• jacck

    Ansvar som pappa

    Hejsan!


    Jag har hamnat i en knepig situation. Mitt ex är med barn och jag kommer att bli pappa. Till saken hör att hon träffade en annan kille och gjorde slut med mig precis innan vi visste att hon var med barn. Nu har hon gjort ett test för en tid sen och berättat för mig att hon är gravid. 


    Hennes nya kille blev svartsjuk och tog inte det så bra och lämnade henne vilket har gjort att hon känner sig ensam och vill därför behålla barnet, och gör det som hämnd mot mig eftersom att jag nu precis skaffat ny tjej och gått vidare -hon klarar inte av att se mig lycklig när det var hon som lämnade mig. Jag har ett nytt liv nu och vill lämna henne bakom mig och jag är varken vuxen nog eller redo att ha barn, jag är själv ett barn och jag tror jag är för omogen för att lalla med någon snorunge. Sen har jag alkohol problem och är i ett drogberoende, arbetslös och inte ens en egen lägenhet. Hur som helst vill jag absolut inte ha barn med henne (hon har precis hoppat av gymnasiet och går i terapi för sitt destruktivt borderline beteende och har även hon drogproblem och hotar med att ta sitt liv var och varannan dag). 


    Jag har försökt att prata med henne och få henne att inse att varken hon eller jag är kapabel till att ta hand om ett barn och hennes pappa som är den ända som jag kan tänka mig att ta hand om barnet vill inte veta av det och tror att hon har gjort abort redan, vilket hon inte har gjort. Hon har slutat att svara när jag hör av mig nu och det börjar bli för sent att göra abort.. Jag kommer inte ta mitt ansvar för en oönskad unge som bara kommer till världen i hämnd syfte och jag behöver råd eftersom att jag inte vet vem jag ska vända mig till.

    Om hon raderar mig ur sitt liv och jag raderar henne ur mitt liv, måste jag verkligen då betala underhåll? Det finns ingen lag som säger att jag måste träffa barnet va?
    Om jag inte gör ett faderskapstest kan verkligen hon kräva mig på underhåll då? Kan jag inte bara hävda att barnet inte är mitt?
     

    Har smått panik och funderar nästan på att fly landet nu för att slippa eländet.

  • Svar på tråden Ansvar som pappa
  • Fiavonlarsson

    Heller att du inte träffar barnet än att du förstör barnets liv utav att va en skit dålig farsa.

  • zemer

    Om hon uppger dig som pappa och sen ansöker om underhåll så måste du betala, även om du inte har någon kontakt med varken henne eller barnet.

    Du kan vägra skriva på faderskapspapperna och hävda att du inte är pappa till barnet, men då kommer en utredning att startas och faderskapstest kommer att göras, dyker du inre upp så hämtas du tillslut av polisen. Faderskapet ska fastställas, handlar inte om mammans rätt till underhåll utan barnets rätt till att veta vem h*ns föräldrar är. Så du kommer inte undan.

    Men utifrån vad du skriver här så låter ju en abort som bästa lösningen. Hoppas att mamma inser vad det innebär att bli mamma och ordnar upp sitt liv så barnet får en bra uppväxt. Förhoppningsvis så mognar även du till dig och tar ditt ansvar.

  • jacck

    Tack för svar. jag har bestämt mig för att ta avstånd från det hela och låtsas som att det regnar =) Har aldrig velat ha barn och kommer inte att ta något ansvar, är väldigt opepp på det och klarar knappt av att ta hand om mig själv :p Jag är väldigt omogen och jag vet att man inte bör knarka när man har barn men jag är verkligen inte beredd att sluta med den livstilen det för en unge haha! Helst av allt vill jag nog bara göra livet surt för henne nu som hämnd tillbaka :p Men håller med om att det är synd om barnet faktiskt.., jag kommer att bli en dålig pappa med alla mina problem och till och med min egen mamma tycker att jag är för problematisk för en unge :/ så det hela är väldigt olyckligt. Kan jag ringa socialvården och be dem ta hand om barnet eller ska jag tvinga min mamma att göra det kanske? Eller bör jag lita på att mitt ex som faktiskt är den som vill ha barnet tar sitt ansvar? (säg inte att jag bör ta mitt ansvar för det vill jag inte och jag är inte kappabel till det! Jag är verkligen inget pappa material och det står jag för).

  • zemer
    jacck skrev 2014-11-26 13:44:51 följande:

    Tack för svar. jag har bestämt mig för att ta avstånd från det hela och låtsas som att det regnar =) Har aldrig velat ha barn och kommer inte att ta något ansvar, är väldigt opepp på det och klarar knappt av att ta hand om mig själv :p Jag är väldigt omogen och jag vet att man inte bör knarka när man har barn men jag är verkligen inte beredd att sluta med den livstilen det för en unge haha! Helst av allt vill jag nog bara göra livet surt för henne nu som hämnd tillbaka :p Men håller med om att det är synd om barnet faktiskt.., jag kommer att bli en dålig pappa med alla mina problem och till och med min egen mamma tycker att jag är för problematisk för en unge :/ så det hela är väldigt olyckligt. Kan jag ringa socialvården och be dem ta hand om barnet eller ska jag tvinga min mamma att göra det kanske? Eller bör jag lita på att mitt ex som faktiskt är den som vill ha barnet tar sitt ansvar? (säg inte att jag bör ta mitt ansvar för det vill jag inte och jag är inte kappabel till det! Jag är verkligen inget pappa material och det står jag för).


    Du kan varken be sociale att ta hand om barnet eller tvinga din mamma. Tjejen får automatiskt ensam vårdnad om barnet när h*n födds. Du kan anmäla till sociale om du anser att barnet far illa så startar dom en utredning, men det är allt du kan göra.

    Vill du inte ha en relation med varken mamman eller barnet så betala underhållet och lämna dom if ed. Ge tjejen en chans att få ordning på sitt liv så barnet i alla fall får behålla en av sina föräldrar.
Svar på tråden Ansvar som pappa