• Anonym (Rådvill och sorgsen)

    39 år, barnlös, göra abort?

    Hej.. önskar lite tankar och råd angående min situation.

    Är 39 år, och har inga barn sedan tidigare, aldrig varit gravid.
    Hade en tillfällig fling med en några år yngre bekant som tyvärr inte ledde vidare, förutom att jag sent upptäckte att jag var gravid. Är nu i vecka 17. Han har gått vidare och träffar en ny kvinna.

    Känner att jag "måste" genomgå en abort vare sig jag vill eller inte på grund av situationen. Då han inte vill bli "pappa" och vi båda anser att detta inte är en bra bakgrundssituation för att sätta ett barn till världen. Han jobbar, jag studerar och jobbar vid sidan av. Jag har med andra en halvdålig ekonomisk situation ett tag till innan examen. Och ingen familj eller släkt i närheten. Kan alltså känna att det är abort är det bästa även för mig i min livssituation JUST NU, men hjärtat, kroppen, den långt gångna graviditeten samt min ålder håller inte med.

    Vi umgås just nu som ganska bra vänner, pratar och försöker förstå varann och resonerar lugnt. Han stöttar och är med på alla undersökningar/kuratorsamtal jag vill och önskar han är med vid. Däremot har han panik om jag skulle behålla och säger att han kommer säga upp kontakten helt då.
    Jag mår jättedåligt över att se honom vara ledsen och må dåligt över att ev tvingas bli far till ett barn, han mår dåligt att se mig ledsen över att genomgå en abort - när jag inte direkt kan räkna med att bli gravid igen "om några år" som jag kanske kunnat trösta mig med om jag var yngre.

    Aborten bli alltså en sen medicinsk, jag är mycket väl påläst i vad det innebär och vad jag har att vänta. Har redan gjort ett försök men klarade inte ta första tabletten, bröt ihop i tårar. Nu står jag inför sista chansen att försöka och kommer isåfall genomföra detta i vecka 18.

    Abort och troligen aldrig bli mamma/få barn - eller behålla som ensamstående, med dåligt samvete för "pappan", till viss del barnet, och allt ansvar helt själv? Visst finns en chans att han mjuknar när barnet väl är fött, men ingen chans jag vill räkna med.

    Är barn allt?

    /Ledsen

  • Svar på tråden 39 år, barnlös, göra abort?
  • Mother of 4

    Vill du ha ett barn så behåll. Gör inget du kommer ångra, du känner i magen vad du vill innerst inne.

    har flera kompisar som är ensamstående utan någon direkt pappa i bilden och det går bra.

    Stor kram till dig

  • Anonym (,)

    Gör som känns rätt för dig. Gör inte abort för någon annans skull.

  • Anonym (behålla)

    Självklart ska du behålla om du vill ha ett barn! Det ekonomiska kommer att lösa sig och pappan behöver du inte bry dig om. Vill han avsluta kontakten, får han väl göra det.

    Du kommer nog att ångra aborten om du lyckas/orkar genomföra den. Din bebis kommer du däremot ALDRIG att ångra, tro mig!

  • Anonym (Behållt)

    Hade absolut behållt barnet. Det vore inte första barnet som vuxit upp utan en förälder. Det här är troligen enda chansen. Och du verkar inte vilja göra abort. Du verkar önska ett barn.

  • Anonym (....)

    Säger som ovanstående, gör det som känns rätt för DIG. Gör ingenting som du sedan kommer ångra. 
    Barnet kommer må bra oavsett med en pappa som är med i bilden eller ej.

    Jag vill inte påverka dig på något vis, men för mig är barn det absolut härligaste som finns, så för mig är svaret på din fråga, ja barn är allt. Jag tror att du vet vad du själv vill göra innerst inne, gå efter det.

    Stor kram.

  • Anonym (klurigt)

    OJ,vilken situation!Här varit med om liknande, en väldigt strulig historia.Vill du ha barn?Ålder ger dig inte många fler chanser...ta den är mitt råd.Eller, vilken sorg är störst tror du:att kanske leva resten av ditt liv utan barn eller resten av ditt liv med barn, där pappan inte är närvarande?

  • Haskel

    Åh snälla TS, behåll barnet. Bara för feminismen skull. Bara för att visa att kvinnor bestämmer över sin egen kropp liksomDrömmer. Tänk inte på dig själv och vad du vill, utan tänk på kvinnor i övrigt. Ta ditt ansvar som kvinna. Du måste behålla, så kvinnokampen kan gå vidare.

    Givetvis ironi.

    Tänk på dig själ och din vän, det som är bäst för er båda.
    Det är mitt råd till dig. 

  • Anonym (gränsland)

    Jag gjorde en abort 37 år gammal, det var hemskt. Men på något sätt gjorde jag upp med mycket gammal sorg i och med den händelsen.

    Tänk dig att du just nu ska åka in o göra aborten, skulle du klara det?

    Tänk dig att det är för sent med abort, du kommer bli mamma, hur känns det?

    Vilket alternativ gör dig glad/lättad?

    För mig var det min moral som gjorde det svårt att fatta beslutet om abort, jag ville stå för mina handlingar. Men var ändå inte beredd att bli ensam förälder.

    Bestäm detta utifrån dig själv, strunta i "pappan" just nu. Kanske bra att inte träffa honom mer, tills du har bestämt dig.

    Lycka till!

    Förresten bara 4 månader efter aborten träffade jag mina barns pappa.

  • Anonym (Kärleken till ett barn vinner över allt)

    Åh vilken svår situation. Känns som du redan har svaret i och med att du inte klarade att ta tabletterna? Jag längtade efter barn i flera år innan jag fick och det var det underbaraste som hänt mig. Kan inte tänka mig en dag utan dem (har två nu) och hade försökt skaffa på egen hand om jag inte haft en partner. Klart det kommer bli tufft som ensamstående men ett barn behöver inte ha en traditionell kärnfamilj för att må bra. Om du är stabil och har ett nätverk kan det gå lika bra. Lycka till och många kramar

  • Anonym (Rådvill och sorgsen)

    Jag har svårt för abort när det handlar om två vuxna människor som skulle kunna ta ansvar. Situationen behöver inte vara perfekt. Men jag har också svårt för när ena parten inte vill: "Ett Nej ska väga tyngst".
    Därför har jag försökt finna skäl för mig som ska göra att även jag kan välja abort, vill inte mannen så "måste" kvinnan acceptera detta. Men då blir aborträtten snarare en abortskyldighet, och det var inte riktigt tanken med lagstiftningen heller.

    Det är svårt att göra det bästa för oss båda, när det bästa för den ena inte är det bästa för den andra.

Svar på tråden 39 år, barnlös, göra abort?