• Guilliotine

    Måste jag betala hjälpmedlet?

    Hejsan! Hoppas jag la denna tråd rätt nu. 

    För ett par månader sedan så opererades jag i foten, och då detta betydde sex veckors avlastning så blev jag erbjuden hjälpmedel. Det fanns två, en sa de på en gång var gratis för mig, det var försäkringsbolaget som betalade det, och ett skulle kosta 2500kr. Det som var gratis verkade väldigt otympligt, så jag sa att jag ville köpa det andra, vilket jag gjorde. 

    Dock sa sjuksköterskorna att det andra var ju gratis, kunde lika gärna ta den också, sagt och gjort. 

    Nu har jag dock fått en faktura på detta, med en bifogad lapp från försäkringsbolaget att detta är ej en godkänd kostnad och att de kommer inte betala den.. 

    Så min fråga är, måste jag betala?? Jag godkände aldrig att köpa eller hyra något, tog den endast då den var gratis. 

    Ska givetvis ringa båda parterna imorgon, men vill ha lite kött på benen först..

  • Svar på tråden Måste jag betala hjälpmedlet?
  • studentska

    Jag förstår inte vilket försäkringsbolag du refererar till? Har du haft en olycksfallsförsäkring var det genom olycka som du var tvingad till operation? Eller är det nåt försäkringsbolag landstinget anlitar? Oavsett så är det väldigt konstigt om det rör sig om nån form av privat försäkring som du har att en sjuksköterska kan utlova att räkningen tar försäkringsbolaget. Om det är din privata försäkring det gäller så är det givetvis nåt du skulle kollat med ditt försäkringsbolag. Är det landstingets försäkringsbolag så verkar det hela väldigt underligt.

  • Guilliotine

    Förlåt, skulle varit mer precis. Det är jobbets sjukvårdsförsäkring (if). Tog kontakt med dem när jag hade ont i foten, de skickade mig till Sophiahemmet, har aldrig betalat något där, bara fyller i ett papper så går jag rätt in typ. 

    Problemet var att jag fick aldrig någon indikation på att det kanske var så att jag var tvungen att betala, hade de ens hintat om det hade jag givetvis aldrig tagit hem den. Har inte använt den alls. Det var just för att de sa "äh, det är gratis, ta den för säkerhets skull" som jag tog hem den.. Känner mig lite blåst nu, men förstår att det är lite kört för mig.. 

  • Brattman

    Om man har mottagit en vara, så skall man betala det pris som har överenskommits. Om inget pris har överrenskommits, så är man skyldig att betala det pris som är skäligt.

    Om ni i ditt fall har överenskommit att priset är 0 kr, så är det detta pris du ska betala. Det kan dock bli ett bevisproblem, om sjukvården hävdar att de aldrig sagt att priset skulle vara 0 kr.

    Så det du bör börja med är att påpeka att ni kommit överens om att priset skulle vara 0 kr. Om de då nekar till att ha sagt detta, så måste du ta ställning till om du vill driva en rättslig process och bedöma hur stora du bedömer dina chanser är att kunna bevisa i domstolen att ni kommit överens om att priset skulle vara 0 kr.

    Ta också reda på om det går att returnera hjälpmedlet, och då endast behöva betala en mindre del av kostnaden.

Svar på tråden Måste jag betala hjälpmedlet?