen.

  • Anonym (25)
    OupaOupa skrev 2014-11-27 16:58:56 följande:

    Faktiskt inget, jag tackar den som håller upp en dörr men inget förväntar mig att någon ska göra. Håller faktiskt upp betydligt fler dörrar eftersom jag är uppfostrad så. I övrigt har patriaktatet inget att erbjuda som jag inte får av och ger till den övriga omgivningen.


    Du förväntar dig tex inte att bli bjuden på restaurang?
  • Kereza
    Anonym (25) skrev 2014-11-27 16:52:15 följande:

    Vad ser du som manlighet då, Kereza?


    Att man är man?

    Helt ärligt så bryr jag mig inte ett jävla skit om "könsroller" - "typiskt manligt" och "typiskt kvinnligt" är löjligt, i min mening. 

    Det kan troligen härledas till att jag har två föräldrar; den ena lärde mig laga mat och sy kläder, den andra lärde mig bygga hus och laga bilar. Jag kan alltså bägge - det gör mig inte till man eller kvinna, det gör mig till en människa som gör det den vill och tycker om. Jag sorterar ut det jag gillar, och gör det.

    Att min pojkvän anser att det finns vissa saker en man "ska" göra och vissa saker en kvinna "ska" göra, får stå för honom. 

    I övrigt har jag nog aldrig blivit bjuden på en drink i hela mitt liv, och exemplet du gav till någon annan om att "förföra och lämna" låter inte som en "patriarkats-godbit", det låter som en ganska självisk och elak människa. 
Svar på tråden Vilka "godbitar" i "patriarkatet" brukar du utnyttja?