• lintu

    Efter föräldraledigheten, tillbaka till arbetsplatsen eller söka nytt?

    Vår bebis är snart 6 månader och jag har planerat att vara föräldraledig fram tills efter sommaren. Nu ser det dock ut som om jag skulle behöva börja jobba igen redan under sensommaren då föräldradagarna börjar sina. 

    Jag är fast anställd av ett bemanningsföretag. Innan föräldraledigheten var jag uthyrd till ett företag, men jag har ingen som helst aning om ifall det är dit jag är menat att gå tillbaka sen, eller hur läget kommer att se ut för mig. 
    Behövs jag eller inte? Finns det något annat för mig eller kommer jag att bli uppsagd?

    Jag har läst runt på mina facksidor och fått svar på att arbetsplatsen inte har rätt att behålla min vikarie och dumpa mig, att jag har rätt att gå tillbaka till arbetet tidigare samt att jag har rätt till att jobba 75% med småbarn. (Om de alltså har fortsatt behov av mig)

    Däremot funderar jag och hjärnan går på högvarv...

    Jag mådde dåligt på arbetsplatsen där jag var uthyrd. Jag kände mig utanför och gick ofta hem och storgrät efter arbetsdagens slut. Mina "kollegor" har inte svarat på mitt mail där jag skickade bilder på vår bebis och hörde hur de hade det, så det känns extra jobbigt att kanske behöva gå tillbaka dit. 

    Hur hade ni gjort här? Det känns ju lite moment 22 att söka nytt jobb NU, när det är flera månader tills att jag kan börja jobba igen. Kan man höra med bemanningsföretaget om omplacering på annat ställe? 
    (OBS! Jag är jättetacksam för att jag ens HAR jobb, jag var arbetslös i drygt 10 år innan jag fick detta jobb, så jag vill verkligen inte gnälla, men orkar inte må dåligt på jobbet dag ut och dag in...)

    Usch vad tankarna snurrar. 
    Otrygg oviss framtid känns det som. 

  • Svar på tråden Efter föräldraledigheten, tillbaka till arbetsplatsen eller söka nytt?
  • Grande Rock

    Trivs du att jobba som konsult kan du ju enkelt höra om du kan få ett annat uppdrag.
    Om jag var du skulle jag söka mig bort från bemanningsbranchen. Det jag har sett av den näringen är att det är väldigt otryggt.


    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Ellie89

    Nä usch va elakt av dom att inte ens svarat på mailet du skicka :/ Gjorde mig lite ledsen att läsa det. Brydde dom sig inte heller när du var gravid?

    Kanske dom kan omplacera dig har du pratat med din chef? Annars hade jag nog försökt söka nytt jobb det är inte direkt roligt att inte känna sig välkommen, man ska ju gilla att gå till jobbet.. Är nästan i samma sits, älskar mitt jobb och dom flesta av mina arbetskamrater är så snälla och goa.. Förutom en, klarar inte av denne personen h*n är bara för mycket. Tror h*n är bäst osv och hackar på en när man gör minsta fel..

    Så jag förstår dig på ett sätt.. Men tycker du ska prata med någon ansvarig, se om du kan bli omplacerad i första hand :)

  • Leonel

    Hej

    Måste skriva av mig jag med. Jag har känt precis som du känt dig. Är man anställd av ett bemanningsföretag anses man som inget, alla som jobbade på det företaget jag var hos var väldigt konstiga. I början var det inte acceptabelt att vi kom dit, var vi där för att ta deras jobb, fanns kvinnor mestadels och det fanns i alla åldrar, dem ville bara att vi inte skulle röra oss runt där eftersom vi var där för att ta över deras jobb, nu ska dem få sluta även om dem var fastanställda. Sånna sjuka människor det finns. Tittade snett på oss som var anställd av bemanning, fick konstiga frågor, hur länge har du tänkt stanna hos detta bemanningsföretag? Söker du annat jobb också? Så egoistiskt tänkande, samma sak har jag känt varenda gång men försökt bita ihop. Man är nästan aldrig ensam utan man har alltid någon ifrån samma bemanning på ett arbete. Tur slapp jag gråta. Så elaka som de varit fick vi pratat med chefen som sa att dem snart borde lämna företaget om dem skulle fortsätta vara samma, tur vi hade chefen bakom oss som stöd...

  • lintu
    Ellie89 skrev 2014-11-26 00:57:35 följande:

    Nä usch va elakt av dom att inte ens svarat på mailet du skicka :/ Gjorde mig lite ledsen att läsa det. Brydde dom sig inte heller när du var gravid?

    Kanske dom kan omplacera dig har du pratat med din chef? Annars hade jag nog försökt söka nytt jobb det är inte direkt roligt att inte känna sig välkommen, man ska ju gilla att gå till jobbet.. Är nästan i samma sits, älskar mitt jobb och dom flesta av mina arbetskamrater är så snälla och goa.. Förutom en, klarar inte av denne personen h*n är bara för mycket. Tror h*n är bäst osv och hackar på en när man gör minsta fel..

    Så jag förstår dig på ett sätt.. Men tycker du ska prata med någon ansvarig, se om du kan bli omplacerad i första hand :)


    När jag var gravid var det som de brydde sig, frågade hur jag mådde osv, men det kändes aldrig äkta, det fanns en känsla av att inte höra till från starten. Jag hoppas på omplacering, chefen är bra och känner till att jag inte har trivts på arbetsplatsen. Det finns nog alltid minst en på ens jobb som man inte kommer överens med, inte alltid dock, jag kan sakna tidigare arbetsplatser där stämningen mellan alla varit mysig. tack för ditt svar, hoppas att det löser sig även på din arbetsplats!
  • lintu
    Leonel skrev 2014-12-09 22:49:14 följande:

    Hej

    Måste skriva av mig jag med. Jag har känt precis som du känt dig. Är man anställd av ett bemanningsföretag anses man som inget, alla som jobbade på det företaget jag var hos var väldigt konstiga. I början var det inte acceptabelt att vi kom dit, var vi där för att ta deras jobb, fanns kvinnor mestadels och det fanns i alla åldrar, dem ville bara att vi inte skulle röra oss runt där eftersom vi var där för att ta över deras jobb, nu ska dem få sluta även om dem var fastanställda. Sånna sjuka människor det finns. Tittade snett på oss som var anställd av bemanning, fick konstiga frågor, hur länge har du tänkt stanna hos detta bemanningsföretag? Söker du annat jobb också? Så egoistiskt tänkande, samma sak har jag känt varenda gång men försökt bita ihop. Man är nästan aldrig ensam utan man har alltid någon ifrån samma bemanning på ett arbete. Tur slapp jag gråta. Så elaka som de varit fick vi pratat med chefen som sa att dem snart borde lämna företaget om dem skulle fortsätta vara samma, tur vi hade chefen bakom oss som stöd...


    tack för ditt svar, ja det kanske är för att jag var via bemanning som det blev såhär tokigt.. har ont i magen av tanken på att det snart är hösten 2015... 
  • lintu
    Grande Rock skrev 2014-11-26 00:55:08 följande:

    Trivs du att jobba som konsult kan du ju enkelt höra om du kan få ett annat uppdrag.
    Om jag var du skulle jag söka mig bort från bemanningsbranchen. Det jag har sett av den näringen är att det är väldigt otryggt.


    Jag är fast anställd av själva bemanningsföretaget och vill gärna känna trygghet i detta, men det kanske är så att man hänger lösare i sådana ändå.. för det är väl så, finns inga uppdrag = ingen anställning kvar? hoppas bara på att finna nåt som funkar till hösten. Arbetsuppgifterna är helt fantastiska, önskar bara jag fick jobba hemifrån då jag endast arbetar via telefon och dator... det vore en dröm
Svar på tråden Efter föräldraledigheten, tillbaka till arbetsplatsen eller söka nytt?