• Anonym (katarren)

    Blir magkatarren värre av att inte äta?

    Jag har så jäkla ont i magen hela tiden pga misstänkt magkatarr (jag har varit vid vårdcentralen). Jag har inte ätit klokt på flera dagar, bara druckit vatten och blåbärssoppa. Är rädd att jag ska få mer ont i magen om jag äter. :-/

    Ni som har erfarenhet av magkrångel, borde jag äta (dum fråga kanske...)? Kan det bli värre om jag inte äter?

  • Svar på tråden Blir magkatarren värre av att inte äta?
  • elle9

    Vit mat funkar för mig: vitt bröd, vitt ris, vit kokt fisk... Man måste ju äta!

  • Houdini

    Ja det blir värre om man inte äter. Jag fick min magkatarr i tonåren för att jag misskötte magen bla genom att inte äta.

    Prova att äta lite och ofta så magen aldrig är tom. För det gör mer ont när magen är tom.

    Yugurt, filmjölk är bra att äta. Sen kan du prova skonkost.

    Kokt mat är det, typ kokt fisk.

    Du kan prova i några veckor att undvika:

    Stekt mat, friterad mat, grillad mat, kaffe läsk te. Frukt utom bananer citrus. Starkt kryddad mat. Allt med syra i tex kolsyra, citrus.

    Äpple är rena döden för onda magar.

    Då får magen vila och återhämta sig.

    Men det viktigaste är att magen aldrig är helt tom, lite och ofta.

  • LaFontaine

    För mig är vitt bröd och mariekex magräddare när katarren sätter in. Likaså mår min mage bra av popcorn och lättsaltade chips (!). Kaffe funkar också, liksom rött vin, medan vitt vin gör att jag kräks. 

    Viktigt är dock att äta. Jag måste äta mest hela tiden, men det är små mängder det handlar om. Kanske ett kex eller en liten bit bröd med smör på bara. Magen får aldrig bli tom.

    Jag rekommenderar också Omeprazol under ett par dagar. 

  • Anonym (M)

    Ville bara inflika att mineralvatten är bra för min magkatarr, så det är individuellt. Det kan rädda mig när jag känner att en attack är på gång.

  • LaFontaine
    Anonym (M) skrev 2014-11-26 10:50:02 följande:

    Ville bara inflika att mineralvatten är bra för min magkatarr, så det är individuellt. Det kan rädda mig när jag känner att en attack är på gång.


    För mig också, fast då bara Club Soda.
  • Jag är bara jag

    Lite och ofta och så mild mat som möjligt. Hälsofil är min räddning när det är som värst. Drick inte kranvatten heller-rena döden för magen vid magkatarr!

  • Maria 434

    När jag led av det så var det kokt fisk, överkokt ris och fiskbullar i buljong som jag kunde äta. Självklart helt okryddat. Det var inte gott men gjorde att jag blev bättre

  • Anonym (katarren)

    Tack för alla svar! Kan någon rekommendera någon medicin som lindrar? Jag har ätit omeprazol men det hjälpte inte utan blev värre!

  • Stina69

    Läs bipacksedeln till Omeprezol 1av 10 får biverkningar såsom illamående o ont i magen mm..jag tog det också först som om de inte hjälpte och slutade men fick snart ett ordentligt återfall...Jag blev rekommenderad av Vårdc.att vara försiktig med laktos då jag i princip levde på yougurt..Verum hälsoyougurt finns laktosfri och smakar lika som all annan yough.

Svar på tråden Blir magkatarren värre av att inte äta?