• Anonym (Kaffedraken)

    Får man ha glidmedel vid färdknäpp?

    Jag skulle vilja sätta igång med färdknäppande, men är lite känslig och skulle behöva mer glid.

    Funderar på om man får använda glidmedel vid färdknäppande? Jag vet ju inte om livmodertappen har börjat öppna sig eller inte.

    Om man får det, funderar jag på om både vattenbaserat eller silikonglidmedel är OK. Silikonbaserat ger ju glid längre stund. Med vattenbaserat kan det ju bli strävt efter ett tag så man inte kan fullfölja samlaget. (Min partner kommer inte så snabbt.)

  • Svar på tråden Får man ha glidmedel vid färdknäpp?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Färdknäppen är ju mer folktro än vetenskap så det finns nog inget evidensbaserat svar på din fråga. Om du kan hålla tillgodo med anekdotisk bevisföring så satte vi igång min förlossning med sex (och glidmedel) i höstas. BM på förlossningen sa att det var sällsynt att någon lyckades och att det bara går när allt annat i kroppen är redo.

    Vi hade sex i v 39+6. Båda fick orgasm. (Min senaste orgasm hade skapat förvärkar i v 36 så jag anade att jag var känslig.) Några minuter efter orgasmen satte värkar igång var tredje minut och med full styrka. Efter tre timmar åkte vi in och jag var öppen 7-8 cm.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för svar!

    Det jag funderade mest på var om glidmedlet kan komma igenom livmodertappen OM den börjat öppna sig, och ifall det i så fall är onyttigt för bebisen.

    (Och om det möjligen är dumt för min kropp att få kemikalier i livmodern.)

    Därav frågan också om vattenbaserat respektive silikonbaserat, ifall det är olika "bra"/dåligt.

    Silikonbaserat funkar bättre för oss vid sex eftersom vattenbasserat torkar fortare.

    Vi vill gärna ha fullbordat sex om det är OK att ha det (efter förlossningen kan man ju inte det på ett tag p.g.a. avslaget och att det kanske gör ont), men vill inte göra något som inte är så nyttigt för barnet.

    (Jag försökte fråga barnmorskan men hon lät som hon aldrig hade funderat på det.)

    Använde ni vattenbaserat eller silikonbaserat?

  • Anonym (Kaffedraken)

    (Min senaste fullbordat sex + orgasm i vecka 35 skapade förvärkar i tre timmar så jag misstänker också att jag är känslig, sedan kanske det berodde mer på orgasmen än på det fullbordade sexet, kanske, men vi skulle gärna vilja våga ha fullbordat sex ofta nu när jag nått 37 fulla veckor, därav vår glidmedelsfundering.)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Med den bakgrunden gissar jag att ni har goda chanser att få det att funka. Gissar att det kvittar vad ni använder för glidmedel. Fundera däremot på om ni vill sätta igång i förtid. Vi väntade medvetet till dagen före bf eftersom det är bättre att de får utvecklas lite till i magen, vad vi hört. Hade vi verkligen trott att det skulle funka hade vi väntat några dagar till och fått mer tid tillsammans. Det var vårt första barn och de första veckorna var sjukt jobbiga. Jag önskar vi bunkrat vi-tid och umgåtts mer innan vi "satte igång" det.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för feedback. Ja vi kanske borde vänta lite till då, till närmre BF-datum.

    Om någon mer hört någon information om ifall glidmedel skulle kunna tänkas vara onyttigt för bebisen när livmodertappen kanske inte är helt stängd, så skriv gärna här.

Svar på tråden Får man ha glidmedel vid färdknäpp?