• strugg­ler
    Äldre 26 Nov 09:04
    2494 visningar
    2 svar
    2
    2494

    knivig situation. hur göra?

    Har hamnat i en riktigt knivig situation som jag inte vet hur jag ska lösa.

    Det är så att frugan har fått psykiska besvär och tycker just nu att livet är mest pest och pina. Till saken hör att vi har två barn hemma som ännu inte fått dagisplats och som hon inte känner att hon klarar av på egen hand då jag är och jobbar. Frugan är sjukskriven för sina besvär så jag kan vabba. Men har nu vabbat så mycket så jobbet blir lidande. Har kommit med förslaget att någon av våra syskon kan vabba istället för mig men det blev bara tvärnej från henne. Föreslog då att vi kan ansöka om stödperson från kommun som kommer och hjälper till här hemma, nej till även det. Det enda förslaget som får godkänt från hennes sida är att jag går hemma vilket då innebär att vi förlorar massa pengar och nätt och jämnt klarar oss på dom pengarna vi får ut tillsammans. På jobbet är dom superbra och förstår situationen precis. Dom tycker bara det är svårt att göra planering för något eftersom dom inte vet från dag till dag om jag jobbar. Funderar om jag bara ska "köra" över henne och fixa så någon kommer och vabbar istället för mig eller fixa stödperson som kommer hit mot hennes vilja. Det andra alternativet jag har är att jag tar ut pappaledighet tills ungarna börjar på dagis ( i början på februari) och hoppas att vi klarar oss på den inkomsten vi får då. Hur skulle ni göra?

  • Svar på tråden knivig situation. hur göra?
  • jenny9­9
    Äldre 26 Nov 09:20
    #1

    Jag har ochså varit sjuk en period och kunde nätt och jämnt ta hand om barn och hem.Inte kunde jag be mannen vara hemma i tid och otid.Han har ett ansvar på sitt jobb ochså.En annan sak efter jobbet men inte arbetstid.Så självklart hade vi grannar och vänner till hands ofta.Inte alls kul men ett måste för att allt skulle fungera och väldigt tacksamt.Så jag tycker självklart ni ska ta hjälp av andra vare sig hon vill eller ej.

  • Äldre 11 Jan 01:48
    #2

    Jag skall svara ur ett litet annat perspektiv.
    *Jag har haft en flickvän med psykiska besvär
    och haft en arbetskamrat vars fru har det.

    Risken finns att hon vill ha dig o endast dig hemma för att det är enkelt o hon vill inte ha någon annan. (Vilket är ganska logiskt)

    Men psykiska besvär är svårt för mycket handlar om att få hjälp att ta sig i kragen o resa på sig så man mår bättre.
    Får hon den hjälpen hon behöver av läkarvården?
    Dom är rätt duktiga på o stoppa folk fulla av piller utan att följa upp om det är rätt piller och rätt dos för personen.
    Mitt Ex fick prova en hel rad med mediciner innan de hittade en som passade henne.

    Förklara för henne att du kan inte och ni måste ha extern hjälp

Svar på tråden knivig situation. hur göra?