• Anonym (Trötta förvirrade mamman)

    3-års kalas men att bjuda hela förskolegruppen på 14 barn?

    Är det bara jag som får ångest när sonen blivit bjuden på 2 st kalas på samma dag?
    Det ena kalaset är hos mannen(pappans) kompis och hans son som också fyller 3, men som vår son nästan aldrig annars träffar och leker med.

    Det andra kalaset är hos förskole kompisen som sonen leker med varje dag och tycker väldigt mycket om. Men så känner man att går man med sonen på det kalaset, så måste vi bjuda pojken på förskolan och....HELA fsk gruppen på 14 st och det har vi inte plats för i vårt lilla skyffe, och ingen lokal att hyra Förvånad vår son fyller också 3 år snart så vi vet varken ut eller in med hans kalas.
    Hjälp oss med de rätta sociala koderna här. Vi vill göra det som känns "snyggast" och bäst för oss och de andra. 

  • Svar på tråden 3-års kalas men att bjuda hela förskolegruppen på 14 barn?
  • Ellie

    Har alla andra barn på förskolan haft kalas för hela gruppen? Det finns ju inget som säger att man måste ha ett stort kalas redan i 3-årsåldern. Inte ens om man går på någon annans kalas.
    Det låter på dig som om det roligaste för sonen skulle vara att gå på kompisens kalas. Han kan mycket väl gå dit utan att bjuda 14 pers om ett tag, enl min åsikt.
    Hur har ni tänkt göra med kalas? Bjuda 3-4 st? Bara ha släktkalas?

  • vilsenipannkakan

    Vår son fyller 3 år nu i helgen och vi har inte tänkt ha kalas för honom. Han är rätt ny på sin förskola så vi har inte hunnit lära känna några andra föräldrar ännu. För honom räcker det nog med att bli firad av familj o släkt. När han fyller 4 år kommer det vara annat läge.

    När hans storasyster fyllde 3 år bjöd vi 3 kompisar. Det var var än nog! Vi har ökat antalet bjudna varje år. När hon fyllde 5 bjöd vi 8 kompisar. Då bjöd vi dom i samma årskull på hennes förskola. Skulle aldrig palla att bjuda en hel förskola!

  • Donum

    Vi har som regel Antal år = antal kompisar. Så när sonen fyllde 3 så bjöd vi 3, vid 4 bjöd vi 4 osv. Jag tycker att det är en bra grund. De hinner inte leka med varandra om de är för många.

  • Anonym (Trötta förvirrade mamman)

    Skönt att så många svarar klokt. Jag känner mig redan lugnare och det lutar åt att ha ett litet kalas för sonen med bara släkt o familjen. Nästa år kanske det blir några kompisar med barnkalas.Nalle

  • Anonya

    Den goda kompisens kalas skulle jag välja. Och det betyder inte att ni måste bjuda alla som var där. Visst bjuder man ofta den man varit hos, men han kommer ju inte bli bjuden till alla på kalas och det är inget måste heller att bjuda tillbaka. Har man ett litet kalas eller inget så förstår alla. 


    Oberoende av hur många man bjuder, är det viktigaste att det inte är bara en eller några i gruppen som inte blir bjudna. Barn förstår eller behöver få hjälp för att förstå att alla inte kan bjuda alla, att man bjuder tex fyra och måste välja osv. Antal barn enligt antal år man fyller är en bra regel, förutsatt att man inte är så hård att någon blir utanför tex att man fyller fyra och därför bjuder fyra av fem i förskolegruppen utan då bjuder alla eller bara en eller två och de övriga två från något annat sammanhang.

  • Ellie

    För barnet som skall ha kalas är det ju säkert viktigare att er son kommer dit och leker, än att han själv blir bjuden tillbaks. Han är inte gammal nog att ifrågasätta "men varför har inte du kalas när du fick komma på mitt?"
    För bägge barnen blir det nog bäst om din son får gå på det kalas han uppskattar mest, men att ni inte ordnar större kalas än ni har lust med.

Svar på tråden 3-års kalas men att bjuda hela förskolegruppen på 14 barn?