• Anonym (Refurbish)

    Halvsyster jag aldrig träffat tar kontakt med mig

    Jag känner att jag behöver andras synpunkter. Jag har aldrig träffat min riktiga pappa då han inte ville ha barn när mamma blev gravid så han drog men för några år sedan kontaktade min halvsyster mig på Facebook och jag känner inte att jag har någon lust att ha någon kontakt med henne. Vi har ju aldrig träffats så jag känner inget band till henne. Jag tog bort min facebook i två år för att slippa den pressen, tillsammans med annat.

    Nu nyligen för några veckor sedan skaffade jag Facebook igen då det är ett bra sätt att hålla kontakt med kompisar och så och nu har hon skickat en vänförfrågan igen. Vad ska jag göra? Ska jag neka vänskap fast då kanske hon blir väldigt sårad och det vill jag inte. Samtidigt vill jag inte ha någon kontakt med henne, för då kanske min riktiga pappa vill ha kontakt med mig och han vill jag verkligen inte ha kontakt med. Vad ska jag göra? :/

  • Svar på tråden Halvsyster jag aldrig träffat tar kontakt med mig
  • Cafe Solo

    Du kan ju alltid ha kontakt med henne utan din fars vetskap. Han lämnade dig i sticket en gång i tiden. Du behöver inte göra samma sak med din syster. Du är bättre än så.

  • Tecum

    Du kan väl ha kontakt med henne utan att blanda in din pappa? Lite taskigt att bara strunta i henne. Säg det till henne rent ut, att du gärna är vän med henne men att du inte vill ha något att göra med din pappa - än är bäst att tillägga, du verkar ganska ung.

  • Anonym (Ditt va)

    Eftersom du skrev att detta delvis var anledningen till att du tog bort din Facebook antar jag att detta är något som är väldigt jobbigt för dig. Jag tycker inte att du behöver någon kontakt med henne om du inte vill.

    Skriv ett (trevligt!) meddelande till henne där du förklarar att du skulle må dåligt av att ha kontakt med henne. Det kommer hon respektera. Tacka nej till hennes vänförfågan.

  • Cafe Solo

    Hur kan man skriva ett trevligt brev till sin syster och säga att man mår dåligt av att träffa henne? Låter ju skittaskigt.

  • Anonym (jj)
    Cafe Solo skrev 2014-11-25 21:12:28 följande:

    Hur kan man skriva ett trevligt brev till sin syster och säga att man mår dåligt av att träffa henne? Låter ju skittaskigt.


    Ett neutralt och sakligt brev då?

    "Tyvärr vill jag inte ha någon kontakt med dig för tillfället då det skapar för mycket negativa känslor hos mig. Jag lovar att kontakta dig om det skulle förändras i framtiden."
  • Anonym (Majken)

    Skriv ett svar att du bara har FB för att kunna ha kontakt med nära vänner och att du, eftersom ni inte känner varandra, inte är bekväm med att dela dina statusuppdateringar med henne.

    Ja, hon kanske blir besviken, men vill du inte ha kontakt med henne är det väl hyggligare att ge en förklaring och sedan stå för ditt beslut.

  • Anonym (Ditt va)
    Cafe Solo skrev 2014-11-25 21:12:28 följande:

    Hur kan man skriva ett trevligt brev till sin syster och säga att man mår dåligt av att träffa henne? Låter ju skittaskigt.


    Typ "hej, jag ser att du lagt till mig som vän. Då jag mår/har mått väldigt dåligt av att min pappa valde att lämna mig och inte ha någon kontakt med mig så mår jag bäst av att inte ha något som påminner om honom i mitt liv. Det är såklart inget personligt mot dig, utan bara det jag behöver göra för att må bra. Jag hoppas du förstår hur jag känner".
  • Konsulinnan

    Jag ser ingen anledning alls till att svara. Du måste inte ta ansvar för hennes känslor och inte heller förklara dig. Avslå bara förfrågan, så den försvinner - saken är klar.

  • nathalie78
    Anonym (jj) skrev 2014-11-25 21:19:30 följande:

    Ett neutralt och sakligt brev då?

    "Tyvärr vill jag inte ha någon kontakt med dig för tillfället då det skapar för mycket negativa känslor hos mig. Jag lovar att kontakta dig om det skulle förändras i framtiden."


    Jag har en halvbror som min pappa fick innan jag och mina syskon föddes. De har inte haft kontakt och har fortfarande inte. Jag har en del kontakt med min bror nu. Jag tycker att min pappa betett sig riktigt illa i det här. Mamma också som inte velat att de ska ha kontakt. Om min bror inte alls vill ha kontakt med någon av oss förstår jag det fullständigt. Om han skrev något i stil med det citerade inlägget skulle jag förstå honom.

    Han har aldrig fått en födelsedagspresent inte en julklapp inte en kram av vår pappa. Om jag varit honom hade jag varit så sur. Men han är inte det som tur är. Jag känner stor skuld emot honom pga sättet han blivit behandlad. Jag tycker att både han och du har all rätt i världen att göra som ni vill.
Svar på tråden Halvsyster jag aldrig träffat tar kontakt med mig