• NästanHeltLycklig

    Nybygge, kompensation för uppkomna fel?

    Hej!

    Vet inte alls om jag lägger tråden rätt men vi testar såhär.

    För ca 3 veckor sen flyttade vi in i ett nybyggt parhus. Utöver alla punkter på besiktningen så är det saker som varit fel, inte är färdiga osv.

    Bla upptäckte vi att golvbrunnar och diskho är helt repiga. Antagligen städfirman.
    Carport och förråd är fortfarande inte färdigställda. (Vi är först att flytta in i husen här, 4st, alla andras förråd har nu "gått om oss" och hunnit bli färdiga. Vårat har stått still i snart tre veckor, olika ursäkter hela tiden)
    Det är fuskbygge på en del ställen med fötter under bänkar som inte går ner i golvet tex.
    Tv och internet som skulle finnas vid inflytt har vi fortfarande inte fått.
    Alla dörrar i huset har felmonterade karmar eller något för de går inte att öppna helt. Skulle man göra så bryts hela karmen sönder.
    Vissa punkter på besiktningsprotokollet rättades till ett par daga efter inflytt, sen har det inte hänt något mer.

    Listan kan göras lång! Men nu är frågan: hur mkt kan man tänkas få i kompensation får det här? Byggherren har sagt att vi ska komma med ett förslag. Vilket jag tycker är jättesvårt!

    Väldigt tacksam om någon har varit med om något liknande och kan ge sina synpunkter.
    Mvh

  • Svar på tråden Nybygge, kompensation för uppkomna fel?
  • Kjell2

    Steg ett: Gör en lista på det ni vill ha åtgärdat
    Steg två: Kräv åtgärande av de ni köpt huset av
    Steg tre: Om de vägrar ta dit en byggfirma som ger er en offert på åtgärdande enligt listan
    Stag fyra. Kräv den summan av säljaren

  • NästanHeltLycklig

    Tack:)

    Men för alla dessa saker som är försenade och de sakerna som inte går att åtgärda då?

    För meningen från deras sida verkar ändå vara att det ska fixas det som går. Men som att byta disko, brunnarna som sitter fast i klinkersen...känns som en sån sak som man istället får en kompensation för.

  • NästanHeltLycklig

    Nu kom det upp en ny sak!

    Förråden som är sagda i efterhand att de ska isoleras ska tydligen inte göras det nu. Det är alltså ingenting som står i beskrivningen men vi har fått det sagt muntligt flera ggr. Vi misstänker även att de andra förråden är isolerade...

  • Kjell2
    NästanHeltLycklig skrev 2014-11-26 18:27:31 följande:

    Tack:)

    Men för alla dessa saker som är försenade och de sakerna som inte går att åtgärda då?

    För meningen från deras sida verkar ändå vara att det ska fixas det som går. Men som att byta disko, brunnarna som sitter fast i klinkersen...känns som en sån sak som man istället får en kompensation för.


    Det mesta går att åtgärda, det blir bara väldigt dyrt. Ta en offfert på vad åtgärdande kostar. Använd den som underlag för kompensationsdiskussion. Om t ex en diskbänk är repig och det kostar 10 000 att byta kan det vara bra för er båda om ni löser problemet själva och får 5000 för besväret.

    Försening, kolla först vad det står i köpeavtalet om viten mm. Därfter gör en uppskattning av vilka kostnander förseningen har förorsakat det . Använd det som grund för ersättningsdiskussion.

    Var noga med att dokumentera skador direkt för att att ni i framtiden ska slippa en diskussion om när skadorna uppstod. Försök också fixa fram en offert snabbt.


  • Kjell2
    NästanHeltLycklig skrev 2014-11-27 08:00:51 följande:

    Nu kom det upp en ny sak!

    Förråden som är sagda i efterhand att de ska isoleras ska tydligen inte göras det nu. Det är alltså ingenting som står i beskrivningen men vi har fått det sagt muntligt flera ggr. Vi misstänker även att de andra förråden är isolerade...


    Vad är dokumenterat avseende isolering?
  • NästanHeltLycklig

    Skitbra, tack! Ska ringa runt idag till firmorna som satte in sakerna och höra vad det skulle kosta. En jävla massa hoppas jag för nu är jag trött på det här!

    Tyvärr finns det nog inte dokumenterat någonstans är jag rädd. Så det står ju ord mot ord där. Jag ska försöka kolla sen om de andras förråd är isolerade, då har man ju det iaf. Konstigt om bara våra inte skulle göras då:/

  • Kjell2
    NästanHeltLycklig skrev 2014-11-27 08:32:07 följande:

    Skitbra, tack! Ska ringa runt idag till firmorna som satte in sakerna och höra vad det skulle kosta. En jävla massa hoppas jag för nu är jag trött på det här!

    Tyvärr finns det nog inte dokumenterat någonstans är jag rädd. Så det står ju ord mot ord där. Jag ska försöka kolla sen om de andras förråd är isolerade, då har man ju det iaf. Konstigt om bara våra inte skulle göras då:/


    Ring inte runt! Ta en lite större större byggfirma eller någon byggkonsult och begär en totaloffert på åtgärdandet.

    Det är dokumeterat hur förrådet ska vara.
  • NästanHeltLycklig

    Okej, är det bättre? Någon helt fristående från allt det här då.

    Ja alltså från början så är det att det inte ska vara isolerat. Står ju inte att det inte ska vara det men det nämns inte heller. Sen när vi har frågat om det kommer vara det så har byggherren då sagt att det kan dom lika gärna göra i allas förråd. Det var ändå så liten summa. Men att det är dokumenterat att det ska vara isolerat i efterhand har vi inga papper på.

  • Kjell2
    NästanHeltLycklig skrev 2014-11-27 08:48:59 följande:

    Okej, är det bättre? Någon helt fristående från allt det här då.

    Ja alltså från början så är det att det inte ska vara isolerat. Står ju inte att det inte ska vara det men det nämns inte heller. Sen när vi har frågat om det kommer vara det så har byggherren då sagt att det kan dom lika gärna göra i allas förråd. Det var ändå så liten summa. Men att det är dokumenterat att det ska vara isolerat i efterhand har vi inga papper på.


    Bättre med någon fristående.
  • NästanHeltLycklig

    Tyvärr står det ingenting i kontraktet om försening av såna saker. Det enda jag hittar är dröjsmål vid upplåtelse av lägenhet så har man rätt att få sänkt årsavgift. Vet inte om det faller inom ramarna för det.

Svar på tråden Nybygge, kompensation för uppkomna fel?