• Äldre 26 Nov 10:09
    13625 visningar
    10 svar
    10
    13625

    Min sexåring har en osund bacillskräck

    Jag har fått inse att det här har blivit ett riktigt problem, och att jag kanske måste söka hjälp. Men jag vill först kolla om det är någon här som har erfarenheter inom området.

    Min dotter har sedan några månader tillbaka börjat tvätta sina händer oftare än vad som är bra för huden. Pumptvålen tar slut alldeles för snabbt och vi märker att hon ofta låter tvålen vara kvar på händerna utan att skölja bort den. Igår kom jag på henne med att gå in och pumpa tvål i händerna och sedan gå ut direkt igen, utan att starta kranen.

    Hennes händer är torra och ibland röda. Nån gång har jag och hennes mamma erbjudit oss att torka henne när hon varit på toaletten för att hon inte ska behöva tvätta händerna igen (om hon precis har gjort det). Fast att hon inte har rört vid något kan hon få panik av att inte få tvätta händerna.

    Hon kan inte röra vid byrålådorna med kläder. Hon drar ut dem med fötterna, och det senaste är att hon inte vill röra vid sina stövlar. Hon vill ha oss till att hålla emot i ovankanterna medan han trycker ner fötterna. När jag sa ifrån igår att hon måste kunna göra det själv tog hon sin jacka som "grytlapp" och höll mellan händerna och stöveln.

    Bildörr är heller inget hon vill ta i.

    Detta är frustrerande. Dels att allt tar så mycket tid, men framför allt så är jag så klart orolig. Kommer det här att eskalera? Vad ska vi göra för att hjälpa henne?

    Någon som har några råd/erfarenheter? Det tas tacksamt emot.

  • Svar på tråden Min sexåring har en osund bacillskräck
  • Äldre 26 Nov 10:20
    #1

    Har ingen egentlig erfarenhet, men: Försök ta reda på källan till bacillskräcken. När/hur/varför började det? Blir lättare att prata med henne om ni vet orsaken till hennes skräck.

  • Äldre 26 Nov 12:18
    #2

    Ta bort tvålen. Ställ den där hon inte når. Och steg för steg lära henne att ta i sker och minska tvättandet. Inget som går på en dag utan kräver mycket jobb.

  • Äldre 26 Nov 12:20
    #3

    Ta i saker ska det stå.

  • Äldre 30 Nov 16:37
    #4

    Det är inte helt ovanligt att sexåringar får någon slags ocd, allt ifrån separationsångest till stamning eller små tics. Ofta beror det på att de börjar förstå att världen är full av läskiga saker, de funderar på döden och försöker få kontroll över sin värld. Någon utlösande faktor är kanske att hon varit sjuk och det var jobbigt? Har ni pratat med henne om vad hon är rädd för?

  • Äldre 1 Dec 09:14
    #5

    Vi separerade för tre år sedan och blev ihop igen efter nästan ett år. Idag är det stabilt, men jag undrar ifall det kan ha satt några spår.

  • Äldre 1 Dec 09:28
    #6

    Jag var likadan ett tag. Jag tror att jag var tio-elva år. Att ta bort tvålen skulle jag inte rekommendera. Det skulle nog istället skapa panik och göra att hon inte litar på er föräldrar. Ge henne en bra handkräm att smörja händerna med och förklara att bakterierna inte försvinner om hon inte sköljer händerna. Ni kan ju också ha handsprit som ett alternativ.
    Börja istället med att prata med henne. Var började fobin(för det är det det handlar om)? Vad vet hon om bakterier, vet hon att det finns bra bakterier osv? Läs på tillsammans. Bottnar det i någon rädsla för att bli sjuk? För mig började fobin i min otroliga skräck för att kräkas.
    Lugnar det sig inte så kontakta BUP. Jag fick träffa en kurator där och gick någon form av tolvstegsterapi och fobin kom under kontroll. Visst var jag fortfarande väldigt renlig av mig, visst hade jag vissa begränsningar och visst har fobin flammat upp igen ibland, men absolut inte som förr.
    Och sist, men inte minst. Var på hennes sida och förstå att/om hon är rädd, men utan att spä på rädslan. Respektera hur hon känner och skambelägg inte.
    Lycka till!


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 1 Dec 09:57
    #7

    Tack för tipsen! Jag kan nog erkänna att i stressade situationer blir det skuldbeläggning, men jag ska försöka att dra ner på det. Hon är även livrädd för att vara ensam i andra rum, eller på en annan våning. Men det är inga problem att lägga henne och gå ut ur rummet. Det är nånting som skrämmer henne, och jag har försökt prata med henne, men tror inte hon vet själv varför hon har det som hon har det...

    Förutom det är hon en glad och kärleksfull tjej med mycket humor. Hon verkar må bra.

  • Äldre 1 Dec 10:09
    #8
    Man 1973 skrev 2014-12-01 09:57:41 följande:
    Tack för tipsen! Jag kan nog erkänna att i stressade situationer blir det skuldbeläggning, men jag ska försöka att dra ner på det. Hon är även livrädd för att vara ensam i andra rum, eller på en annan våning. Men det är inga problem att lägga henne och gå ut ur rummet. Det är nånting som skrämmer henne, och jag har försökt prata med henne, men tror inte hon vet själv varför hon har det som hon har det...

    Förutom det är hon en glad och kärleksfull tjej med mycket humor. Hon verkar må bra.
    Jag känner igen mig i din beskrivning av henne. Jag var under låg- och mellanstadiet bara allmänt otrygg. Egentligen utan större anledning då mina hemförhållanden och skolan var hur tryggt som helst.
    Jag tror så här i efterhand att det helt enkelt berodde på att jag var väldigt lillgammal och skärpt. Jag kunde väldigt tidigt förstå hur väldigt farlig världen kunde vara och jag kunde inte hantera den vetskapen. Jag hade svårt att vara utan mina föräldrar eftersom jag var rädd att det skulle hända dem något. Jag kunde ligga vaken om nätterna och noja över saker som kometer och naturkatastrofer. Mina föräldrar förklarade och förklarade och försökte lugna mig, men det funkade inte riktigt. Det tog många år innan jag liksom mognat mentalt och kunde hantera all fakta. Kanske kan det vara något sådant med er dotter?
    Hur funkar hon i skolan?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 1 Dec 10:12
    #9

    `Kom på en grej, är er dotter med när ni ser eller lyssnar på nyheterna? Jag hade en riktigt panikig period när jag knappt vågade ta i något eller gå ut när sars gick. Jag hade hört om det på radion och var jätterädd. Kan er dotter sett eller hört något om ebola? Är det smitta hon är rädd för?


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fri 1 Apr 2022 06:40
    #10

    Hej du trådskapare! Min 5-årige son är exakt som du beskriver din dotter. Jag är lite nyfiken på hur det gått för er? Har det gått över eller har det fortsatt/blivit värre?

Svar på tråden Min sexåring har en osund bacillskräck