• zagore

    Är det vattkoppor? Orolig, har själv aldrig haft det!

    Min son på ett och ett halvt fick hastigt hög feber i förrgår kväll. Gick och la sig som vanligt klockan 19, fanns inga symptom på att han var dålig. Vaknade klockan 21 och hade fruktansvärd frossa och över 39 i temp.

    Igår upptäckte jag att han hade blåsor i munnen. Vill varken äta eller dricka, sover jätteoroligt. I morse var hela rumpan full i blåsor som såg ut att sprida sig uppåt magen. Men mer än så har det inte hunnit bli. Jag tycker mig se utslag som är på väg att bli prickar på ena armen men vet inte säkert. Inget i ansiktet. Låter detta som vattkoppor? Har själv aldrig haft det... Vet att det går att vaccinera men man fick betala själv och det var svindyrt så det har jag inte gjort. Vad göra nu isf...?

  • Svar på tråden Är det vattkoppor? Orolig, har själv aldrig haft det!
  • frökenelisabeth

    Vattkoppor brukar börja med feber, och sen utslag som du skriver. Det är inte så vanligt att utslagen börjar i munnen dock, oftast är det magen eller ryggen, och sen sprider de sig. Hur ser utslagen ut? Vattkoppor har som en liten vätskefylld blåsa i mitten som efter någon dag spricker och blir till en skorpa. 

    Vet ni att han utsatts för vattkoppsmitta så är risken ju stor att det är vattkoppor, förstås. 

Svar på tråden Är det vattkoppor? Orolig, har själv aldrig haft det!