• Lyckli­gaste
    Äldre 26 Nov 12:12
    1140 visningar
    6 svar
    6
    1140

    En gång för alla nu ber jag om hjälp!!!

    Jag har ett företag och jag undrar verkligen vad jag har för fördelar med detta, jag vet en del bekanta som utnyttjar detta med t ex ta ut bilar och sånt på företaget och fifflar moms osv.

  • Svar på tråden En gång för alla nu ber jag om hjälp!!!
  • Äldre 26 Nov 12:53
    #1
    Lyckligaste skrev 2014-11-26 12:12:55 följande:

    Jag har ett företag och jag undrar verkligen vad jag har för fördelar med detta, jag vet en del bekanta som utnyttjar detta med t ex ta ut bilar och sånt på företaget och fifflar moms osv.


    Jag förmodar att du inte vill fiffla?
    De fördelar som kan finnas är att du bl.a. kan ta ut aktieutdelning istället för lön (om du har ett AB). Eller avstå från lönen och sälja företaget i framtiden med högre pris och lägre skatt än på en lön.
    Då jämför jag bara mellan att vara anställd i ett annat företag mot att ha sitt eget AB.

  • Lyckli­gaste
    Äldre 26 Nov 13:07
    #2

    Ahha okej, nä vi fifflar inte vi är goda medborgare och vill göra rätt för oss!

    T ex vi känner en som hämtat ut ny företagsbil och glassar runt i den privat får man det?

  • Lejonp­ojken
    Äldre 26 Nov 13:30
    #3

    ..din kompis får svassa runt privat i vilken flådig företagsbil som helst som står på firman om han betalar förmånsvärde på den.

  • Äldre 26 Nov 20:59
    #4

    Dina vänner hittar nog på såvida de inte är taxiföretagare biluthyrare eller bilhandlare. Det är nämligen för alla andra företag avdragsförbud för moms när företaget köper en personbil. Man kan dock dra av för typ drivmedel o liknande om företaget har en bil.Men jjust momsen går ej att fuska till sig särskilt stora belopp på bilar. Andra skatter kanske men knappast momsen. Tur är väl det. Du måste ha fått det om bakfoten

  • Äldre 26 Nov 21:31
    #5
    Lyckligaste skrev 2014-11-26 13:07:24 följande:

    Ahha okej, nä vi fifflar inte vi är goda medborgare och vill göra rätt för oss!

    T ex vi känner en som hämtat ut ny företagsbil och glassar runt i den privat får man det?


    vad menar du med "hämtat ut" någon måste ju fortfarande betala för den? det är ju inte så att företag får bilar gratis  
  • Aumeå
    Äldre 28 Nov 17:55
    #6

    Du har massor av fördelar som företagare, finns en orsak till att många företagare just kör bilar med plus 400 hk under huven av senare modeller,eller som vi säger, den ger ett himla pirr i pungen,sedan en enorm körglädje,medans anställda oftast kör volvo,passat,audi, med snåla svaga motorer,eller dom har kanske ett grönare tänk.

    Många företagare köper sitt hus via företaget, för att sedan hyra den själv för en låg hyra.
    Du äter ofta ute under representation,(företaget betalar, inte man själv)
    Du kan handla privat genom att använda dig av företagets rabatter( ex äger du en klädbutik handlar du kläder för 50%(inköps pris) innan dom ens hunnit ut i handeln)
    Listan kan göras hur lång som helst, få lite fart på din verksamhet och du lär dig under tiden och hittar fördelarna, sedan kommer du aldrig fundera på vara anställd igen.

     

Svar på tråden En gång för alla nu ber jag om hjälp!!!