• Anonym (Hur tänker ni?)

    hur fan tänker ni som röker/dricker under graviditet?

    Ni som vet att ni är gravida men ändå väljer att röka/dricka alkohol, varför? Mår så himla dåligt när jag ser någon gravid stå och röka! Usch!

  • Svar på tråden hur fan tänker ni som röker/dricker under graviditet?
  • Anonym (fis)

    Det finns mycket att förfasa sig över här i livet och du väljer rökande gravida kvinnor. Varför? Varför inte förfasa sig över de gravida kvinnor som dricker alkohol istället? Eller varför inte över kvinnor som gör abort? Eller över barn som svälter på grund av fattigdom?

  • Anonym (fis)

    Såg precis att du inkluderade både röka och kröka.

    Javisst är det fruktansvärt när gravida kvinnor skadar sina kommande barn på det sättet. Men du vet väl om att det inte ens går att jämföra rökning och alkohol? De spelar i helt olika ligor.

    Jag skulle typ jämställa rökning med att äta östersjöfisk i farlighet. Inte alls i klass med alkohol.

  • Anonym (fis)

    Mår du dåligt när du ser mammor med barnvagn och en cigg (eller ölburk) i handen?

  • Anonym (Hur tänker ni?)

    Jag kan liksom inte förstå hur man kan ta såna risker. Jag som nybliven plussare skulle aldrig göra något så "allvarligt" som kan riskera något. Har en vän till mig som jag fått höra att hon stod o rökte som höggravid. Sen finna det risker med mycket såklart, men dessa två är ju ändå bevisade att de kan medföra risker.

  • Anonym (^^)
    Anonym (fis) skrev 2014-11-26 07:04:37 följande:

    Såg precis att du inkluderade både röka och kröka.

    Javisst är det fruktansvärt när gravida kvinnor skadar sina kommande barn på det sättet. Men du vet väl om att det inte ens går att jämföra rökning och alkohol? De spelar i helt olika ligor.

    Jag skulle typ jämställa rökning med att äta östersjöfisk i farlighet. Inte alls i klass med alkohol.


    Jag gissar på att du röker...

    Vad du än jämför med är rökning jävligt dumt på så många plan.
    Speciellt när det drabbar oskyldiga som själva valt att inte röka.
  • Anonym (fis)
    Anonym (^^) skrev 2014-11-26 07:11:32 följande:

    Jag gissar på att du röker...

    Vad du än jämför med är rökning jävligt dumt på så många plan.

    Speciellt när det drabbar oskyldiga som själva valt att inte röka.


    Nej, jag röker inte men är fd rökare.

    Insjuknade i bipolär sjukdom under min graviditet. Blev lämnad av min partner som höggravid samtidigt som min pappa oväntat gick bort. Jag återföll i rökningen där ett tag. Orkade inte tänka på mitt kommande barn.

    Livet är inte alltid perfekt och det är lätt att förfasa sig över andras val.
  • Anonym (Puckon)

    Jag förstår inte heller hur folk kan röka och dricka alkohol när dom är gravida... Eller röka med sina små barn, såg en pappa röka medan han bar sin kanske ettåriga son! Ville rycka ungen ur händerna på honom..!

  • Anonym (Man är dum i huvudet.)

    Jag förstår inte heller. Tycker det är ego och jävligt äckligt och röker och dricker man under graviditeten är man dum i huvudet!! Hittar ingen annan förklaring.

  • smulpaj01
    Anonym (fis) skrev 2014-11-26 07:21:34 följande:

    Nej, jag röker inte men är fd rökare.

    Insjuknade i bipolär sjukdom under min graviditet. Blev lämnad av min partner som höggravid samtidigt som min pappa oväntat gick bort. Jag återföll i rökningen där ett tag. Orkade inte tänka på mitt kommande barn.

    Livet är inte alltid perfekt och det är lätt att förfasa sig över andras val.


    Men åååå din stackare. Det där lät väldigt mycket på en gång. Rökningen var väl det minsta problemet i det läget!

    (nej ts, jag har aldrig rökt - men jag har förståelse och empati när folk har det svårt)

    Trodde bipolär var medfött och inget man kan insjukna i?

    Hoppas du mår bra idag?!
  • Anonym (Suck.)
    Anonym (fis) skrev 2014-11-26 07:04:37 följande:

    Såg precis att du inkluderade både röka och kröka.

    Javisst är det fruktansvärt när gravida kvinnor skadar sina kommande barn på det sättet. Men du vet väl om att det inte ens går att jämföra rökning och alkohol? De spelar i helt olika ligor.

    Jag skulle typ jämställa rökning med att äta östersjöfisk i farlighet. Inte alls i klass med alkohol.


    Okej du har legat under en sten dom senaste åren?! Och helt MISSAT ny forskning som faktiskt visar hur allvarligt det är att röka under graviditeten. Men för att fräscha upp ditt minne lite eller spä på dina kunskaper du verkar missa kan jag räkna upp lite olika saker som rökning under graviditeten kan medföra för barnet. Beredd!?...

    För tidig födsel

    Moderkaksavlossning(vilket innebär död för fostret)

    Låg födelsevikt

    Risken för psd ökar

    Varje gång du tar en cigg stryper du syretillförseln till det växande barnet.

    Barnet riskerar allvarlig astma under livet.

    Men du kanske inte tycker detta är allvarlig saker?? Eller saknar du bara koll??
Svar på tråden hur fan tänker ni som röker/dricker under graviditet?