• Anonym (less)

    Ångest - jag håller på att bli vansinnig!! vad är boven?!?!?!! snälla kom med era tankar

    Jag håller på att drivas tilö vansinne av denna ångest och oro som belägrat mig i snart 3 månader. Allt började i mitten av september när något inträffade som stressade upp mig oerhört mycket, jag försökte att inte tänka på det och så småning om kände jag bara stress när håg tänkte på det som hänt. Tyckte att det kändes bättre men inte helt, sen dess har jag gått runt och känt ångest och oro för i princip ingenting och ibland kommer jag på mig själv med att må relativt bra och helt plötsligt får jag anger av det. Min sambo bad mig rannsaka mig själv eftersom jag inte vet var som gör att jag mår så dåligt och jag kommet på att jag oroar mig för att jag ska dö, att det ska hända mig nått när jag är hemma själv med vår son som snart är 1. Jag är rädd att vi ska dö och att sonen blir själv etc, men jag tror/vill inte tro att det är anledningen till all ångest. Har verkligen en stram känsla över bröstet, lufthunget konstant, trött.. Känner mig inte deprimerad bara ångest, gläds forfarande över saker men känner att min sista tid som mammaledg är helt förstörd då all jag kan tänka på är hur jag mår... Jag börjat plugga efter jul och sonen börjar då på förskola. Har börjat fundera på om min p-stav kan vara boven, kan de va hormoner? Är det den vill jag ta ut den imorgon, men känns som att det vore en sånt otroligt sammanträffande att den skulle börja fp mig att MP dåligt i samband med all stress i september när jag satte in den i juli i år. Har även fått mens typ 10(?!?) ggr senaste 3 månaderna, vilket får mig att misstänka hormoner men jag vill verkligen inte ta ut den i onödan. Nån som har erfarenhet?... Gah! Jag vet inget merän att jag håller på att bli galen. Ska få träffa en kurator imorgon som jobbar på vårdcentralen men är orolig/rädd att inte bli tagen seriöst, att det inte ska hjälpa, att hon ska föreslå fortsatta möten utan att det blir bättre.

  • Svar på tråden Ångest - jag håller på att bli vansinnig!! vad är boven?!?!?!! snälla kom med era tankar
  • Anonym (less)

    Tror att dödsångesten började efter att min morfar hastigt gick bor i cancer, 1,5 månad efter första beskedet, och han gixl bort nu i oktober

  • Anonym (less)
    LaLola skrev 2014-11-25 23:05:57 följande:

    Har du kollat upp din sköldkörtel?


    Är det över eller underproduktion du tänker dig? Vet att min mamma äter medicin för sin sköld körtel
  • LaLola
    Anonym (less) skrev 2014-11-25 23:08:14 följande:
    Är det över eller underproduktion du tänker dig? Vet att min mamma äter medicin för sin sköld körtel
    Ja nu minns jag inte vad syrran led av men hon fick också ångestkänslor o allt vad det var när hennes kom i obalans. Vår mamma hade också problem (hon fick giftstruma). Så jag vet inte om det kan finnas en viss ärftlighet?
  • Anonym (less)
    LaLola skrev 2014-11-25 23:12:00 följande:

    Ja nu minns jag inte vad syrran led av men hon fick också ångestkänslor o allt vad det var när hennes kom i obalans. Vår mamma hade också problem (hon fick giftstruma). Så jag vet inte om det kan finnas en viss ärftlighet?


  • Anonym (less)
    LaLola skrev 2014-11-25 23:12:00 följande:
    Ja nu minns jag inte vad syrran led av men hon fick också ångestkänslor o allt vad det var när hennes kom i obalans. Vår mamma hade också problem (hon fick giftstruma). Så jag vet inte om det kan finnas en viss ärftlighet?
    googlade och tycker att symptomen på överproduktion stämmer ganska väl men min mamma har underproduktion, står även att det är till viss del ärftligt, men ja.. dessa symptom stämmer ju in på det mesta :/
  • Anonym (less)
    Anonym (less) skrev 2014-11-25 23:25:15 följande:
    googlade och tycker att symptomen på överproduktion stämmer ganska väl men min mamma har underproduktion, står även att det är till viss del ärftligt, men ja.. dessa symptom stämmer ju in på det mesta :/
    eller ja, när jag läser på www.skoldkortelforeningen.se/sjukdomsfakta/hypotyreos/symptom stämmer mycket men det är ju sånna symptom som stämmer på alla sjukdommar som finns
  • Anonym (Jag)

    Styrkekram! Jag har ungefär samma men vet inte heller vad jag ska göra åt det!

  • Anonym (less)
    Anonym (Jag) skrev 2014-11-25 23:43:24 följande:

    Styrkekram! Jag har ungefär samma men vet inte heller vad jag ska göra åt det!


    Tack gulle-du. Ska ta blodprov på torsdag för en helt annan sak, ska fråga då om dom kan ta och kolla för sköldkörteln också men de lär dom väl inte göra eftersom det inte är beställt av läkare
  • Anonym (Ninni)

    Hej ts! Vill först beklaga din förlust *kram*.

    Såhär har jag fått det förklarat för mig ( vet inte om det är korrekt men jag tror på det )

    Om man blir väldigt ledsen, rädd, uppstressad osv så använder hjärnan så mycket seratonin ( måbra-ämne) som den bara kan för att vi ska må bra igen. Efter ett tag blir det underskott av det ämnet vilket medför att katastroftankar och dysterhet kommer över en.

    Jag tror mkt väl att det är din sorg som får dig att må såhär. Prata med en läkare om vad som kan göras för att du ska må bra igen.

    Kram

  • Anonym (less)
    Anonym (Ninni) skrev 2014-11-26 00:10:43 följande:

    Hej ts! Vill först beklaga din förlust *kram*.

    Såhär har jag fått det förklarat för mig ( vet inte om det är korrekt men jag tror på det )

    Om man blir väldigt ledsen, rädd, uppstressad osv så använder hjärnan så mycket seratonin ( måbra-ämne) som den bara kan för att vi ska må bra igen. Efter ett tag blir det underskott av det ämnet vilket medför att katastroftankar och dysterhet kommer över en.

    Jag tror mkt väl att det är din sorg som får dig att må såhär. Prata med en läkare om vad som kan göras för att du ska må bra igen.

    Kram


    Hej, och tack :) ehentligen vll och hoppas jag att det är "problemet". Blir alldeles grinfärdig bara av att löda det du skriver så det kanske ligger nått i det. Ska bli intressant att prata med kurator imorgon, hoppas verkligen vi klickar och att jag känner en förbättrig, även om temporär :)
  • Anonym (less)

    Sååå irriterad och besviken, hade precis satt mig i bilen för att köra iväg för att träffa kuratorn när vc ringer och säger att hon är sjuk. Höjden av oflyt!! Nu måste jag vänta tills hon är åter för att få en ny tid som lär vara ljusår bort, redan väntat på denna tid :( ångest!!

  • Anonym (Jag)
    Anonym (less) skrev 2014-11-25 23:49:37 följande:
    Tack gulle-du. Ska ta blodprov på torsdag för en helt annan sak, ska fråga då om dom kan ta och kolla för sköldkörteln också men de lär dom väl inte göra eftersom det inte är beställt av läkare
    Jag har med varit och tagit div prover men det ser fint ut. Har försökt få prata med psykolog men var inte det lättaste. Men nu har jag bytt vårdcentral och hoppas på mera hjälp! Det är lätt för läkarna att säga att det beror på stress, men sen då?!
  • Anonym (Jag)

    Måste säga att min syster blev deppig av sin p-stav! Tog ett tag efter hon tatt ut den innan hon mådde bra igen!

Svar på tråden Ångest - jag håller på att bli vansinnig!! vad är boven?!?!?!! snälla kom med era tankar