• Anonym (Vän)
    Äldre 26 Nov 10:41
    32755 visningar
    141 svar
    141
    32755

    Har fått skarp kritik för den födelsedagspresent jag gav till min vän

    Igår var jag på min väns födelsedagsfest. Han fyllde 30 år. Det var en lyckad fest, trots att den inte höll på så länge med tanke på att folk jobbar dagen efter (dvs idag).

    Hur som helst. Tidigare i morse pratade jag med mamma i telefon. Då frågade hon ifall jag hade köpt en present till min vän. Jag berättade då att jag hade gett honom en iphone med mobilabonnemang. Hon blev lite ställd och frågade "men är ni så bra vänner att du kan tänka dig betala så mycket under två års tid, eller har ni kommit överens sedan innan att du du ska betala ett år och att han tar över betalningen nästa år?" Jag svarar henne då "jag hämtade upp mobilen på måndagen och gav den till honom med abonnemanget, så han får ju betala det själv". Hon undrar då vad som var den riktiga presenten i det hela om jag inte ens betalar. Jag svarade "jag hämtade ju ut den och betalade för ett par bättre hörlurar".... Vi stod och grälade lite i telefon jag och mamma. Hon tyckte jag var korkad och dum som självmant, utan hans begäran, "tvingar på honom" ett mobilabonnemang...och att jag är pinsam. På ett sett förstår jag vad mamma menar, men jag anser ändå inte att jag har gjort fel fult ut. Jag kanske borde frågar innan om han behövde ny mobil. När jag var på festen tyckte jag att jag hade bäst present av alla, men jag förstår nu att det kanske finns en risk att presenten inte riktgt uppskattas fullt ut. Men jag anser ändå inte att jag gjort helt fel då själva presenten i sig (mobilen) och abonnemanget är bra. Så det finns alltså både fel och rätt i min present. På festen kom inte min vän med några synpunkter på min present så han har ju inte uttryckligen sagt "varför måste jag betala?"

    Mamma tycker att jag ska ta över betalningen. Men 399 i månaden....det har jag inte råd med. Han jobbar, inte jag för tillfället.

    Var det verkligen fel av mig? Har jag tvingat på honom ett abonnemang? Jag tänkte aldrig att det skulle vara något påtvingat utan jag tänkte mer att jag skulle vara schysst och ge honom en mobil bara. Jag kanske inte tänkte helt långt, men jag ser ju inget fel i det direkt. Jag har inte råd att betala. Förpackningen är bruten och jag har för mig att Apple inte tillåter att man lämnar tillbaka produkter, på grund av ånger, med bruten förpackning.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-26 11:08
    Jag tänkte bara uppdatera att abonnemanget är tecknat på mig. Men jag sa till honom att han får betala för jag har inga pengar. Han sa bara "ok". Det är klart att han kan avstå att betala eftersom att den är tecknat på mig, men jag tror inte han skulle göra nått sånt.

    Till er som anklagar detta för falsk tråd bara för att denna info uteblev i tråden... ni kan sluta med sånt jävla beteende. Jävigt störande med folk som trollförklarar folks trådar här på FL så fort inte ALL info finns med i TS!

  • Svar på tråden Har fått skarp kritik för den födelsedagspresent jag gav till min vän
  • Äldre 26 Nov 10:44
    #1

    Så kan man ju inte göra. Skulle aldrig falla mig in. 

  • Äldre 26 Nov 10:46
    #2

    Skojar du?

    Du måste väl ha skrivit ditt namn på abonnemanget när du hämtade ut telefonen? I så fall är det ju du som får betala!

  • Stårsc­han
    Äldre 26 Nov 10:46
    #3

    Klart att det var fel! Du gav honom ju inte en present, utan en stor jäkla faktura!

  • Anonym (Sant?­)
    Äldre 26 Nov 10:47
    #4

    Du kan aldrig öppna ett abonnemang i någon annans namn så grattis till dig själv att du nu får betala för någon annans telefon i två år!

  • Äldre 26 Nov 10:47
    #5

    Tanken var väl god men ärligt talat också otroligt korkad!

    Hur tänkte du där egentligen?

  • Äldre 26 Nov 10:47
    #6

    Du gav honom alltså i present att betala 399 kr i månaden i 2 år? På vem står abonnemanget? Han har ju inte tecknat något avtal med säljaren, och kommer inte behöva betala om han inte har lust. Räkningarna kommer väl till dig nu?

  • Äldre 26 Nov 10:49
    #7

    Är det du som egentligen har fått telefonen Ts? Mina föräldrar "köpte" en telefon till mig med abbonemang innan jag fyllt 18. Tack så mycket för den presenten... kostade mig 25% av min månadsinkomst.

  • Äldre 26 Nov 10:49
    #8

    Håller med din mamma!!

    Låter som en mycket dålig idé... önskade han sig en telefon? 

  • Anonym (J)
    Äldre 26 Nov 10:50
    #9
    Anonym (Vän) skrev 2014-11-26 10:41:09 följande:

    Igår var jag på min väns födelsedagsfest. Han fyllde 30 år. Det var en lyckad fest, trots att den inte höll på så länge med tanke på att folk jobbar dagen efter (dvs idag).

    Hur som helst. Tidigare i morse pratade jag med mamma i telefon. Då frågade hon ifall jag hade köpt en present till min vän. Jag berättade då att jag hade gett honom en iphone med mobilabonnemang. Hon blev lite ställd och frågade "men är ni så bra vänner att du kan tänka dig betala så mycket under två års tid, eller har ni kommit överens sedan innan att du du ska betala ett år och att han tar över betalningen nästa år?" Jag svarar henne då "jag hämtade upp mobilen på måndagen och gav den till honom med abonnemanget, så han får ju betala det själv". Hon undrar då vad som var den riktiga presenten i det hela om jag inte ens betalar. Jag svarade "jag hämtade ju ut den och betalade för ett par bättre hörlurar".... Vi stod och grälade lite i telefon jag och mamma. Hon tyckte jag var korkad och dum som självmant, utan hans begäran, "tvingar på honom" ett mobilabonnemang...och att jag är pinsam. På ett sett förstår jag vad mamma menar, men jag anser ändå inte att jag har gjort fel fult ut. Jag kanske borde frågar innan om han behövde ny mobil. När jag var på festen tyckte jag att jag hade bäst present av alla, men jag förstår nu att det kanske finns en risk att presenten inte riktgt uppskattas fullt ut. Men jag anser ändå inte att jag gjort helt fel då själva presenten i sig (mobilen) och abonnemanget är bra. Så det finns alltså både fel och rätt i min present. På festen kom inte min vän med några synpunkter på min present så han har ju inte uttryckligen sagt "varför måste jag betala?"

    Mamma tycker att jag ska ta över betalningen. Men 399 i månaden....det har jag inte råd med. Han jobbar, inte jag för tillfället.

    Var det verkligen fel av mig? Har jag tvingat på honom ett abonnemang? Jag tänkte aldrig att det skulle vara något påtvingat utan jag tänkte mer att jag skulle vara schysst och ge honom en mobil bara. Jag kanske inte tänkte helt långt, men jag ser ju inget fel i det direkt. Jag har inte råd att betala. Förpackningen är bruten och jag har för mig att Apple inte tillåter att man lämnar tillbaka produkter, på grund av ånger, med bruten förpackning.


    Du gav kanske den sämsta presenten någonsin, varför göra en sådan grej? gillar du inte din kompis?
  • Anonym (MIA)
    Äldre 26 Nov 10:50
    #10

    Alltså... Om jag nu tar dig på allvar...

    Antingen står abonnemanget i ditt namn och då får du betala. Eller så har du tecknat abonnemang i din kompis namn och det är olagligt. Är det inte det som är urkundsförfalskning?
    Vilket av dem är det?

Svar på tråden Har fått skarp kritik för den födelsedagspresent jag gav till min vän