• Purplepill

    Vill inte heta "pappa"

    Jag har ett problem som kan tänkas kännas värdsligt, men är stort för mig. Har en ny partner som jag planerar att flytta ihop med. Vi har haft ett tryggt, underbart förhållande i tre år, där barnen varit med i bilden länge. Barnen kommer superbra överens med honom, han älskar dem, köper presenter, åker o fiskar, bygger barkbåtar...
    Nu har vi bestämt att leva ihop och sonen är "over the moon", då han flyttade ifrån sin Daddy (obs namnet) när han var 2 år. Han får äntligen en fadersfigur hemma.
       Då sonen fick veta att vi ska bo ihop, var första frågan "vad ska vi kalla honom"? Jag svarade att de fick komma överens om detta sinsemellan, varpå sonen genast  säger att han vill kalla min partner för "pappa". Supergulligt, tyckte jag. Och han har ju ingen "pappa", utan bara en "daddy", som bor i utlandet o träffar dem et par ggr per år.
    Nu till problematiken. Är jag oresonlig? Sonen kallade mannen min för "pappa" o mannen fick nästan panik. Inte inför sonen, men ändå.
    Jag funderar nästan på att bryta upp alltihop. Vill inte han vara den "pappa" min pojke längtar efter att få säga att han har, har han liksom tappat de flesta av sina poäng. Jag vill i första hand ha en till förälder, inte egen lycka.
    Ska jag bryta upp med denna underbara man?

  • Svar på tråden Vill inte heta "pappa"
  • Rospinglan

    Du kan inte på allvar kräva att din son ska få kalla din sambo för pappa, om det inte är ok för honom själv?!
    Han har ju en pappa. Din sambo får han helt enkelt säga hans namn till. Sen kan det ju växa fram en annan relation, men du kan inte påtvinga sambon papparollen.

  • sextiotalist

    Ja, jag tror det är läge för dig att bryta upp och inför nästa man du träffar, förklara för honom att du är ute efter en pappa till barnet och inte en kärleksrelation.

    Så kan de avsluta relationen i tid.

  • Purplepill

    Han har ingen Pappa. Läs huvudinlägget. Han har en biologisk "far", som heter Daddy, som bryr sig ett par ggr per år. Jag vet inte om jag kan ha en samborelation med en man som Inte vill ha papparollen. Verkar poänglöst.

  • sextiotalist
    Purplepill skrev 2014-11-26 11:40:39 följande:

    Han har ingen Pappa. Läs huvudinlägget. Han har en biologisk "far", som heter Daddy, som bryr sig ett par ggr per år. Jag vet inte om jag kan ha en samborelation med en man som Inte vill ha papparollen. Verkar poänglöst.


    Ditt syfte med förhållande är ju det som är felaktigt. Om du vill ha en pappa till dina barn, så får du vara mycket tydlig med detta från dag ett.
  • Rospinglan
    Purplepill skrev 2014-11-26 11:40:39 följande:

    Han har ingen Pappa. Läs huvudinlägget. Han har en biologisk "far", som heter Daddy, som bryr sig ett par ggr per år. Jag vet inte om jag kan ha en samborelation med en man som Inte vill ha papparollen. Verkar poänglöst.


    Men du kan ju inte byta ut en "pappa/far/daddy" bara för att han inte sköter sitt jobb.
    Låt det växa fram! Hade mina bonusbarn kallat mig mamma så fort vi flyttade ihop (och då har jag även egna barn) så hade jag också slagit bakut! Låt den nya familjen växa ihop, och han kan ju vara en underbar fadersgestalt utan att kallas för pappa!
  • Natulcien

    Du behöver nog sätta dig ner och fundera över dina prioriteringar.

    Vilket är bäst för dina barn:

    en underbar, trygg mansperson som du älskar och som kommer bra överens med barnen som de får kalla vid namn, ex. "Stefan"?

    eller

    du kastar ut denna älskade "Stefan", som barnen kommer att sakna, och ger dig ut på jakt efter en ny person som de ska lära känna, och när de väl gjort det kanske han också åker ut eftersom han ville kallas "Anders".

    Jag har svårt att se att en persons namn/titel skulle vara viktigare än personen själv...

  • nevermind
    Natulcien skrev 2014-11-26 12:51:24 följande:

    Du behöver nog sätta dig ner och fundera över dina prioriteringar.

    Vilket är bäst för dina barn:

    en underbar, trygg mansperson som du älskar och som kommer bra överens med barnen som de får kalla vid namn, ex. "Stefan"?

    eller

    du kastar ut denna älskade "Stefan", som barnen kommer att sakna, och ger dig ut på jakt efter en ny person som de ska lära känna, och när de väl gjort det kanske han också åker ut eftersom han ville kallas "Anders".

    Jag har svårt att se att en persons namn/titel skulle vara viktigare än personen själv...


    Håller helt med! Det finns en helt underbar man i barnens liv men TS vill beröva barnen honom. Sjukt.
  • Dixie
    Purplepill skrev 2014-11-26 11:40:39 följande:

    Han har ingen Pappa. Läs huvudinlägget. Han har en biologisk "far", som heter Daddy, som bryr sig ett par ggr per år. Jag vet inte om jag kan ha en samborelation med en man som Inte vill ha papparollen. Verkar poänglöst.


    det är nog där problemet ligger - vet din blivande sambo att det är detta du letar efter, en pappa till ditt barn??
  • Brumma

    oj.. det känns lite som om dina prioriteringar är fel...

    Du funderar allvarligt på att dumpa en kille som dina barn älskar o som uppenbarligen tycker väldigt mkt om dina barn för att han inte vill att de kallar honom pappa.. vänta lite nu liksom... Är det inte deras RELATION som är viktig - inte vad de kallar varandra...

    Du bryter upp dina barn från denna människa som faktiskt går bra ihop med dem, som gillar att göra saker med dem - för vad? För att annonsera (ja, för du behöver nog vara lite tydligare om du faktiskt inte vill ha en partner utan en förälder) efter en ny "pappa" - som visserligen kanske går med på tilltalsnamnet men kanske inte kommer få samma relation som din nuvarande till dina barn...

    Min bonusdotter ser mig som en förälder, och jag ser henne som en av mina ungar - men den relationen vi har bygger ju inte på vad vi kallar varandra. Dessutom tog det flera år innan jag hade en "föräldraroll" - det var ju inget som var bestämt när jag o min man flyttade ihop utan det växte fram ju mer vi "nötte" varandra..

    Förlåt - men den enda som verkar ha problem här är du, och du bör nog fundera över om ett ord är viktigare än en relation...

    Dessutom - din eventuella blivande sambo har INGA skyldigheter att bli pappa åt dina barn, och är det det enda du vill ha så bör du nog ta ett snack med honom om det. För HAN har rätt att veta sin blivande sambos prioriteringar...

  • Purplepill

    Jag tror att det för sonen är viktigt att känna att någon Vill vara "pappa". Han har ju aldrig haft någon sådan. Fadersfigurer kryllar det om -mina bröder o min far finns. Men att ha någon hemma, som faktiskt är stolt över att kallas "pappa", kan vara nyttigt för "Lillen"....

  • Purplepill

    Min partner har alltid vetat Allt om mina tankar, planer och drömmar. Han vet vad jag sökte redan innan vi insåg att vi hade varann. Han var min bästa vän först. Inget har döljts från honom. Han visste när jag letade efter partner, att jag ville vara en familj igen, gifta mig (bildligt), skaffa hus, bil, mer djur etc.

  • Brumma
    Purplepill skrev 2014-11-26 13:56:25 följande:

    Min partner har alltid vetat Allt om mina tankar, planer och drömmar. Han vet vad jag sökte redan innan vi insåg att vi hade varann. Han var min bästa vän först. Inget har döljts från honom. Han visste när jag letade efter partner, att jag ville vara en familj igen, gifta mig (bildligt), skaffa hus, bil, mer djur etc.


    jo.. fast man kan ju vara familj utan att kallas för pappa...
  • sextiotalist
    Purplepill skrev 2014-11-26 13:56:25 följande:

    Min partner har alltid vetat Allt om mina tankar, planer och drömmar. Han vet vad jag sökte redan innan vi insåg att vi hade varann. Han var min bästa vän först. Inget har döljts från honom. Han visste när jag letade efter partner, att jag ville vara en familj igen, gifta mig (bildligt), skaffa hus, bil, mer djur etc.



    Så då tycker du att det är bättre att rycka ifrån din son denna man och orsaka en sorg för din son, för att din kille inte uppfyllde alla krav.
  • Rospinglan
    Purplepill skrev 2014-11-26 13:54:17 följande:

    Jag tror att det för sonen är viktigt att känna att någon Vill vara "pappa". Han har ju aldrig haft någon sådan. Fadersfigurer kryllar det om -mina bröder o min far finns. Men att ha någon hemma, som faktiskt är stolt över att kallas "pappa", kan vara nyttigt för "Lillen"....


    Tror du har gett din son en skev bild av ordet "pappa"...
    Det är deras relation som är viktig!

    Min man är inte pappa till mina två äldsta pojkar. De har en aktiv, närvarande pappa. Men ibland så råkar den yngre kalla min man för just pappa - just för att deras relation har blivit så naturlig och nära. Dit har inte ni kommit än!
    Har ni funderat på ett gemensamt barn? I så fall så kommer din sambo med tiden tycka det är mer naturligt att din son kallar honom pappa.
  • Aspie

    Jag tycker det är viktigt att barnet och din nya partner kommer överens om vad partnern ska kallas. Det är mellan dem.

    Jag känner en del som har fått en ny vuxen i sina liv och ingen av dem kallar den personen för "pappa", eftersom de inte är deras pappa. Men det betyder inte att de inte har en sådan relation till varandra.

  • JunisMammi

    Här bör du nog ta det lite lungt. Det är inte vad han kallas utan relationen till barnen som är viktig. Det verkar ju ha fungerat superbra länge utan att han har kallats för pappa, varför börja kalla honom pappa bara för att han flyttar in?

    Det är inte heller mellan dig och din son vad sonen skall kalla din sambo, det är mellan sonen och din sambo.

    Kanske din sambo på sikt inte skulle ha något emot att kallas pappa, utan att det är tidpunkten som blir fel. Blir han nu plötsligt pappa och får en helt annan roll för att han flyttar in? Är han skraj att du plötsligt förväntar dig helt andra saker av honom bara för att ni bor ihop?

    Det låter också lite som att du har gått förbi sambon och redan har lovat din son att sambon skall bli hans nya pappa, utan att ha saktionerat det hos sambon. Förstår om det kommer plötsligt när han utan förvarning blir kallad pappa. 

  • lostinspace

    Skulle jag och min fru gå isär och hon hittade någon annan skulle jag bli vansinnig om vår dotter kallade någon annan för pappa. Jag är hennes pappa och ingen annan.

    Skulle vi gå isär och jag skulle träffa en annan kvinna med barn skulle jag aldrig vilja att min dotter kallade henne för mamma.

    Det är bara fel...

    Sedan har det absolut ingenting att göra med att jag inte skulle ta rollen som "pappa" i familjen...

  • Ctazy

    Ska du dumpa någon som du älskar och som sin son tycker om så pass mycket att han vill kalla honom pappa, just för att han inte är bekväm med att bli kallad pappa? Snacka om att skapa sig problem när man inga har. Och stackars sonen din. 

  • Mamori

    Det tog mig över fyra år att vänja mig vid att kallas "mamma" utan att få panik och då var det ändå mitt eget biologiska barn Drömmer Så säg till din son att han kanske kommer kunna kalla honom pappa sedan men att kalla honom för namn i början. Eller någon kombination typ "Pappa Anders" eller så, eller låtsaspappa eller bonuspappa eller pappis eller papperslapp eller något annat som inte ger samma panikkänslor.

    Han kommer nog vänja sig och vilja kallas pappa, men att det tar lite tid.

Svar på tråden Vill inte heta "pappa"