• Äldre 25 Nov 22:58
    1322 visningar
    10 svar
    10
    1322

    Barn studera varannan termin utomlands?

    Min mans foraldrar ar svart sjuka (han ar utlansk), och vi kanske maste vistas atminstone halva aret utomlands for att hjalpa dem. GAR det over huvud taget att dela upp det sa att barnen (pa lagstadiet) gar hostterminen i svensk skola (ar tvasprakiga sa det ar inga problem for dem att forsta undervisningen) och varterminen i skola utomlands? 
    Under jul och sommarlov betalar vi i sana fall privatlarare i respektive lander som hjalper dem att ta igen en del av den missade undervisningen, beroende pa i vilket land de vistats i.
    FAR man overhuvudtaget gora sa?

    Om nagon gjort nagot liknande ar jag tacksam for tips!

  • Svar på tråden Barn studera varannan termin utomlands?
  • Äldre 26 Nov 04:18
    #1

    Om de ar skrivna i ett land som tillåter hemundervisning, kanske. Om de ar skrivna i Sverige, knappast. Men de kanske får flytta mellan olika svenska skolor och klasser då de "flyttar" till Sverige igen varje halvår.

    Låter inte optimalt att låta små barn hatta mellan skolor och lander på det viset. Varfor stannar ni inte i ett land, forslagsvis landet dar din mans foraldrar bor? Det låter ju som det basta alternativet for både barnen och din man och hans foraldrar.

  • Äldre 26 Nov 08:26
    #2

    Stackars barn!! Hoppas verkligen inte att det är tillåtet!

  • Äldre 26 Nov 19:32
    #3

    Kara Rospinglan.
    Jag tycker ocksa synd om mina barn om detta blir aktuellt.
    Jag tycker faktiskt ocksa synd om min mans forldrar som ar helt utelamnade om vi inte aker dit. Jag tycker VALDIGT synd om min man som maste genomlida sina foraldrars kommande dod, med foraldrarna pa andra sidan jordklotet. Och lite synd om mig sjalv faktiskt, som maste saga upp allt halva aret for att ta hand om tva doende manniskor.
    Det ar verkligen en graslig situation. Min mans foraldrar har inte sociala formaner och hjalp nar de blir sjuka som vi har i Sverige, sa vi kan inte bara overge dem (aven om det ar synd om mina barn). De svalter ju ihjal da, nar de inte langre kan ta hand om sig sjalva.
    Men samtidigt kan vi inte vara mer an halva aret eftersom vi da forlorar for mycket lon och och kanske tom jobben i sverige. Da kan vi inte betala vardarna som tar hand om dem de sex manader vi skramlar ihop pengar till allt. Det lar ju inte vara enkelt att leva pa bara sex manaders loner varje ar och kosta pa hans foraldrars behandlingar samt alla resor fram och tillbaka.  Att jobba i hans land ar uteslutet eftersom vi da inte har rad att betala alla deras utgifter.
    Jag tycker ocksa synd om vara barn om de skulle behova gora sahar (det ror sig dock inte om resten av livet eftersom (tyvarr) hans foraldrar har bada allvarliga sjukdomar och med sma utsikter att overleva flera ar. Men livet ska val inte alltid vara latt. Man ar glad att vara svensk ibland. 

    Jag blev faktiskt lite illa berord av ditt inlagg, Rospinglan. Men jag ar nog ratt kanslig just nu.
    Tow2Mater, tack for dina konstruktiva tips! Om nagon fler vet om detta ar mojligt (kanske ska papeka att det inte ror sig om foralltid!), skriv garna!

  • Äldre 26 Nov 20:08
    #4

    Vilken jobbig situation.

    Ett alternativ till de du angett kan ju vara att du och barnen bor stadigvarande i Sverige, medan mannen reser emellan. Inget av alternativen ar ju optimalt for barnen, men kanske det skulle kunna vara det minst daliga om de fick en trygg uppvaxt med en av sina foraldrar i vardagen under denna tid, och din man kan ta hand om sina foraldrar....

  • Cariol
    Äldre 26 Nov 20:15
    #5

    Finns det ingen möjlighet att föräldrarna kan få komma till Sverige och att ni kan vårda dem här? Lider verkligen med er! Har mina svärföräldrar utomlands också, och de är rätt risiga men som tur är bor sambons syskon kvar i hemstaden och kan hjälpa dem. Kram!

  • Äldre 26 Nov 20:19
    #6

    Just nu lutar det mest mot att jag bor kvar med barnen i Sverige. Foraldrarna ar ju inte bosatta inom EU sa de har ju ingen ratt att komma till sverige och nyttja svenska sjukvarden, vilken man ju kan forsta. Men vi har inte beslutat nagot annu.

  • Äldre 27 Nov 02:38
    #7

    Vet inte heller hur ni ska göra för att lösa detta på bästa sätt.
    Men rent spontant känns det som att det bästa alternativet vore att du och barnen bor kvar i Sverige och bara åker ner vid jullov och sommarlov för att hjälpa till.
    Och att din man är där i längre perioder och åker hem till Sverige så ofta det finns tid och pengar till det.

    Lycka till!

    Uppdatera gärna med hur ni löser det.


    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Äldre 30 Nov 16:11
    #8

    Det blir bara min man som aker.....jag har da kvar min inkomst och han kan fa tjanstledigt, sa vi kommer inte forlora inkomst helt halva aret. Ingen kul situation men sant ar livet. tack for alla tips.

  • Äldre 30 Nov 16:31
    #9

    Ts folk kan vara så jävla elaka på det här forumet så var beredd på påhopp från trångsynta moral typer som bara ser sin egen åsikt som enda rätta.

    Skitjobbig situation som ni inte direkt valt att sätta er i heller!!!så ser en dels liv tyvärr men trångsynta människor förstår inte sånt.

    Kan det inte vara ett alternativ att flytta till din mans land några år och komma till Sverige på semestrar?

    Om inte så tror jag inte barn tar skada av att alternera studierna. Man kan ju prova i alla fall och funkar det inte av olika anledningar så får man klura ut nåt då.

  • Äldre 3 Dec 13:50
    #10
    +1

    Ja, men vi har bollat mycket fram och tillbaka och i och med att vi har sa mycket battre lon i sverige (och ar beroende av denna) sa kan vi nog inte flytta helt till hans land aven om det ar under nagra ar. Jag funderade mest pa att studera varannan termin pa detta satt, om det skulle vara mojligt praktiskt sett, eftersom det inte handlar om sa lange. Hans foraldrar kommer nog inte leva sa lange namligen. Men vi har kommit fram till att det nog ar bast att jag stannar hemma och jobbar sa vi har i allafall en lon som kommer in under det halvaret han ar borta.

    Men tack for alla tankar i allafall och vanliga ord!

Svar på tråden Barn studera varannan termin utomlands?