• Anonym (nyfiken)

    vad händer på akuten...

    ..om man kommer in med enorm huvudvärk, yrsel, svimningskänsla, domnade kroppsdelar, fumlighet, dålig balans, frossa och sluddrigt tal? 
    Hur bemöts man? om man brukar få såna "attacker" några gånger om året.. onödigt att man då åker in nu, när man inte gjort det tidigare?  
    Ta en alvedon och åk hem och vila? 
    eller är det så allvarligt som 1177 vill få det att låta? 
    tycker oftast att man hör att folk åker in i onödan..så vill inte belasta akuten i onödan.. 

  • Svar på tråden vad händer på akuten...
  • Inte jag
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-11-25 22:57:32 följande:

    ..om man kommer in med enorm huvudvärk, yrsel, svimningskänsla, domnade kroppsdelar, fumlighet, dålig balans, frossa och sluddrigt tal? 
    Hur bemöts man? om man brukar få såna "attacker" några gånger om året.. onödigt att man då åker in nu, när man inte gjort det tidigare?  
    Ta en alvedon och åk hem och vila? 
    eller är det så allvarligt som 1177 vill få det att låta? 
    tycker oftast att man hör att folk åker in i onödan..så vill inte belasta akuten i onödan.. 


    Men det låter ju allvarligt. Låter ju som en stroke ju så det måste de ta på allvar
  • Anonym (nyfiken)
    Inte jag skrev 2014-11-25 23:06:20 följande:
    Men det låter ju allvarligt. Låter ju som en stroke ju så det måste de ta på allvar
    Fast då har jag haft 4-5 stroke per år senaste fem åren.. så det tror jag inte att det är. Är lika domnad i båda sidorna, ingen sida som inte hänger med mindre än den andra... 
    Har sökt för detta för ett par år sedan, men det viftades mest bara bort och jag blev hemskickad med två panodil... 
  • Inte jag
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-11-25 23:23:54 följande:
    Fast då har jag haft 4-5 stroke per år senaste fem åren.. så det tror jag inte att det är. Är lika domnad i båda sidorna, ingen sida som inte hänger med mindre än den andra... 
    Har sökt för detta för ett par år sedan, men det viftades mest bara bort och jag blev hemskickad med två panodil... 
    Jag såg det sen när jag läste efteråt. Men när de symptomen kommer upp så borde de ta det på allvar eftersom det låter ju hemskt när du har det menar jag. Du har inte haft något fästingbett?
  • Anonym (nyfiken)

    Nej aldrig något fästingbett. Bor i "rätt" ände av landet :)

  • Inte jag
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-11-25 23:53:28 följande:

    Nej aldrig något fästingbett. Bor i "rätt" ände av landet :)


    Vad är rätt ände av landet? ???? jag vet inte vad det kan vara men något är det ju. Neurologiskt?
  • Anonym (..)

    Varför har du inte kontaktat din vårdcentral om du har det flera gånger om året??

  • glutten

    Det kan ju vara migrän. Men du ska definitivt kontakta din vårdcentral för att diskutera detta med läkare, om du nu inte vill åka in akut när det händer. Kom igen, ta din hälsa på allvar! Sjukvården är till för att du ska få hjälp vid behov, och det har du.

  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (..) skrev 2014-11-26 00:37:11 följande:

    Varför har du inte kontaktat din vårdcentral om du har det flera gånger om året??


    har jag inte? 
    Jag har kontaktat vårdcentralen flera gånger angående detta. Men dom tycker inte det är allvarligare än att jag kan gå hem och sova en stund så ska huvudvärken gå över. 
    Jag talade om för vc att jag inte kan sova pga värken och värktabletter hjälper inte. "ta en alvedon och en ipren så försvinner huvudvärken". När jag säger att jag provat det flera gånger och det inte hjälper, så rycker dom på axlarna och tackar för besöket.. 
  • Anonym (nyfiken)
    glutten skrev 2014-11-26 01:41:13 följande:

    Det kan ju vara migrän. Men du ska definitivt kontakta din vårdcentral för att diskutera detta med läkare, om du nu inte vill åka in akut när det händer. Kom igen, ta din hälsa på allvar! Sjukvården är till för att du ska få hjälp vid behov, och det har du.


    är inte ljuskänslig eller ljudkänslig, inga synrubbningar.. en gång fick jag nån migränmedicin i en spruta när jag hade denna huvudvärk. Hjälpte inte.... 
  • Anonym (Utredning)

    Jag jobbar på rehabiliteringen på ett mindre akutsjukhus, mestadels mot en strokeavdelning. Det händer att det kommer in personer med liknande symtombild på avdelningen. Då handlar det om att utreda orsaken till symtomen (ofta stroke, TIA, migrän, epilepsi eller misstanke om annan neurologisk sjukdom). Vid misstanke om annan neurologisk sjukdom så skrivs man ibland ut utan någon säker diagnos, men då brukar man få träffa en neurolog som kan ge närmare besked.

    Tyvärr vet jag inte hur de resonerar på akuten, det kanske är så att vissa får gå hem. Men vid misstänkt stroke SKA personen i princip alltid läggas in.

    Jag tycker det är konstigt att vårdcentralen inte hjälper dig. Om de inte har tillräcklig kunskap så borde de remittera dig vidare. Jag tycker att du ska stå på dig så att du får en ordentlig utredning! Och om inte vårdcentralen gör det så kan det faktiskt vara en idé att åka på akuten, förhoppningsvis tar de dig på allvar. Om man kan hitta en orsak så finns det förhoppningsvis behandling och framför allt så kanske det går att förebygga fler och/eller förvärrade symtom!

    Hur gammal är du och hur länge sitter symtomen i?

  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Utredning) skrev 2014-11-26 17:43:45 följande:

    Jag jobbar på rehabiliteringen på ett mindre akutsjukhus, mestadels mot en strokeavdelning. Det händer att det kommer in personer med liknande symtombild på avdelningen. Då handlar det om att utreda orsaken till symtomen (ofta stroke, TIA, migrän, epilepsi eller misstanke om annan neurologisk sjukdom). Vid misstanke om annan neurologisk sjukdom så skrivs man ibland ut utan någon säker diagnos, men då brukar man få träffa en neurolog som kan ge närmare besked.

    Tyvärr vet jag inte hur de resonerar på akuten, det kanske är så att vissa får gå hem. Men vid misstänkt stroke SKA personen i princip alltid läggas in.

    Jag tycker det är konstigt att vårdcentralen inte hjälper dig. Om de inte har tillräcklig kunskap så borde de remittera dig vidare. Jag tycker att du ska stå på dig så att du får en ordentlig utredning! Och om inte vårdcentralen gör det så kan det faktiskt vara en idé att åka på akuten, förhoppningsvis tar de dig på allvar. Om man kan hitta en orsak så finns det förhoppningsvis behandling och framför allt så kanske det går att förebygga fler och/eller förvärrade symtom!

    Hur gammal är du och hur länge sitter symtomen i?


    en gång "tvingade" maken mig till akuten när jag hade denna huvudvärk. Då fick jag höra att jag var för ung för stroke, men om jag hade varit över 60 år så hade dom lagt in mig på stroke obs.. det var förra året...

    Jag är 31 år och symtomen sitter i ett par dagar upp till en vecka varje gång.. 

    Jag önskar det fanns något bra alternativ till den vårdcentral jag tillhör, men hittills har jag inte hittat någon som verkar bra...Alla verkar vara lika dåliga som den jag tillhör.. Det verkar inte gå att erkänna att kompetensen inte finns till alla "fel"..  
  • Anonym (..)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-11-26 11:26:52 följande:
    har jag inte? 
    Jag har kontaktat vårdcentralen flera gånger angående detta. Men dom tycker inte det är allvarligare än att jag kan gå hem och sova en stund så ska huvudvärken gå över. 
    Jag talade om för vc att jag inte kan sova pga värken och värktabletter hjälper inte. "ta en alvedon och en ipren så försvinner huvudvärken". När jag säger att jag provat det flera gånger och det inte hjälper, så rycker dom på axlarna och tackar för besöket.. 
    Då ska du be om second opinion och be att de skickar en remiss till neurolog. Usch, vilket bemötande du fått!
  • Anonym (nyfiken)

    Är det ens värt ett försök att åka till vårdcentralen?

    Inte ens tradolan hjälper...(jodå jag har det på recept. Tar kanske 10tabletter om året...)

    Och jag vet ju att det inte hjälper mot huvudvärken när jag har såhär... Men blir tokig snart av värken....

    Vad är babinskis syndrom för något? Var nån läkare som skrev i min journal om att jag tydligen visar tecken på det.. Men vad är det för något? Är det därför jag får såhär ont i huvudet... Eller hur visar sig babinskis syndrom?

  • Yonndax

    För ung för en stroke tycker inte jag är giltigt skäl av vården att ge. Har en väninna som är 36 år. För 4 år sedan fick hon en stroke och idag har hon fått lägga om sitt live helt. 

  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (tår) skrev 2014-11-29 00:47:15 följande:

    sv.wikipedia.org/wiki/Babinskis_t%C3%A5fenomen


    jo, men det där vet jag... jag vill mer veta om det är det som gör att jag får så förb*nnat ont i huvudet ibland... 
  • Anonym (l)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-11-29 23:12:36 följande:
    jo, men det där vet jag... jag vill mer veta om det är det som gör att jag får så förb*nnat ont i huvudet ibland... 
    Du borde fått en CT-skalle för att undersöka vad som kan vara problemet. Tyvärr fungerar inte svensk sjukvård överhuvudtaget har jag fått erfarenhet av. Har flera bekanta som har horribla historier om sina sjukdomsförlopp.

    En kille fick herpes i hjärnan och det är ett gravt livshotande tillstånd där hälften som får det, dör.
    Han skickades hem med alvedon.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (l) skrev 2014-11-29 23:54:01 följande:
    Du borde fått en CT-skalle för att undersöka vad som kan vara problemet. Tyvärr fungerar inte svensk sjukvård överhuvudtaget har jag fått erfarenhet av. Har flera bekanta som har horribla historier om sina sjukdomsförlopp.

    En kille fick herpes i hjärnan och det är ett gravt livshotande tillstånd där hälften som får det, dör.
    Han skickades hem med alvedon.
    CT, är det då man åker in i ett "rör" ? för varit i det där jäkla röret har jag gjort.. inget syntes.. 
  • Anonym (Utredning)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-11-26 20:50:11 följande:

    en gång "tvingade" maken mig till akuten när jag hade denna huvudvärk. Då fick jag höra att jag var för ung för stroke, men om jag hade varit över 60 år så hade dom lagt in mig på stroke obs.. det var förra året...

    Jag är 31 år och symtomen sitter i ett par dagar upp till en vecka varje gång.. 

    Jag önskar det fanns något bra alternativ till den vårdcentral jag tillhör, men hittills har jag inte hittat någon som verkar bra...Alla verkar vara lika dåliga som den jag tillhör.. Det verkar inte gå att erkänna att kompetensen inte finns till alla "fel"..  


    Ja, det är ju vanligare med stroke vid högre åldrar, men det innebär verkligen inte att en 30-åring inte kan få en stroke. Den yngsta jag har träffat var 18, Det låter som ett väldigt märkligt resonemang från akutpersonalen! Men de kanske la ihop alla pusselbitar och kunde utesluta stroke. Sen är ju symtom på båda sidorna är ju inte typiskt för stroke heller.

    Be din läkare på vårdcentralen att remittera dig vidare! Tyvärr behövs det ibland en del påtryckningar från patienten eller anhöriga för att det ska hända saker i vården... Jag tycker inte om att "diagnostisera" någon på det här sättet (för det första så är jag inte läkare, för det andra så är det ingen höjdare att dra några slutsatser så här kort över text, dessutom riskerar man kanske att skrämma upp personen kanske helt i onödan), men jag känner igen dina symtom från mina patienter med neurologiska sjukdomar. Hade det varit någon i min närhet hade jag bett personen fortsätta stå på sig för att få en utredning, gärna hos en neurolog, om inte annat för att kunna utesluta neurologisk sjukdom.
Svar på tråden vad händer på akuten...